23948sdkhjf

IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Imens stadigt flere rederier melder ud, at de satser på lavsvovlsholdigt brændstof efter 2020, begynder flyselskaber at sikre leverancen af jetfuel

De kommende IMO-krav om 0,5 pct. svovludledning sender nu dønninger hele vejen til luftfartindustrien. 

Flere store rederier træffer i denne tid en beslutning om, hvorvidt de vil investere i scrubbere for at kunne fortsætte med at fylde heavy fuel oil (HFO) i tanken, eller om de i stedet vil gå over til renere brændstoftyper. 

I takt med at flere rederier vælger den sidste løsning, stiger bekymringen for, om der vil blive knaphed på mere ædle brændstoffer. En bekymring, der ifølge Bloomberg nu kan spores hos flyselskaber, som derfor er begyndt at sikre sig leverancer af brændstof på den anden side af 2020.

- Forbrugere, og flyselskaber i særdeleshed, har skubbet priserne op i noget, der lader til at være et pludseligt "IMO 2020-klarsyn", siger Thibaut Remoundos, grundlægger af Commodities Trading Corp. i London, til Bloomberg

Prisen for at sikre sig råolie i 2020 er steget med 2,5 pct. fra udgangen af andet kvartal i år, så det nu koster 71,89 dollar pr. tønde Brent. Til sammenligning ligger dagsprisen på en tønde Brent i dag på 76,58 dollar.

Læs også: Ny svovlsensor skal ikke være bedre end god nok

Der lader ikke til at være nogen endegyldig løsning på, om rederierne skal vælge scrubber eller lavsvovlsbrændstog til at imødekomme de strengere krav. Flere rederier, heriblandt Torm og Norden, har lagt større ordrer ind på scrubbere, imens Mærsk gennem et samarbejde med hollandske Vopak har gjort indledende øvelser til at sikre forsyningen af lavsvovlsbrændstof til sin flåde og dermed klare sig uden scrubbere til at rense svovlen ud af udstødningsrøgen.

Senest har den japanske container-alliance Ocean Network Express (ONE) meldt ud, at de i første omgang satser på lavsvovlsbrændstof, men overvejer at gøre scrubbere til en del af løsningen med tiden. 

I Euronav, et af verdens største råolierederier, gik topchefen Paddy Rogers for nylig så vidt som til at sige, at man risikerer at komme i vanskeligheder med myndighederne, hvis man satser på scrubbere til sin flåde. 

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg tidligere denne med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs også: Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

I det hele taget kalder han det kommende IMO-krav for "det værste stykke lovgivning" nogensinde set med hentydning til, at kun olieindustrien kommer til at nyde en økonomisk fordel af den. 

- Hvis vi alle var gået over til scrubbere, ville fragtomkostningerne have været præcis de samme, men så ville du have brugt fem mio. dollar på en scrubber, siger han ifølge Tradewinds og tilføjer, at det vel at mærke vil være en udgift til en teknologi, "som ikke virker rigtig".

Mere om: Svovlkrav
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Sommerferie på Søfart

Faaborg-rederi konkurs

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.21