23948sdkhjf

IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Imens stadigt flere rederier melder ud, at de satser på lavsvovlsholdigt brændstof efter 2020, begynder flyselskaber at sikre leverancen af jetfuel

De kommende IMO-krav om 0,5 pct. svovludledning sender nu dønninger hele vejen til luftfartindustrien. 

Flere store rederier træffer i denne tid en beslutning om, hvorvidt de vil investere i scrubbere for at kunne fortsætte med at fylde heavy fuel oil (HFO) i tanken, eller om de i stedet vil gå over til renere brændstoftyper. 

I takt med at flere rederier vælger den sidste løsning, stiger bekymringen for, om der vil blive knaphed på mere ædle brændstoffer. En bekymring, der ifølge Bloomberg nu kan spores hos flyselskaber, som derfor er begyndt at sikre sig leverancer af brændstof på den anden side af 2020.

- Forbrugere, og flyselskaber i særdeleshed, har skubbet priserne op i noget, der lader til at være et pludseligt "IMO 2020-klarsyn", siger Thibaut Remoundos, grundlægger af Commodities Trading Corp. i London, til Bloomberg

Prisen for at sikre sig råolie i 2020 er steget med 2,5 pct. fra udgangen af andet kvartal i år, så det nu koster 71,89 dollar pr. tønde Brent. Til sammenligning ligger dagsprisen på en tønde Brent i dag på 76,58 dollar.

Læs også: Dansk snifferteknologi til kamp mod skibsforurening

Der lader ikke til at være nogen endegyldig løsning på, om rederierne skal vælge scrubber eller lavsvovlsbrændstog til at imødekomme de strengere krav. Flere rederier, heriblandt Torm og Norden, har lagt større ordrer ind på scrubbere, imens Mærsk gennem et samarbejde med hollandske Vopak har gjort indledende øvelser til at sikre forsyningen af lavsvovlsbrændstof til sin flåde og dermed klare sig uden scrubbere til at rense svovlen ud af udstødningsrøgen.

Senest har den japanske container-alliance Ocean Network Express (ONE) meldt ud, at de i første omgang satser på lavsvovlsbrændstof, men overvejer at gøre scrubbere til en del af løsningen med tiden. 

I Euronav, et af verdens største råolierederier, gik topchefen Paddy Rogers for nylig så vidt som til at sige, at man risikerer at komme i vanskeligheder med myndighederne, hvis man satser på scrubbere til sin flåde. 

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg tidligere denne med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs også: Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

I det hele taget kalder han det kommende IMO-krav for "det værste stykke lovgivning" nogensinde set med hentydning til, at kun olieindustrien kommer til at nyde en økonomisk fordel af den. 

- Hvis vi alle var gået over til scrubbere, ville fragtomkostningerne have været præcis de samme, men så ville du have brugt fem mio. dollar på en scrubber, siger han ifølge Tradewinds og tilføjer, at det vel at mærke vil være en udgift til en teknologi, "som ikke virker rigtig".

Mere om: Svovlkrav
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Esvagt-ansatte styrker søsikkerhed i fritiden

World Marine peger på menneskelig fejl bag kollision

Det var ikke en teknisk fejl, der førte til 15 tilskadekomne i en kollision med CTV'en 'World Bora', oplyser World Marine Offshore

Plus

Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien

Plus

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen

Sløje forventninger trækker Mærsk-aktie ned efter årsregnskab

Efter et 2018, hvor høje bunkerpriser har tynget på driften, forventer Mærsk status quo i 2019.

Nyhedsbrev

Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern-forbindelsen

Online Avis Arkiv
Plus

Maersk Drilling bliver børsnoteret 4. april

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

Plus

Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav

Singapores forbud mod åbne scrubbere har skabt international usikkerhed om miljøpåvirkningen fra scrubbervand

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Send til en kollega

0.215