Verdens største shortsea ro/ro’er skal spare brændstof med rotorsejl
Norsepower skal installere rotorsejl på CLdN Cobelfrets ro/ro-skib ’Delphine’, der er verdens største shortsea ro/ro-skib. Målet er at nedbringe skibets CO2 emission per transporteret trailer yderligere ved at tilføje fremdrift fra sejlene på skibets faste rute mellem kontinental Europa og Irland.
Det skriver Norsepower i en pressemeddelelse.
De to tilt-bare 35 X 5 meter rotersejl ventes ifølge producenten at kunne give en 7 til 10 pct. brændstofbesparelse, afhængig af den valgte rute. Norsepowers rotor sejl er en moderniseret version af Flettner-rotorer, der udnytter den såkaldte Magnus-effekt.
- I 20221 annoncerede vi, at CLdN skal være blandt de bedste ro/ro-operatører i Nordvesteuropa i forhold til CO2-emissioner pr. ton transporteret fragttons. Ved at investere i teknologisk avancerede skibe og terminaler sætter CLdN sine kunder i stand til at forbedre deres CO2-fodaftryk og på samme tid støtte dem i at gøre deres forsyningskæder mere effektive og robuste, forklarer Gary Walker, COO Shipping hos CLdN.
- Efterspørgsel efter renere skibsfart vokser, og vi er forpligtet til at foretage målbare fremskridt. Installation af to af Norsepowers rotor sejl vil maksimere vores brændstof- og emissionsbesparelser på ’Delphine’, og pilotprojektet vil hjælpe med at bestemme, hvordan rotorsejl-teknologien kan rulles ud på den nuværende CLdN-flåde og vores nybyggede fartøjer. Vi ser frem til installationen og de efterfølgende resultater, fortsætter Gary Walker.
Norsepower oplyser, at retrofittet af rotorsejlene ventes gennemført i slutningen af 2022.