23948sdkhjf

Mærsk-bosser i krads kritik af EU efter migrant-krise på tankskib

Efter at 27 migranter er kommet i land i Italien, og det dansk-flagede produkttankskib 'Maersk Etienne' igen er tilbage i kommerciel drift, retter flere Maersk-profiler nu pilen imod politikerne i EU.

En af dem er Mærsk-arvingen Robert Mærsk Uggla, der er bestyrelsesformand i Maersk Tankers og CEO i Mærsk-familiens investeringsselskab Maersk Holding. I et indlæg på Linkedin understreger han, at det på grund af de skibsbrudne migranters helbred var nødvendigt at få dem løftet af handelsskibet. Men samtidig vidner episoden om et mere grundlæggende problem. 

- EU har fejlet i forsøget på at finde en løsning, og i stedet er problemet blevet skubbet fra én flagstat til den næste uden nogen opklaring. Og der er ingen klarhed over, hvad der sker næste gang, et fartøj redder mennesker til søs i Middelhavet, skriver han. 

Ifølge Robert Mærsk Uggla er shippingbranchen fanget i et tomrum, hvor FN's Havretskonvention på den ene side definerer nationers ansvar og rettigheder for havene omkring dem, og hvor flagstaterne på den anden side skal understøtte handelsflåden i forbindelse med redningsoperationer. 

Politikere har også pligter

Også Tommy Thomassen, der som teknisk direktør i Maersk Tankers har været rederiets talsperson under migrantkrisen på 'Maersk Etienne', er ude med riven. I et interview med BBC kalder han episoden for uacceptabel og understreger, at det skaber en uheldig precedens for næste gang, et handelsskib redder migranter i Middelhavet. 

- Vi er nødt til at opfordre alle de ansvarlige regeringer til at finde en løsning, som betyder, at når et handelsskib tager mennesker i nød ombord, tager det ikke 38 dage, siger han til BBC. 

I et interview med Lloyds List fortæller han, at selvom det tog 38 dage denne gang, vil Maersk Tankers også fremadrettet gøre sin pligt, når det kommer til at hjælpe mennesker i havsnød. Til gengæld forventer han, at politikerne på den anden siden gør deres til at undgå en gentagelse af den ny overståede situation.

- Vi er et rederi, og et af de store, men vi er ikke politikere eller diplomater. Vi vil gøre vores pligt, men vi forventer også, at politikerne gør deres pligt, siger Tommy Thomassen til Lloyds List. 

Som Søfart tidligere har skrevet, vil Danske Rederi nu tage initiativ til, at der i EU-regi bliver skabt en procedure for, hvad der skal ske, når handelsskibe redder migranter. 

Læs også: ”Det her problem går ikke væk”

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142