23948sdkhjf

ADP om milliard-plan med Mærsk: For tidligt at snakke om godsmængder

Trods en investeringsramme på en milliard kroner vil hverken Mærsk eller ADP oplyse om forventninger til godsmængder i ny tørhavn

- Det er store beslutninger, og det er kunderne, som bestemmer tempoet. 

Sådan lød det fra Rune D. Rasmussen, adm. direktør i det kommunalt ejede havneselskab ADP, der kontrollerer havnene i Fredericia og Nyborg. 

Ordene faldt på et pressemøde den 28. februar umiddelbart efter, at ADP og Mærsk havde offentliggjort en samarbejdsaftale om at etablere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port. Aftalen passer som teu i containerskib med Mærsks strategi om at jagte nye logistikaktiviteter på landjorden, hvor marginerne både er større og mere stabile end til søs. 

FAKTA – Mærsk, ADP og PFA

  • De tre parter har indgået en samarbejdsaftale, der  vil give Mærsk adgang til store lagerfaciliteter på land i forbindelse med Taulov Dry Port.
  • Der bliver tale om Mærsks føste lagerfaciliteter i Danmark.
  • ADP opfører bygningerne, der kan tilpasses kundernes krav til eksempelvis temperaturstyring.
  • Der er mulighed for at bebygge 360.000 kvm, hvis kundernes interesse er tilstede.
  • Endnu er der ingen tidshorisont på, hvornår Mærsk tager første lagerarealer i brug.

Med PFA i ryggen er investeringsrammen i Taulov på en mia. kroner. Men selvom parterne alle ser store perspektiver i den geografiske placering af Mærsks første lagerfaciliteter i Danmark, er planerne altså endnu så langt fra realisering, at hverken ADP eller Mærsk vil sige noget om forventningerne til aktiviteten i det kommende lagerkompleks. 

På pressemødet forklarede Stig Kirkegaard, der er dansk landechef i Maersk Agency, at kunderne til de nye lagerfaciliteter blandt andet forventes at være danske eksportører og importører. 

- En af grundene til at vi gik i dialog med Taulov Dry Port var, at vi havde en masse kunder, som spurgte os ret specifikt, hvordan vi kunne hjælpe dem, i og med at vores nye strategi lagde op til det, sagde han. 

Forhandlinger venter

Det er et par år siden, at ADP begyndte at realisere en vision om at udvikle Taulov Dry Port. Midt imellem motorvejsforbindelser mod alle fire verdenshjørner, med tilkobling til jernbanenettet og kort afstand til havnen i Fredericia med 15 meters vanddybde råder havneselskabet over 900.000 kvm jord, hvoraf det er muligt at opføre bygninger på de 360.000 kvm. Indtil videre er lagre på i alt 40.000 kvm taget i brug. 

De næste 49.000 kvm er under opførelse og ventes klar til ibrugtagning i januar 2021. Rune D. Rasmussen fortæller, at der vil blive faciliteter til forskellige kundetyper, og han afviser ikke, at nogle af de 49.000 kvm kan blive en del af det kommende samarbejde med Mærsk. Men intet er sikkert endnu. 

- Det kommer helt an på, hvordan de forhandlinger vi har med Mærsk og kunderne ender ud. Det er jo ikke givet, at det lykkes det hele, siger han.

Til lands eller til vands

Set med søfartens briller kan det være svært at gennemskue, om de nye landbaserede logistikaktiviteter kommer til at betyde, at Fredericia som containerhavn kommer til at øge sin trafik fra de nuværende 80.000 teu om året. 

ADP’s bestyrelsesformand Erik Østergaard vurderer dog, at det er sandsynligt. 

- Jeg tror, at meget af det gods, som ender derude, vil være gods, der enten er kommet ind over havnen i Fredericia, eller som skal ud over havnen igen. Men ikke nødvendigvis det hele, siger han.

Også i Danske Havne ser direktør Tine Kirk for sig, at Mærsks landgang i Taulov kommer til at betyde større aktivitet til søs i området.

- Jeg håber virkelig, at det her kan være med til at få flyttet noget gods fra vores landeveje og ud på sø og bane. Jeg ser det som et skridt i den retning, siger hun.

Tine Kirk tilføjer, at havnekollegaerne i Danmark efter hendes forventning vil se positivt på det nye samarbejde. Hun forklarer, at tendensen med at havnene udvider længere ind på land også ses andre steder i Europa, og at der ligger en "rigtig god” forretningsmulighed for ADP i at udnytte det velplacerede bagland. 

- Og når det går godt for nogen, så drypper der altid noget af på de andre, siger hun.

Samme holdning finder man i ADP. Her afviser Rune D. Rasmussen, at udbygningen af Taulov Dry Port skal ses som en optrapning af konkurrencen med Danmarks ubestridt største containerhavn i Aarhus. Han vurderer, at når er muligt at fragte containere på jernbane imellem kombiterminalen i Fredericia og containerhavnen i Aarhus, er det tvært imod med til at sikre godsmængder til Aarhus. 

- Det, at Mærsk etablerer sig i Taulov, er en cementering af, at vi har et stærkt samarbejde i det blå Danmark, og at vi har en virkelig dygtig containerhavn i Aarhus, siger Rune D. Rasmussen og understreger vigtigheden i, at Mærsk i det hele taget vælger at etablere logistikaktiviteter i Danmark.

- Mærsk kunne jo også have valgt at etablere sig et andet sted, som kunne ligge meget langt væk fra Taulov, for eksempel i Benelux. Så havde det jo betydet, at andre havne i Danmark heller ikke ville have haft den mængde, siger han.

Læs mere: Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125