Ærø fik tidligere på året international opmærksomhed med færge-nybygningen ’Ellen’, der er verdens hidtil kraftigste 100 pct. eldrevne færge. Det nyetablerede Ærøxpressen er i lighed med Ærøfærgerne på Søby - Fynshav-ruten, også gået ud af el-sporet med nybygningen ’Ærøxpressen’. Dog i en langt mindre radikal grad.
Læs mere: ’Ærøxpressen’ klar til...
Potentiale til at blive 100 pct. el-færge
’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid
2
Billeder
Et kig ind i batterirummet, hvor den uudnyttede plads ses bagerst i billedet. Batterierne fra Corvus er en helt ny generation, hvor en brand som følge af en thermal runaway i en celle ikke skulle kunne brede sig til andre celler. Dermed er brandslukningssystemet mindre kompleks. Det er således alene vand sprinkler-baseret. Kølingen har ligeledes kunne begrænses til luftkøling i stedet for et tungere og mere kompleks vandkølet system. Foto: Søren L. Hviid
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer