23948sdkhjf

”Fatamorgana og dagdrømmeri” - Økonom fælder hård dom over planerne om genåbning af Korsør-Lohals

Garvet shippingmand: Det bliver umuligt for en lokal forening at finde en ledig færge til brug for en sommerrute. Og økonomien bliver håbløs
Lokale initiativtagere arbejder på at give comeback ti l den gamle færgerute mellem Korsør og Lohals.

For nylig samlede et informationsmøde om sagen omtrent 100 besøgende i Lohals

Initiativtagerne overvejer i første omgang at leje en af de færger, der faktisk er på markedet. Formentlig som start kun med en sejlplan om sommeren, ligesom frivillig arbejdskraft til sejladsen kan bringe de faste udgifter ned.

Men nu blander en garvet shipping-økonom sig i debatten. Og konklusionen er hård:

- Planerne er udtryk for fatamogane og dagdrømmeri. Det bliver ALDRIG til noget, lyder det fra Lars Bjørnvik, der en del af året bor i Tranekær på Langeland.

Han har respekt for, at lokale ildsjæle drømmer om at etablere en ny færgerute, men mener samtidig, at det er at stikke folk blår i øjnene at påstå, at projektet kan hænge sammen økonomisk.

Lars Bjørnvik er cand.merc. og MBA i shipping og logistics, han har 15 års erfaring som shippinganalytiker på Økonomisk Ugebrev og 14 års undervisningserfaring inden for shippingøkonomi som underviser på CBS, samt ikke mindst rederidrift

Lars Bjørnvik mener, at der er flere forskellige ting i færgegruppens rapporter, som er grebet ud af luften.

- Flere ting er totalt urealistiske. Først og fremmest er det umuligt at chartre en færge til formålet. Der er simpelthen ikke nogen på markedet, og slet ikke en færge, som man kan hente ind i en kort sommerperiode, lyder det fra Lars Bjørnvik.

Han fortsætter:

- Derudover skal man jo huske på, at der ikke længere er nogle brugbare færgeramper i hverken Korsør eller Lohals. Man vil skulle finde en færge med egen rampe, og disse færger er ganske enkelt helt umulige at komme i nærheden af på markedet. Disse skibe findes ganske enkelt ikke. Og helt grundlæggende viser al erfaring, at man ikke kan drive færgefart som en forening uden ansvarlig kapital. Spørg bare 3F. Jeg tror også man vil få problemer med både Metal Søfart og 3F Søfart, hvis besætningen skal være pensioneret frivillig ulønnet arbejdskraft, siger Lars Bjørnvik.

Ifølge færgegruppens eget udspil vil man skulle opkræve 240 kr. for en enkeltbillet til en personbil, men derudover vil det være nødvendigt også at opkræve betaling pr. passager.

På den baggrund vurderer Lars Bjørnvik, at en familie med to voksne og to børn vil skulle betale ca. 600 kr. mere for en returrejse. Samtidig vil det realistisk tage ca. en time længere hver vej at nå frem til destinationen end ved at benytte broen.

- At skulle benytte færge i forbindelse med en weekendtur fra København til til f.eks. Dageløkke Feriecenter ville blive dobbelt så dyrt og transporttiden ville blive ca. en time længere hver vej ved at bruge en færge mellem Korsør og Lohals, vurderer Lars Bjørnvik.

Han fortsætter:

- Et godt gæt er, at driftsunderskuddet alene målt på variable, centrale omkostninger vil give et underskud på 30.000 kr. pr. dag. Den tidligere færgeruten gav millionunderskud i 17 år allerede inden Storebæltsbroen kom, siger Lars Bjørnvik.

Han mener heller ikke, at nogen fonde vil støtte projekter ligesom han tvivler på, at der er nogen banker, der vil finansiere projektet.

Søfart arbejder på at få en kommentar fra Færgegruppen, der arbejder på at genoplive færgeruten.
Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093