23948sdkhjf

”Fatamorgana og dagdrømmeri” - Økonom fælder hård dom over planerne om genåbning af Korsør-Lohals

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Garvet shippingmand: Det bliver umuligt for en lokal forening at finde en ledig færge til brug for en sommerrute. Og økonomien bliver håbløs

Lokale initiativtagere arbejder på at give comeback ti l den gamle færgerute mellem Korsør og Lohals.

For nylig samlede et informationsmøde om sagen omtrent 100 besøgende i Lohals

Initiativtagerne overvejer i første omgang at leje en af de færger, der faktisk er på markedet. Formentlig som start kun med en sejlplan om sommeren, ligesom frivillig arbejdskraft til sejladsen kan bringe de faste udgifter ned.

Men nu blander en garvet shipping-økonom sig i debatten. Og konklusionen er hård:

- Planerne er udtryk for fatamogane og dagdrømmeri. Det bliver ALDRIG til noget, lyder det fra Lars Bjørnvik, der en del af året bor i Tranekær på Langeland.

Han har respekt for, at lokale ildsjæle drømmer om at etablere en ny færgerute, men mener samtidig, at det er at stikke folk blår i øjnene at påstå, at projektet kan hænge sammen økonomisk.

Lars Bjørnvik er cand.merc. og MBA i shipping og logistics, han har 15 års erfaring som shippinganalytiker på Økonomisk Ugebrev og 14 års undervisningserfaring inden for shippingøkonomi som underviser på CBS, samt ikke mindst rederidrift

Lars Bjørnvik mener, at der er flere forskellige ting i færgegruppens rapporter, som er grebet ud af luften.

- Flere ting er totalt urealistiske. Først og fremmest er det umuligt at chartre en færge til formålet. Der er simpelthen ikke nogen på markedet, og slet ikke en færge, som man kan hente ind i en kort sommerperiode, lyder det fra Lars Bjørnvik.

Læs også: Nyt initiativ vil genåbne Korsør-Lohals

Han fortsætter:

- Derudover skal man jo huske på, at der ikke længere er nogle brugbare færgeramper i hverken Korsør eller Lohals. Man vil skulle finde en færge med egen rampe, og disse færger er ganske enkelt helt umulige at komme i nærheden af på markedet. Disse skibe findes ganske enkelt ikke. Og helt grundlæggende viser al erfaring, at man ikke kan drive færgefart som en forening uden ansvarlig kapital. Spørg bare 3F. Jeg tror også man vil få problemer med både Metal Søfart og 3F Søfart, hvis besætningen skal være pensioneret frivillig ulønnet arbejdskraft, siger Lars Bjørnvik.

Ifølge færgegruppens eget udspil vil man skulle opkræve 240 kr. for en enkeltbillet til en personbil, men derudover vil det være nødvendigt også at opkræve betaling pr. passager.

På den baggrund vurderer Lars Bjørnvik, at en familie med to voksne og to børn vil skulle betale ca. 600 kr. mere for en returrejse. Samtidig vil det realistisk tage ca. en time længere hver vej at nå frem til destinationen end ved at benytte broen.

- At skulle benytte færge i forbindelse med en weekendtur fra København til til f.eks. Dageløkke Feriecenter ville blive dobbelt så dyrt og transporttiden ville blive ca. en time længere hver vej ved at bruge en færge mellem Korsør og Lohals, vurderer Lars Bjørnvik.

Han fortsætter:

- Et godt gæt er, at driftsunderskuddet alene målt på variable, centrale omkostninger vil give et underskud på 30.000 kr. pr. dag. Den tidligere færgeruten gav millionunderskud i 17 år allerede inden Storebæltsbroen kom, siger Lars Bjørnvik.

Han mener heller ikke, at nogen fonde vil støtte projekter ligesom han tvivler på, at der er nogen banker, der vil finansiere projektet.

Søfart arbejder på at få en kommentar fra Færgegruppen, der arbejder på at genoplive færgeruten.
Mere om: Korsør-Lohals
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (3)
Forsiden lige nu
Plus

Svensk bunkertanker til Middelfart-rederi

Uni-Tankers køber 3.500-tonner hos Pallas Group. Overtagelsen fandt sted i Søby

postitionsbillede

Plus

Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Mens Royal Arctic Lines store nybygning ’Tukuma Arctica’ er på prøvetur i Kina sejler ’Naja Arctica’ sin sidste tur over Nordatlanten

Plus

Udviklingen af klimavenlige løsninger kræver mere deling af viden

Som det er nu, foregår udviklingen af nye klimavenlige fremdrivningsmidler ineffektivt og det er i langt højere grad nødvendigt at dele viden om tanker og projekter end tilfældet er i dag

Plus

’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing

Fra onsdag morgen er Ærø atter forbundet med Langeland, når den privatejede og spritnye ’Ærøxpressen’ står ud fra Marstal

Nyhedsbrev

8.509 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

GALLERI: Kom med om bord på ’Ærøexpressen’

Online Avis Arkiv
Plus

Potentiale til at blive 100 pct. el-færge

’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid

Plus

Endnu et konkursskib fra Blue Star Line solgt

Platform supply-fartøjet 'Blue Bella' er solgt til finsk køber

Plus

Skibsteknisk Selskab programsætter foråret

Emner som offshoreskibe, masseevakuering og ledelse på distancen er på agendaen i det kommende halvår hos Skibsteknisk Selskab og IDA Maritim

Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Medie: USA og Kina er enige om handelsaftale

Clipper sælger tørlast-trio

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Nyt maritimt netværk for kvinder tildelt fondsmidler

Brexit langt fra afklaret trods sejr til Johnson

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

111 havne får grønt lys til arealudvikling

Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stålspecialisten levere brugt traverskran til Roust Træ

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Copenhagen Pump tilbyder Lutz membranpumper

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.186