23948sdkhjf

Verdens første eldrevne slæbebåd skal bygges hos Damen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Med samme krav som til en dieseldrevet slæbebåd endte prisen på det dobbelte

Fuld eldrift er nu på vej til slæbebådssegmentet, efter at havnen i Auckland, New Zealand, har kontraheret verdens – ifølge havnen – første fuldt eldrevne slæbebåd i fuld størrelse. 

Slæbebåden skal bygges af Damen, og med et pæletræk på 70 ton bliver den lige så stærk som havnens stærkeste dieseldrevne slæbebåd. 

Med afsæt i en målsætning om at blive CO2-neutral i 2040 begyndte Auckland Havn allerede i 2016 at kigge sig omkring efter en batteridrevet slæbebåd. Der var slæbebåde med hybrid-systemer på markedet, men ikke nogen fuldt batteridrevet, oplyser havnen i en pressemeddelelse

Koster det dobbelte

Efter megen snak frem og tilbage lykkedes det dog en stædig driftschef i havnen at få Damen med på legen. Resultatet er en båd, som indberegnet omkostninger til ladeforanstaltninger løber op i det dobbelte af, hvad en tilsvarende dieseldrevet slæbebåd ville have kostet. 

Tony Gibson, CEO i Auckland Havn, peger da også på den høje købspris som en af de store sten på vejen i projektet. 

Læs også: Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

- Det er en vigtig overvejelse for en virksomhed, der skal lave overskud. Men vi er villige til at tage den omkostning, for vores forpligtelse til at nedbringe udslip skal være mere end bare ord, siger han i pressemeddelelsen. 

El-slæberen koster dog kun en tredjedel at drive, så i løbet af en 25-årig levetid forventer havnen at spare 12 mio. New Zealandske dollar, svarende til lige over 50 mio. danske kroner. 

Fire slæb på en opladning

Det var i øvrigt et krav, at den eldrevne slæbebåd skulle være i stand til at operere på lige fod med en tilsvarende dieselbåd. Med en batterikapacitet på 2800 kWh kan den klare tre-fire slæb af en times varighed på en fuld opladning. Derefter tager en hurtigladning omtrent to timer. 

Den eldrevne slæbebåd er baseret på Damens RSD Tug 2513-design. Den har en længde på 24,73 meter og en dybgang på seks meter. Den er forsynet med to azimuth-thrustere, hvor propellerne har en diameter på tre meter. 

Læs også: Vordingborg Havn udvider til dobbelt størrelse

Til at sikre redundans er den forsynet med to generatorer på hver 1000 kWh, der kan sikre et pæletræk på 40 ton. De er dog kun tiltænkt nødstilfælde, og havnen forventer højst at gøre brug af reservegeneratorerne en gang eller to om året. 

Læs også: Dronebaseret fjernlodsning skal være ny dansk eksportsucces

En video med information om båden og projktet kan ses her:

Mere om: Damen | havne | slæbebåd
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

Nyhedsbrev

Iran beskylder regeringer for at stå bag angreb på tankskib

Online Avis Arkiv
Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

MSC løfter option hos DSME på fem 23.000-TEU-skibe

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Send til en kollega

0.225