23948sdkhjf

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen

Hvis Mærsk skal nå sit mål om at blive CO2-neutral i 2050, er det ikke tilstrækkeligt at udskifte containerskibenes udskældte bunker-olie med biobrændsel, der er lavet på eksempelvis rapsolie eller træflis. Det er også nødvendigt at bruge vedvarende energi som vind- og solenergi til at lave grøn elektricitet til skibsfarten, siger Ole Graa Jakobsen, chef for flådeteknologi hos Maersk Line, til Dagbladet Information.

- Der er ikke nok biofuel i verden til, at vi kan lave de her ting. Men det kan være en del af løsningen fremover, siger han.

Siden juni har Mærsk ellers hældt madolie i tanken på sine enorme containerskibe for at gøre dem mere klimavenlige. Det CO2-neutrale pilotprojekt er det første af sin slags i industrien, og det bliver testet i samarbejde med H&M, der betaler en merpris for at få tøj fragtet CO2-neutralt.

- Vi kunne måske dække vores eget behov, men så ville der ikke være noget tilbage til de andre, siger Ole Graa Jakobsen. I eksempelvis flybranchen er biobrændsel også i høj kurs.

Ambitionen om at kombinere biologisk brændstof med vedvarende energi møder ros fra Henrik Sornn-Friese, lektor og centerleder for CBS Maritime, og Harilaos Psaraftis, professor ved DTU og bl.a. forsker i grøn shipping.

- Biobrændsel er ikke en ubegrænset ressource. Derfor er det helt nødvendigt, at Mærsk tænker i andre bæredygtige løsninger, siger Henrik Sornn-Friese til Information.

Læs også: Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Shipping er en klimatung industri. Mærsk alene udledte i 2018 36 millioner ton CO2, omtrent svarende til Danmarks tilsvarende udledning samme år. Nulemission bliver hverken nemt eller billigt, erkender rederiet, som over fem år har investeret knap syv milliarder kroner i innovationspuljer og grøn omstilling.

Men det er ikke kun udviklingen af klimavenlige løsninger, som er kostbare, påpeger Harilaos Psaraftis:

- Umiddelbart er det teknologisk realistisk at bruge vedvarende energi til skibstransport. Mange af udfordringerne her er løst. Men de bæredygtige alternativer skal også være økonomisk levedygtige. Ellers vil firmaerne ikke gøre brug af dem.

Læs også: Ingvilds kamp mod de farlige skrotværfter

Ole Graa Jakobsen understreger da også, at Mærsks grønne omstilling skal være »en god forretning«, men forventer villighed blandt kunder til at betale ekstra for at reducere CO2-udslippet.

Uanset udfordringerne er det essentielt, at shippingbranchen bliver CO2-neutral, mener Henrik Sornn-Friese.

- Hvis skibsfarten ikke kan løse problemet selv, vil vi måske se udviklingen af nye produktionskæder, hvor firmaer producerer tættere på kunden, så varerne ikke skal fragtes, siger han til Information.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Kronprinsen forlader Mærsk

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

1

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Nyhedsbrev

8.488 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hoyer udvider massivt i Kina

Online Avis Arkiv
Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Monjasa udvider i Angola

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Spritnye skibsførere fra Simac

Regeringen peger på Søren Skou som klimaformand

Plus

Rederier tror fortsat på dualofficeren

Dualofficeren har fortsat en fremtid - også i langfarten. Sådan lyder det fra Danske Rederier. Her mener man tværtimod, at uddannelsen indtil videre har været forud for sin tid

Plus

"Du skal betragte FN’s verdensmål som en fremtidssikring af din kerneforretning"

Som den første branche i Danmark har det maritime erhverv sat sig for at undersøge, hvordan et helt erhverv kan og bør arbejde systematisk med FN’s 17 verdensmål

Derfor havde ØK sin storhedstid frem til halvfjerdserne

I anden del om ØK’s historie gennemgår Niels Storinggaard, hvordan ØK var et Kompagni med ’style’. Rederiets skibe førte splitflag som det eneste danske rederi, og ØK blev anset som Danmarks fornemste virksomhed

Mærsk-chef til Grenaa Havn

Positionsbillede

Plus

Søfartsmuseum byder byens studerende gratis inden for

Studerende i Esbjerg får viden om den store sydvestjyske maritime klynge, de befinder sig i – og kan gratis komme på byens søfartsmuseum, hvor der er indrettet loungemiljø med havneudsigt og wi-fi til studiegrupper

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Brugte værktøjsmaskiner - kraner & udstyr købes kontant

Forskningsaftale giver 1,5 mia. til grøn forskning

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Send til en kollega

0.422