23948sdkhjf

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg


Det lykkedes to nye maritime iværksættervirksomheder fra Sydfyn at blive optaget i Maritim Startup Hub. Det skete efter en nervepirrende pitch a’la tv-programmet Løvens Hule den sidste tirsdag i januar.

Ejerne af de to virksomheder skulle på skift præsentere deres virksomhed og produktet samt ikke mindst dem selv foran det håndplukkede Advisory Board, der er knyttet til Maritim Startup Hub. Board’et tæller ti erfarne erhvervsfolk, og denne tirsdag deltog otte af dem. Der var i programmet afsat en time for hver virksomhed til pitch, spørgsmål og votering.

Mud2green
Den første virksomhed, som skulle på scenen, var Mud2green. Virksomheden vil bygge mobile anlæg til at rense det forurenede boremudder, som suges med op fra havbunden, når der bores efter olie. De to, som skulle præsentere, var søskendeparret Jeanne-Louise og Hans Nicolai, begge med efternavnet Lundsgaard.

Nerverne sad tydeligt uden på tøjet hos Jeanne-Louise, der tog førertrøjen med at forklare teknikken og forretningsmodellen. Som civilingeniør i miljøteknologi er hun pr. definition kompetent. Men at forklare ting og sager, så menigmand kan følge med, er ofte en prøvelse for selv de dygtigste teknikere. Hendes og broderens gennemgang om potentiale og fordele ved at rense boremudder på en ny måde vakte i første omgang en smule undrende pander og blot få anerkendende nik fra erhvervsfolkene.

Spørgerunde
Da tiden nåede til spørgerunden, blev alting dog forløst. Spørgsmål som ’Hvor er I lige nu?’, ’Hvor meget kan jeres anlæg rense?’, ’Hvor rent bliver det rensede tørstof?’, ’Hvad med patent?’, ’Hvad kræves der af installationer på skibet?’, ’Hvordan vil I afsætte løsningen?’ og ’Hvem vil I samarbejde med?’ blev besvaret med lethed og overlegenhed.

Så da søskendeparret blev sendt uden for døren, mens voteringen skulle foregå, var det et tændt og engageret forum, der kom med udsagn som ’De ved, hvad de har med at gøre, og de brænder for det’, ’Det lyder, som om de har fat i den lange ende’, ’Hammergodt projekt, det balancerer fint mellem det kommercielle og det bæredygtige’ og ’Tror, vi gennem hub’en kan lede dem ind på farbare veje, så de undgår blindgyder?’.

Troels Ankerstjerne, projektleder for Maritim Startup Hub, rundede voteringen af med at spørge forsamlingen, hvem der ville være mentor. Det blev Lars Gerner Lund, medstifter og partner i Daspos, samt den fraværende Jeppe Sonne, SH Group, der på forhånd havde givet sit tilsagn, som støtte.

Dacoma
Dagens anden pitch var i programmet sat til at skulle komme fra Bauritec I/S. Men få dage forinden var virksomheden blevet udskilt i et nyt selskab med navn Dacoma Aps. Fælles for begge selskaber er, at de bygger på en luftfyldt køl til mindre skibe. For Bauritec gælder det sejlbåde, hvor kølen svinger ud, løfter skibssiden og modvirker krængning.

For Dacoma, som var centrum for dagens pitch, gælder det mindre mandskabsbåde til og fra f.eks. vindmølleparker. Her kan en luftfyldt køl, der svinger i modtakt med bølger, modvirke den ofte voldsomme rullen på skibet. Der giver to afgørende fordele: 1) Mandskabet, som tit er ikke-søstærke teknikere, bliver ikke så nemt søsyge. 2) Båden kan sejle i vejr med højere bølgegang, hvilket giver flere arbejdsdage. Begge argumenter har direkte adresse til virksomheders bundlinje. Det var et sprog, forsamlingen kunne forstå.

Far og søn stod for præsentationen. Sønnen, Daniel Baurichter, der læser på DTU, indledte med at fortælle om teknikken. Airkeel, som systemet hedder, fungerer ligesom på en Segway. Et selvbalancerende system baseret på sensorer og hurtig software, som sikrer stabilitet. Alle i Advisory Board’et var med.

50 arbejdspladser
Arnd Baurichter lovede at lægge fabrikken på Sydfyn. Det ville i løbet af fem år give 50 direkte beskæftigede og op til andre 50 job hos underleverandører. Han fremlagde en detaljeret plan for milepæle med finansieringsbehov. Advisory Board’et var tydeligvis overbevist. Voteringen med de to ejere sat uden for døren blev en konstatering af, at Dacoma vil passe lige ind i Maritim Startup Hub, og at det vil være godt for det maritime faglige miljø omkring Svendborg. Der blev rejst tvivl ved, om markedssegmentet var det rette, men det ville en deltagelse i hub’en netop kunne afklare. Konklusionen blev, at der i dette tilfælde var tale om det tætteste, man kan komme på en symbiose.

Det var en stolt, lettet og glad far og søn, der som mentor fik udpeget Søren Gothil fra FORCE på Lindø med vækstkonsulent Torben Buch som medmentor på finansieringsdelen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.177