23948sdkhjf

Politi-efterforsker: Afvisning af Scandinavian Star-sag er uforståelig

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Politiefterforsker Thomas Vesth er dybt forundret over, at Københavns Politi afviser anmeldelserne i mordbrandssagen fra Scandinavian Star

Da Københavns Politi tirsdag meddelte, at man ikke vil indlede en egentlig efterforskning af anmeldelserne i maj sidste år af konkrete personer for mordbranden på Scandinavian Star, vakte det opsigt selv i politiets egne rækker.

Det skriver avisen Danmark.

Efterforsker af økonomisk kriminalitet, Thomas Vesth fra Midt og Vestsjællands Politi kritiserer således beslutningen.

- Alene ud fra de åbne kilder, der er i sagen, står det krystalklart for mig, at der hos nogle har været et økonomisk motiv til at sætte den færge i brand. Jeg dybt forundret over, at Københavns Politi afviser sagen, og ikke vil afhøre helt centrale personer i sagen, siger Thomas Vesth til avisen Danmark.

Advokaturchef i Københavns Politi, Dorit Borggaard forklarede i onsdags, at afvisningen skyldes, at bevismaterialet, der fulgte med anmeldelsen i maj, vurderes til at være tredjehåndsoplysninger og så uverificerbare, at de ikke vil kunne føre til en opklaring.

Læs også: Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Hun forklarede også, at den helt centrale person i kredsen af anmeldte – den forsikringsmægler, der havde ansvaret for forsikringstegningen af skibet i sin tid – ikke er blevet afhørt, blandt andet fordi han i juni sidste år over for avisen Danmark afviste at have nogen rolle i branden.

Ligeledes bekræftede hun, at anmelderne ikke er blevet afhørt, begrundet i, at de havde indsendt en meget grundig skriftlig anmeldelse. Desuden henviste hun til, at det norske politi har efterforsket det økonomiske spor, uden at det har ført noget med sig.

Alt sammen gør kun forundringen større hos Thomas Vesth.

- Jeg har aldrig tidligere hørt om, at en mulig mistænkt person kan undgå afhøring, fordi han over for en avis bedyrer sin uskyld. Jeg kan heller ikke se i nogen politibøger eller i nogen lovgivning og har heller ikke hørt om tidligere tilfælde, at forurettede og anmeldere i en mordsag ikke bliver afhørt, siger han til avisen Danmark.

Læs også: Politiet afviser nye anmeldelser i Scandinavian Star-sag

Mest af alt er han forbløffet over, at Københavns Politi henviser til den norske efterforskning af det økonomiske spor.

- I den kommissionsrapport, der blev afsluttet og debatteret i det norske Storting 22. marts sidste år, pointeres det, at ejer- og forsikringsforhold var et dansk anliggende, og at man ikke havde fået noget fra Danmark, og at der af den grund ikke var noget, der pegede i retning af forsikringssvindel som motiv til at sætte skibet i brand, siger han.

Uanset kommissionsrapport og norsk politiindsats er der ifølge Thomas Vesth under alle omstændigheder en række ubesvarede, mistankepådragende spørgsmål i sagen, som skriger på at blive besvaret og efterforsket.

Han hæfter sig også ved, at norsk politi har konkluderet, at de anstiftede brande kræver skibskendskab. Og at norsk politi har identificeret seks medarbejdere fra ejerselskabet Sea Escape som de eneste ombord foruden brandfolk, da de sidste fire af de seks brande, blev påsat.

- Den ene af dem blev umiddelbart efter branden medejer af Sea Escape, der fik udbetalt forsikringssummen. Et sammentræf som i sig selv kalder på en efterforskning, lige som så meget andet i denne sag, siger Thomas Vesth til avisen Danmark.

Advokaturchef i Københavns Politi Dorit Borggaard vil ikke kommentere sagen yderligere. Dog understreger hun, at Københavns Politi har været i kontakt med norsk politi, og at beskeden herfra var, at også det økonomiske spor blev efterforsket, da sagen blev genåbnet i Norge for fem år siden.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Nyhedsbrev

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Online Avis Arkiv

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Næstved Havn klar til at flytte ud af byen

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med Elektroservice.dk

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske support

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med Elektroservice.dk

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for energ...

Ny konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for en...

MARTEC holder danske lodser up-to-date i virkelighedstro simulator

Skal du bruge glas med ekstra stor brudstyrke?

Find vej til danske testfaciliteter

Send til en kollega

0.162