23948sdkhjf

Politi-efterforsker: Afvisning af Scandinavian Star-sag er uforståelig

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Politiefterforsker Thomas Vesth er dybt forundret over, at Københavns Politi afviser anmeldelserne i mordbrandssagen fra Scandinavian Star

Da Københavns Politi tirsdag meddelte, at man ikke vil indlede en egentlig efterforskning af anmeldelserne i maj sidste år af konkrete personer for mordbranden på Scandinavian Star, vakte det opsigt selv i politiets egne rækker.

Det skriver avisen Danmark.

Efterforsker af økonomisk kriminalitet, Thomas Vesth fra Midt og Vestsjællands Politi kritiserer således beslutningen.

- Alene ud fra de åbne kilder, der er i sagen, står det krystalklart for mig, at der hos nogle har været et økonomisk motiv til at sætte den færge i brand. Jeg dybt forundret over, at Københavns Politi afviser sagen, og ikke vil afhøre helt centrale personer i sagen, siger Thomas Vesth til avisen Danmark.

Advokaturchef i Københavns Politi, Dorit Borggaard forklarede i onsdags, at afvisningen skyldes, at bevismaterialet, der fulgte med anmeldelsen i maj, vurderes til at være tredjehåndsoplysninger og så uverificerbare, at de ikke vil kunne føre til en opklaring.

Læs også: Dansk politi undersøger alligevel 'Scandinavian Star'

Hun forklarede også, at den helt centrale person i kredsen af anmeldte – den forsikringsmægler, der havde ansvaret for forsikringstegningen af skibet i sin tid – ikke er blevet afhørt, blandt andet fordi han i juni sidste år over for avisen Danmark afviste at have nogen rolle i branden.

Ligeledes bekræftede hun, at anmelderne ikke er blevet afhørt, begrundet i, at de havde indsendt en meget grundig skriftlig anmeldelse. Desuden henviste hun til, at det norske politi har efterforsket det økonomiske spor, uden at det har ført noget med sig.

Alt sammen gør kun forundringen større hos Thomas Vesth.

- Jeg har aldrig tidligere hørt om, at en mulig mistænkt person kan undgå afhøring, fordi han over for en avis bedyrer sin uskyld. Jeg kan heller ikke se i nogen politibøger eller i nogen lovgivning og har heller ikke hørt om tidligere tilfælde, at forurettede og anmeldere i en mordsag ikke bliver afhørt, siger han til avisen Danmark.

Læs også: Yderligere ni bliver politianmeldt i 'Scandinavian Star'-sagen

Mest af alt er han forbløffet over, at Københavns Politi henviser til den norske efterforskning af det økonomiske spor.

- I den kommissionsrapport, der blev afsluttet og debatteret i det norske Storting 22. marts sidste år, pointeres det, at ejer- og forsikringsforhold var et dansk anliggende, og at man ikke havde fået noget fra Danmark, og at der af den grund ikke var noget, der pegede i retning af forsikringssvindel som motiv til at sætte skibet i brand, siger han.

Uanset kommissionsrapport og norsk politiindsats er der ifølge Thomas Vesth under alle omstændigheder en række ubesvarede, mistankepådragende spørgsmål i sagen, som skriger på at blive besvaret og efterforsket.

Han hæfter sig også ved, at norsk politi har konkluderet, at de anstiftede brande kræver skibskendskab. Og at norsk politi har identificeret seks medarbejdere fra ejerselskabet Sea Escape som de eneste ombord foruden brandfolk, da de sidste fire af de seks brande, blev påsat.

- Den ene af dem blev umiddelbart efter branden medejer af Sea Escape, der fik udbetalt forsikringssummen. Et sammentræf som i sig selv kalder på en efterforskning, lige som så meget andet i denne sag, siger Thomas Vesth til avisen Danmark.

Advokaturchef i Københavns Politi Dorit Borggaard vil ikke kommentere sagen yderligere. Dog understreger hun, at Københavns Politi har været i kontakt med norsk politi, og at beskeden herfra var, at også det økonomiske spor blev efterforsket, da sagen blev genåbnet i Norge for fem år siden.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Nyhedsbrev

8.328 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Giver du kassen for at bortskaffe dit proces-spildevand?

Sommerferie 2019

Send til en kollega

0.226