Mærsk åbner op for scrubbere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods tidligere aversion imod scrubbere som løsningen på de kommende svovlkrav vil Mærsk nu bestille et ukendt antal røgrensere

Man har et standpunkt, indtil man tager et nyt. 

Læs også: Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

Sådan er det i hvert fald i Mærsk, hvor Maersk Lines driftsdirektør Søren Toft så sent som i februar omtalte scrubbere som en ufornuftig løsning. 

Nu lyder der andre toner fra Niels-Henrik Lindegaard, der er chef for Maersk Oil Trading. I en mail til Reuters bekræfter han, at Maersk har besluttet sig for at bestille scrubbere til "et begrænset antal" skibe i rederiets 750 skibe store flåde.

- Brugen af scrubbere er en lille del af – og bare én ud af flere elementer i – vores overordnede strategi for at sikre overholdelsen af 2020-kravene i tide, skriver han og tilføjer, at Mærsk stadig ser brugen af lavsvovlsholdigt brændstof som den bedste måde at efterleve kravene. 

Søren Tofts aversion mod scrubbere kom for dagen under Mærsks kapitalmarkedsdag i februar. Her forklarede han, at Maersk Line trods grundige analyser ganske enkelt ikke kunne få regnestykket til at gå op. 

Læs også: Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Læs mere: Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

- Det er både dyrt og kompliceret. Vi regner med, at det ville koste mellem 5 og 10 mio. dollars pr. scrubber pr. skib, hvis vi ønskede at adressere 2020-problemerne med scrubber, sagde Søren Toft dengang og fortsatte:

- Herudover mener vi ikke, at der er tilstrækkelig klarhed over, hvordan myndighederne agter at løse de reguleringsmæssige udfordringer ved scrubber-teknolgien. Hvordan skal restprodukterne håndteres og bortskaffes så det lever op til kravene? Disse spørgsmål er endnu meget uafklarede.

Netop vanskeligheder med myndighederne er også et af argumenterne for, at Paddy Rogers, topchef i tankrederiet Euronav, så sent som i sidste uge vendte ryggen til scrubber-løsningen.

- Scrubbere er ikke en fribillet til at brænde HFO. Du er tvunget til at overvåge og rapportere, hvad du gør, sagde han på SMM i Hamborg med henvisning til, at man risikerer at komme i klemme på grund af papirarbejdet, selvom der i princippet er styr på udledningen.

Læs mere: IMO-krav til svovl presser pris på flybrændstof



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Havareret nordmand slæbt væk fra Hirtshals

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line indfører nyt bunker-tillæg et år før nye krav

I et forsøg på at hente en del af de øgede omkostninger til brændstof, når IMO's svovlkrav træder i kraft i 2020, har Maersk Line lavet et nyt brændstoftillæg. Det træder i kraft allerede 1. januar 2019

DFDS åbner IT-udviklingscenter i Istanbul

Nyhedsbrev

Globalt energi know-how til lokale kunder

Online Avis Arkiv
Plus

Esvagt-topchef: Flere unge bør stå til søs

Esvagts nye topchef vil gerne hyre flere danske søfolk - men de er svære at få fat på

USA optrapper strid med Kina og indfører nye toldsatser

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Danske Maritime melder om udbytterig tur til Finland

1

'Langeland' på værft efter nærkontakt med mole

Langelandsfærgen 'Langeland' sendt på værft i Svendborg, efter at den fredag ramte molen i Spodsbjerg

Esvagt skal levere to nye vindmølleskibe til MHI Vestas

Nye kontrakter cementerer Esvagts status inden for offshore vind og bygger videre på rederiets langvarige samarbejde med MHI Vestas

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Grenaa Havn bygger nye bulk-haller

2

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

Plus 1

Bornholmere raser over Molslinjen

Bornholmerne har brokket sig, lige siden Molslinjen overtog færgebetjeningen af øen den 1. september. Det er blot børnesygdomme, lyder det fra Molslinjen

Positionsbillede

Plus

Yderligere rokade af danskflagede Stena-færger

FLAGREGISTER: Tidligere Køge-færge under svensk flag, mens tidligere DSB-færge vender tilbage til DIS

Nu klarer 'Venta Maersk' sig uden isbryder

Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

Stolt Tank Containers har sammen med en kunde fået skylden for en brand på containerskibet 'MSC Flaminia', som kostede tre livet i 2012. Skuffende, siger Stolt Tank Container.

Plus

Lauritzen-bulker rapporteret solgt

SKIBSSALG: 2010-byggede ’Signe Bulker’ angiveligt på vej til græsk reder

Droner sænker prisen på offshore-vind

Offshore-klynge til eksamen

EU-alliance med Afrika kan gavne dansk søfart

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Rolls-Royce Marine flytter i Aalborg

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
DFDS bruger 300 millioner på scrubbere hos ME Production

Med en ordre på 300 mio. kroner vil DFDS forsynes 12 skibe på Middelhavet med scrubbere fra danske ME Production.

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Rater i ro forud for mulig stigning

Plus 2

Mad til søs
Danske søfolk savner dansk hovmester

Maersk Drilling udnævner ny CFO

Tina Revsbech ude af BW Tankers

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Lær Revit Architecture trin for trin - deltag på 4-dages grundkursus fra d. 1/10

Fiskepumpeslanger an mas!

Pavillonbyggeri i unik høj kvalitet til skolebrug

Spændende seminar om super-sygehusenes udvikling d. 19/9 i Kbh.

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

WindEnergy Hamborg 2018 - Find Certex Peter Harbo A/S og Lift-tex på stand 300

Slanger gennem 50 år!

RS Components introducerer industrielle videoskoper

FAYARD containerized BWTS solution

Vibrationsmåling og Condition Monitoring Systemer

Tre arbejdsheste på PCB job

Temadag sætter fokus på legionella – både udfordringerne og løsningerne

Brug for en hjælpende hånd til optimering af Jeres indkøb, logistik og produktion?

Brug for en ny propelleraksel eller rorstamme?

Maskinlærer til HF-søfartsuddannelse

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Prysmian TEMAR™ skibskabler

Geopal leverer sikkerhed til endnu et dansk biogasanlæg

Send til en kollega

0.285