23948sdkhjf

Minister: Skoleskibe er supervigtige

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

En stor del af de nye elever, der mødte ind tirsdag d. 3. juli, vil siden gå ud i Det Blå Danmark som hårdt tiltrængt arbejdskraft.

Og 'Georg Stage' kunne fylde 3-4 skibe mere om året.

Det var en af grundene til, at uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) holdt tale for de 63 unge - årets nye elever.

Dernæst fangede Søfart ministeren på kajen.

Hvordan ser du de to store skoleskibe - 'Danmark' og 'Georg Stage'?

- For at være ærlig er jeg først ved at forstå det nu (ministeren tiltrådte i maj, red.), men man siger vist med et smil, at det ene er lidt et hippie-skib og det andet lidt pænere.

- Men en af de smukke ting ved det danske uddannelsessystem er jo netop, at vi har mange institutioner, som gør det på forskellige måder. Og sådan er det jo også med de to skoleskibe, men det er en unik uddannelse på begge.

Hvis det er så godt, kunne man måske støtte det mere fra regeringens side (Georg Stage-boss vil gerne lave flere togter)?


- Generelt er vi ved at kigge på uddannelserne, om vi uddanner nok og de rigtige. Det ligger også i strategigen for Det Blå Danmark. De maritime uddannelser er vigtige, men jeg kan ikke sige mere konkret nu, men ja, der kommer øget fokus på det nu.

Det er jo et lille hjørne af uddannelses sektoren, så - lidt polemisk - er det ikke ligegyldigt i det store billede?

- Nej for søren, mandskabsmæssigt er det et lille område, men jeg synes det er et supervigtigt område - skoleskibene har en vis funktion i uddannelsessystemet. Det er ikke længere nok at tage folk om bord, som ikke passer ind i samfundet, det her er jo ambitiøse unge, og det gad jeg sgu godt have prøvet, da jeg var 18-20 år gammel, siger Tommy Ahlers med et smil.

Direktør vil uddanne flere

Asser Amdisen er direktør for Georg Stage -stiftelsen og han påpeger, at man kunne uddanne mange flere.

- Vi vil gerne have to togter om året. Vi sejler 21 uger om året, og så lægger skibet dødt. Det er jo en irrationel anvendelse af produktionsressourcer, og erhvervet mangler jo folk, påpeger direktøren og uddyber sin pointe:

- Vi har gode landbaserede skoler, men søgningen er ikke ret stor, mens 'Georg Stage' har rigeligt med ansøgere. Og vi uddanner jo professionelle søfolk. Vi kunne fylde 3-4 skibe om året uden problemer. Og vi laver ikke engang reklame.

"Danmark er næstbedst"

Direktøren understreger dernæst, at hans virksomhed uddanner alle slags unge.

- Nogle er kaptajner, nogle hjælper biler på Fanø-færgen, og vi er fuldstændig lige stolte af dem. Vi har desuden en høj andel af kvinder (ca. en tredjedel, red.), men de falder hurtigere fra end andre. Selvom vi ligner et gammelt skib, så er det her en af de mest topmoderne uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Men 'Skoleskibet Danmark' er vel nummer 1?

- Det er i hvert fald det største, og 'Skoleskibet Danmark' er helt klart verdens næstbedste skoleskib, det er der ingen tvivl om, replicerer direktøren med et smil og uddyber:

- Deres elever går i skole i Frederikshavn, inden de starter, mens vores elever er praktiske fra dag 1, så 'Skoleskibet Danmark' er det næstmest praktiske skoleskib i det her land.

Læs også: Georg Stage-chef vil fastholde øget tilskud


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.

Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.

Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.

I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.

Læs også: Matrosen skal være et forbillede


FAKTA: Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.

Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.

Læs også: Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.

Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.
Mere om: Georg Stage
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Sommerferie på Søfart

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Faaborg-rederi konkurs

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.249