Minister: Skoleskibe er supervigtige

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

De unge strømmer til skoleskibene, og det nyrenoverede 'Georg Stage' vakte begejstring hos den nye uddannelsesminister, som bød eleverne velkommen og lover øget fokus på området

En stor del af de nye elever, der mødte ind tirsdag d. 3. juli, vil siden gå ud i Det Blå Danmark som hårdt tiltrængt arbejdskraft.

Og 'Georg Stage' kunne fylde 3-4 skibe mere om året.

Det var en af grundene til, at uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) holdt tale for de 63 unge - årets nye elever.

Dernæst fangede Søfart ministeren på kajen.

Hvordan ser du de to store skoleskibe - 'Danmark' og 'Georg Stage'?

- For at være ærlig er jeg først ved at forstå det nu (ministeren tiltrådte i maj, red.), men man siger vist med et smil, at det ene er lidt et hippie-skib og det andet lidt pænere.

- Men en af de smukke ting ved det danske uddannelsessystem er jo netop, at vi har mange institutioner, som gør det på forskellige måder. Og sådan er det jo også med de to skoleskibe, men det er en unik uddannelse på begge.

Hvis det er så godt, kunne man måske støtte det mere fra regeringens side (Georg Stage-boss vil gerne lave flere togter)?


- Generelt er vi ved at kigge på uddannelserne, om vi uddanner nok og de rigtige. Det ligger også i strategigen for Det Blå Danmark. De maritime uddannelser er vigtige, men jeg kan ikke sige mere konkret nu, men ja, der kommer øget fokus på det nu.

Det er jo et lille hjørne af uddannelses sektoren, så - lidt polemisk - er det ikke ligegyldigt i det store billede?

- Nej for søren, mandskabsmæssigt er det et lille område, men jeg synes det er et supervigtigt område - skoleskibene har en vis funktion i uddannelsessystemet. Det er ikke længere nok at tage folk om bord, som ikke passer ind i samfundet, det her er jo ambitiøse unge, og det gad jeg sgu godt have prøvet, da jeg var 18-20 år gammel, siger Tommy Ahlers med et smil.

Direktør vil uddanne flere

Asser Amdisen er direktør for Georg Stage -stiftelsen og han påpeger, at man kunne uddanne mange flere.

- Vi vil gerne have to togter om året. Vi sejler 21 uger om året, og så lægger skibet dødt. Det er jo en irrationel anvendelse af produktionsressourcer, og erhvervet mangler jo folk, påpeger direktøren og uddyber sin pointe:

- Vi har gode landbaserede skoler, men søgningen er ikke ret stor, mens 'Georg Stage' har rigeligt med ansøgere. Og vi uddanner jo professionelle søfolk. Vi kunne fylde 3-4 skibe om året uden problemer. Og vi laver ikke engang reklame.

"Danmark er næstbedst"

Direktøren understreger dernæst, at hans virksomhed uddanner alle slags unge.

- Nogle er kaptajner, nogle hjælper biler på Fanø-færgen, og vi er fuldstændig lige stolte af dem. Vi har desuden en høj andel af kvinder (ca. en tredjedel, red.), men de falder hurtigere fra end andre. Selvom vi ligner et gammelt skib, så er det her en af de mest topmoderne uddannelsesinstitutioner i Danmark.

Men 'Skoleskibet Danmark' er vel nummer 1?

- Det er i hvert fald det største, og 'Skoleskibet Danmark' er helt klart verdens næstbedste skoleskib, det er der ingen tvivl om, replicerer direktøren med et smil og uddyber:

- Deres elever går i skole i Frederikshavn, inden de starter, mens vores elever er praktiske fra dag 1, så 'Skoleskibet Danmark' er det næstmest praktiske skoleskib i det her land.

Læs også: "Jeg elsker lange søpassager"


FAKTA - 'Georg Stage'

Skoleskibet Georg Stage er en tre-mastet fuldrigger. Det er 58 meter langt, 8 meter bredt og har en dybgang på 4,2 meter.

Georg Stage har 10 besætningsmedlemmer og 60 elever. En elev var tidligere 14-15 år, men er nu mellem 17-23 år.

Det første Georg Stage blev søsat i 1882 og sejlede frem til 1934, hvor det andet skib - skoleskibet ’Georg Stage’, som vi kender det i dag - blev bygget ved ”Frederikshavns Værft og Flydedok”.

I dag sejler Georg Stage stadig under den samme buste, som blev lavet for 135 år siden.

Læs også: Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'


FAKTA: Historien bag

Skibsreder Frederik Stage bestilte og navngav det første skoleskib ’Georg Stage’ efter sin søn, der døde af tuberkulose som 23-årig. I sin tid var ’Georg Stage’ forbillede for andre skoleskibsinstitutioner i Tyskland, England og Norge.

Den 3. april 1882 blev ’Stiftelsen Georg Stages Mindeø’ en realitet, og den første ”Georg Stage” blev bygget på B&W i København.

Læs også: Klynkende søfolk skræmmer unge væk

Det gamle skib sejlede indtil 1934, hvor det blev besluttet at bygge et nyt skoleskib. Den nye ”Georg Stage” blev større, bredere og rummeligere end sin forgænger. Det er det skib, der sejler frem til i dag, og har uddannet unge mennesker på et nyt togt hvert eneste år siden.

Skoleskibet drives af en selvejende stiftelse. Som privat søfartsskole får den omtrent 66 % af udgifterne dækket af staten, og det resterende beløb får man ind via diverse legater og sponsorstøtte.
Mere om: Georg Stage


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Sven Thormod Petersen
Jeg går ud fra, at den omtalte "buste" er galionsfiguren? - se J. Marcussen.dk: Formet figur anbragt foran på boven, under bovsprydet, og tjenende til udsmykning af skibet.

Sven Thormod Petersen
I øvrigt mangler der praktikpladser til søs. Uden dem bliver ingen færdiguddannet. - Som det er nu, bestemmer rederne alene, hvor mange praktikpladser, de synes er nødvendige og det er ikke rimeligt set udfra en samfundsbetragtning. De er jo næsten skattefri med Tonnagebeskatningen.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bornholms nye natfærge i dobbeltrolle

NYBYGNING: ’Hammershus’ er bygget til bornholmernes fragtkorridor, men bliver også en hjørnesten i øens turisterhverv

Plus

GALLERI: Molslinjen bringer åbent plan til nyt niveau

NYBYGNING: Det er lykkedes lave et stort sammenhængende lyst og attraktivt passagerområde, hvor passagerne også kan følge med i madlavningen

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

Plus

GALLERI: Verdenspremiere på ’Hammershus’

NYBYGNING: ’Hammershus’ kan næsten uanset hvad altid selv komme i havn, samtidigt byder den nye natfærge på det nyeste under hoveddækket

Den helt store skrue...

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv

Erria udvider med køb og salg af brugte containere

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien

En række kunder, der er utilfredse over deres regning efter branden på 'Maersk Honam', har fået 'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien, skriver ShippingWatch

Fuld russer får fire måneder bag svenske tremmer

Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Dan-Bunkering hyrer tre nye tradere

Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

1

Maersk Supply i stor FSO-operation

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

International rådgivning på højt niveau

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

International rådgivning på højt niveau

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Semco får ny direktør i Norge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.302