23948sdkhjf

Autonom havnebus vigtigt skridt nærmere

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde for Danmarks første førerløse havnebus

Drømmen om en førerløs havnebus mellem Aalborg og Nørresundby er kommet et skridt tættere på, for Søfartsstyrelsen har netop godkendt Limfjorden som testområde. Hvis alt går efter planen, kan det i 2020 blive muligt at komme fra Stigsborg Havnefront til Musikkens Hus på fem minutter – til bens eller cykel. 

Det skriver Aalborg Havn i en pressemeddelelse.

Den maritime branche er midt i en transformationsproces, hvor digitalisering og automatisering spiller en hastigt voksende rolle. Derfor har en arbejdsgruppe bestående af en række virksomheder og organisationer igangsat et projekt om etablering af Danmarks første førerløse havnebus over Limfjorden, der blandt andet skal supplere den offentlige transport. Søfartsstyrelsen har nu officielt godkendt projektet, der hermed går ind i fase to: testfasen.

- Det er meget positivt, at Søfartsstyrelsen nu har givet grønt lys til fortsættelsen af projektet, siger borgmester og bestyrelsesformand hos Aalborg Havn A/S, Thomas Kastrup-Larsen, og fortsætter.

- Ruten mellem Stigsborg Havnefront i Nørresundby og Musikkens Hus i Aalborg er en fysisk sammenkobling af byen, men også et vigtigt element i den regionale udviklingsstrategi. Vi vil være en Smart City, der ligger i den internationale top inden for nytænkende og bæredygtig byudvikling. Havnebussen er endnu et skridt i den rigtige retning.

Toårig forsøgsfase

De nordjyske passagerer bliver dog ikke bare kastet ud på dybt vand. I den kommende testfase sejler færgen nemlig med to besætningsmedlemmer om bord. De skal gennemteste teknologien, så der er garanti for, at passagererne kommer tørskoede over fjorden, når færgen i fremtiden skal sejle autonomt.

Læs også: Aalborg Havn får ny driftschef

- Der bliver arbejdet målrettet på at kunne sætte forsøgsfærgen med bemanding i fjorden allerede i løbet af sommeren. Og hvis alt går vel, håber vi på at have den førerløse havnebus klar til sin jomfrutur med 12 passagerer allerede i 2020, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Limfjorden som maritimt kraftcenter

Udover at bidrage til den offentlige transport ligger der to bevæggrunde bag projektet. Dels handler det om at øge tilgængeligheden til Stigsborg Havnefront – Nørresundbys nye, attraktive bydel.

- Integrationen af boliger, erhverv og grønne områder, der kan bruges fleksibelt, er en frontløber for fremtidens multifunktionelle og bæredygtige byområder, fortæller Thomas Kastrup-Larsen.

En anden, og mindst ligeså vigtig bevæggrund, er ønsket om at sætte Aalborg på verdenskortet inden for højteknologisk, maritim udvikling.

- Vi har i Nordjylland et hav af virksomheder, organisationer og forskningscentre, der sidder på en masse viden inden for det maritime område. Dét skal vi udnytte. Og samtidig vil de selvsamme aktører profitere af et større regionalt fokus på området. Det giver mulighed for vækst både i den enkelte virksomhed og i branchen generelt, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Læs også: Rolls-Royce Marine flytter i Aalborg

Visionerne i Aalborg er et stærkt bidrag til regeringen vækststrategi om at gøre Danmark til globalt maritimt kraftcenter, der går forrest inden for udviklingen af teknologi, materialer, digitalisering, autonomi m.m. på området.

Stærkt fundament

Bevidstheden om de uudnyttede maritime ressourcer i Nordjylland er omdrejningspunktet for arbejdsgruppen, som består af en række virksomheder og organisationer med ypperlige kompetencer inden for det maritime område – lige fra forskning, projektstyring og mandskab til udvikling af intelligente systemer til autonom færgedrift, navigation og skibssikkerhed.

Projektet bliver forankret i Center for Logistik og Samarbejde, og derudover omfatter aktørerne bl.a. Den Selvejende Erhvervsdrivende Fond Stigsborg Havnefront, Aalborg Havn, Aalborg Universitet, Wärtsilä/Lyngsoe Marine Systems, MARCOD, Martec, TUCO Group, Beredskab Nordjylland, Aalborg Kommunes brovagt, advokatfirmaet HjulmandKaptajn, revisionsfirmaet BDO, MYdefence, LB Consult, Tall Ships Aalborg Fonden og Logimatic.

- Det maritime område er meget kompliceret, men med denne sammensætning af virksomheder og organisationer råder vi over kompetencer i verdensklasse. Så jeg tror virkelig på, at vi kan søsætte Danmarks første havnebus i Limfjorden i 2020, afslutter Thomas Kastrup-Larsen.

Foreløbig tidsplan

I øjeblikket er det arbejdsgruppens hensigt at stifte en erhvervsdrivende fond. I første omgang søges der regionale udviklingsmidler til forprojektet i 2018. Derefter skal der skaffes yderligere 20-30 mio. kr. over de resterende tre år, som projektet er anslået til at vare ifølge den foreløbige tidsplan:

2018: Forsøg med mindre, bemandet færge
2019: Forsøg med mindre, førerløs færge
2020: Mindre, førerløs færge sættes i drift
2022: Større, førerløs færge sættes i drift

Kilde: Aalborg Havn

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

England et skridt nærmere hårdt Brexit

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.138