Her er havets professionelle redningsmænd

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser



Hvis du har rejst på Jyllands vestkyst, kender du dem. De solide røde murstenshuse på kysten med grønne porte prydet af to danske flag.

Nogle er lavet om til museum med den originale træbåd indenfor, mens andre stadig fungerer med nyt materiel bag portene, der symboliserer århundreders heltemod.

Intet mindre kan beskrive det, for hvem har lyst til at kaste sig ud i Vesterhavets brusen i en træbåd fra 1912?

Det var dengang fiskerne, som satte livet på spil i deres fritid, og sådan er det til dels i dag, selvom Kystredningstjenesten er en topprofessionel organisation under Søværnet. Men det frivillige element består, og det er tydeligt på en af landets store stationer, Kystredningsstation Gedser, der har fire fuldtidsansatte og syv frivillige/rådighedsansatte - samt fire reserve-redningsmænd.

Tysk pres

Der er masser af plads på parkeringspladsen i havnens yderkant. Færgen til Tyskland er ved at forlade lejet, og vi tjekker ind efter aftale med stationsleder Brian Bennetsen. Han beretter, at Kystredningsstation Gedser blev oprettet i 1925 efter tysk pres.

- Dengang var det frivillige alle sammen, mens det i dag er en blanding. Det var en robåd til at starte med, og siden blev stationen opgraderet med en motorredningsbåd, siger han og tilføjer:

- Der havde tidligere været en del strandinger på Gedser Rev og Rødsand, som havde kostet menneskeliv.

I 1989 fik stationen et terrængående køretøj med trailer og en gummibåd efter, og i 1991 fik den L.W. DAM, samt en ny hurtig FRB - en såkaldt fast rescue boat (se boks).

Frivillige i dag

Stationsleder, Brian Bennetsen, startede selv som frivillig i 1984.

- Dengang havde vi typisk 25 aktioner om året, men i kraft af et bedre og hurtigere materiel kan vi komme længere omkring i dag, og er nu på over 70 aktioner om året. Så stationen har udviklet sig meget, fastslår han.

Der er imidlertid andre, som stadig er frivillige. Bruno Rasmussen, som er lidt oppe i årene, er en af dem.

- Det er lidt en livsstil. Jeg kommer gladeligt herned på stationen hver eneste dag for at snakke lidt og hygge mig sammen med de andre, beretter han og tilføjer:

- Jeg kunne jo gå hjem på pension, hvis jeg ville. Men her er et godt fællesskab. Og når alarmen lyder, tænker man ikke på andet end at komme af sted.

Ud på vandet

Fuldtidsansatte Casper Hansen er i slutningen af tyverne. Han har været her et år på fuld tid og før det tilknyttet som frivillig i tre år. Og han er kaptajn, da vi skal ud og sejle i den lille FRB’er:

Det adrætte fartøj hamrer snart udover vandet, mens skummet sprøjter om ørene på os, og Casper fortæller om sit karrierevalg, der er inspireret af både far og farfar. Begge har nemlig været på Redningsstation Gedser:

- Jeg bor hernede, og de søgte medarbejdere på stationen. Jeg synes, det lød spændende og udfordrende, noget jeg gerne ville bruge min fritid på, siger han og uddyber:

- Jeg havde været mekaniker i mange år, men der skulle ske noget andet. Det er lidt en livsstil, du skal hele tiden have mulighed for udkald i baghovedet, og det gør at man er nødt til at agere i hverdagen.

- Jeg tager ikke lige en uanmeldt tur til København, siger han og erkender, at udfordringen for en yngre mand netop er, at man ikke kan være helt så spontan som mange andre.

Altid klar

Da vi har sejlet noget tid skifter vi over i den store båd, L.W. DAM, midt på søen, mens fartøjerne forsigtigt slår mod hinanden i det vuggende hav.

Her bliver vi igen modtaget af stationsleder Brian Bennetsen.

L.W. DAM gør en stor forskel for folkene, især ved eftersøgninger og i aktioner, der strækker sig over mange timer med flere aktører og til de tunge opgaver, beretter han, mens han holder øje med søen fra broen. Stationslederen tilføjer:

- I 2012 fik vi FRB09 og den sejler 10 knob hurtigere end den tidligere båd. Den gør en stor forskel. Vi har i dag det materiel, der giver mening for en station i et farvandsområde som vores. Vi har også et godt redningskøretøj med RHIB på trailer, vi kan bruge til det kystnære og på stranden. L.W. DAM er 27 år og skal på et tidspunkt udskiftes med noget nyere, forklarer han.

JRCC er ansvarlig

Siden Søværnets Operative Kommando blev nedlagt har JRCC (Joint rescue and Coordination Center, se boks, red.) ansvaret for alt, hvad der handler om redning til søs. De bestemmer, hvilke enheder man har at trække på i det pågældende farvand.

- Når folk ringer 112 sendes oplysningerne videre til JRCC, tegner de klart, hvem der har ansvaret og hvem der har opgaven. En OSC - on scene coordinator - bliver udpeget af JRCC, forklarer Brian Bennetsen. Da vi er kommet ind på land igen får vi en kop kaffe i stuen, der samtidig er operationelt hovedkvarter. Og stationslederen erkender, at der kan være udfordringer, ved at folk i dag bor ét sted og arbejder et andet sted, mens børnene skal til fodbold et tredje sted.

- Vi har jo ikke de arbejdspladser i lokalområdet, der var før og ikke så mange unge, men vi har ikke problemer med rekruttering pt., fastslår han.

Dermed kan Kystredningsstation Gedser i mange år frem stille klar til afgang inden for et kvarter. Som Brian Bennetsen udtrykker det:

- Også om natten, for når alarmen går, så er det ud af sengen, ind til højre, op på cyklen og af sted!


FAKTA: Beredskabet til søs

Det primære redningsberedskab er Flyvevåbnets redningshelikopter og Kystredningstjenesten.

Dernæst står en række andre klar til at hjælpe:

Søværnets enheder rykker selvfølgelig ud, samt Falck og Marinehjemmeværnet (som normalt hovedsageligt håndterer farvandsovervågning).

Dertil kommer tyske og svenske SAR-fartøjer og hjælper i tilfælde af en større aktion.

Og fiskerikontrollen, lodsbåde, vindmølleskibe og andre på vandet – og alle hjælper, når det kniber.

Endelig har den almennyttige forening Dansk Søredningsselskab, der blev oprettet i 2010, 10 stationer fordelt i landet.


Hvor er redningsstationerne?
Chr. Ø, Nexø, Rønne, Klintholm, Gedser, Grenå, Anholt, Sæby, Østerby, Skagen, Hirtshals, Thorup Strand, Hanstholm, Nr. Vorupør, Agger, Thyborøn, Thorsminde, Hvide Sande, Esbjerg, Sønderho og Rømø.


Her er Gedsers to SAR-både

L.W. DAM: Længde: 23,3 m. Bredde: 5,6 m. Dybgang: 1,7 m.
Bygget i 1991. Stålskrog og aluminium overbygning.
Maskinrum: 2 x Stilbar skruer. Maks fart: 18 knob.

FRB09: Længde: 10,8 m. Bredde: 3,30 m. Dybgang: 0,55 m.
Byggeår: 2012 Maks. fart: 42 knob. Bygget i aluminium.
Maskinrum: 2 x 435 HK. Volvo med waterjet.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bornholms nye natfærge i dobbeltrolle

NYBYGNING: ’Hammershus’ er bygget til bornholmernes fragtkorridor, men bliver også en hjørnesten i øens turisterhverv

Plus

GALLERI: Molslinjen bringer åbent plan til nyt niveau

NYBYGNING: Det er lykkedes lave et stort sammenhængende lyst og attraktivt passagerområde, hvor passagerne også kan følge med i madlavningen

Mysteriet om 'Polamhall' i Aarhus Havn i 1955...

Plus

GALLERI: Verdenspremiere på ’Hammershus’

NYBYGNING: ’Hammershus’ kan næsten uanset hvad altid selv komme i havn, samtidigt byder den nye natfærge på det nyeste under hoveddækket

Den helt store skrue...

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv

Erria udvider med køb og salg af brugte containere

Fuld russer får fire måneder bag svenske tremmer

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

International rådgivning på højt niveau

Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien

En række kunder, der er utilfredse over deres regning efter branden på 'Maersk Honam', har fået 'Alexander Maersk' arresteret i Tunesien, skriver ShippingWatch

Dan-Bunkering hyrer tre nye tradere

Plus

Søværnet giver travlhed hos Orskov

Ny helikopterhangar på den sidste af fire skibe i Thetis-klassen samt hovedeftersyn på støtteskibet Absalon har sat sit tydelige præg på 2018 hos Orskov Yard

1

Maersk Supply i stor FSO-operation

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

International rådgivning på højt niveau

VIDEO: Sådan blev 'El Faro's forlis efterforsket

Betjening af Christiansø i udbud

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
'Samskip Endeavour’ sejlede på brugt madolie

Plus

Sådan vil søfartens nye minister styrke Det Blå Danmark

INTERVIEW: At styrke Danmarks maritime erhverv kommer til at stå øverst på erhvervsminister Rasmus Jarlovs (K) agenda

Hver dag er ny under overfladen

Plus

Esvagt vil vokse på nye markeder

Offshorerederiets nye topchef, Peter Lytzen, har rettet kikkerten mod nye geografier inden for vindområdet

Seago Line ændrer navn i ny Mærsk-organisation

Mærsk slår Damco sammen med Maersk Line

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Jarlov: Manglende standarder kan have seriøse konsekvenser

Plus

Kalundborg Havn fuld af selvtillid - går efter Sjællands containere

Jens Holger Nielsen stopper som CEO i Samskip

Maersk Line sænker prisen frem mod svagt efterår

Tommy Thomsen ny CEO i Lauritzen Fonden

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

VIDEO: Tankskib rammer bro under tyfon

Maersk Line sløjfer loop fra Asien til Nordeuropa

Trump truer med at indføre told på al import fra Kina

'Maersk Integrator' får kontrakt med ny alliance

Plus

Frederikshavn Havn midt i et rig-eventyr

Ny formand for Marcod klar til kamp

Mange arbejdspladser i spil ved havmølleparken Kriegers Flak

Semco får ny direktør i Norge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

Ajos oplyser byggepladsen

Indeklima og sundhed - både i boligen og på arbejdspladsen

Dentex kobling

DM Motors A/S lander største ordre indenfor Marinen.

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Gå ikke glip af verdens største WindEnergy messe!

Southco’s katalog er fyldt med lækre kvalitets produkter - Bestil det her og bliv inspireret!

Få viden og inspiration på verdens største WindEnergy messe!

IBIX på tur i Humlebæk

Mesterbådbyggeren fra ”Waging am See”

Technoflex specialværksed

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Det Ny Fluidware App

Process Engineering A/S er blevet certificeret!

Lille maskine stor effekt

Toolox - For godt til at være sandt

Maritime Career day Frederikshavn d. 20. september

Produkter til sandblæsning

Mangler I en kreativ og innovativ samarbejdspartner?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Kom til verdens største WindEnergy messe!

Mirit Glas fører Hærdet glas med ekstra stor brudstyrke!

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.238