23948sdkhjf

Her er havets professionelle redningsmænd

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser



Hvis du har rejst på Jyllands vestkyst, kender du dem. De solide røde murstenshuse på kysten med grønne porte prydet af to danske flag.

Nogle er lavet om til museum med den originale træbåd indenfor, mens andre stadig fungerer med nyt materiel bag portene, der symboliserer århundreders heltemod.

Intet mindre kan beskrive det, for hvem har lyst til at kaste sig ud i Vesterhavets brusen i en træbåd fra 1912?

Det var dengang fiskerne, som satte livet på spil i deres fritid, og sådan er det til dels i dag, selvom Kystredningstjenesten er en topprofessionel organisation under Søværnet. Men det frivillige element består, og det er tydeligt på en af landets store stationer, Kystredningsstation Gedser, der har fire fuldtidsansatte og syv frivillige/rådighedsansatte - samt fire reserve-redningsmænd.

Tysk pres

Der er masser af plads på parkeringspladsen i havnens yderkant. Færgen til Tyskland er ved at forlade lejet, og vi tjekker ind efter aftale med stationsleder Brian Bennetsen. Han beretter, at Kystredningsstation Gedser blev oprettet i 1925 efter tysk pres.

- Dengang var det frivillige alle sammen, mens det i dag er en blanding. Det var en robåd til at starte med, og siden blev stationen opgraderet med en motorredningsbåd, siger han og tilføjer:

- Der havde tidligere været en del strandinger på Gedser Rev og Rødsand, som havde kostet menneskeliv.

I 1989 fik stationen et terrængående køretøj med trailer og en gummibåd efter, og i 1991 fik den L.W. DAM, samt en ny hurtig FRB - en såkaldt fast rescue boat (se boks).

Frivillige i dag

Stationsleder, Brian Bennetsen, startede selv som frivillig i 1984.

- Dengang havde vi typisk 25 aktioner om året, men i kraft af et bedre og hurtigere materiel kan vi komme længere omkring i dag, og er nu på over 70 aktioner om året. Så stationen har udviklet sig meget, fastslår han.

Der er imidlertid andre, som stadig er frivillige. Bruno Rasmussen, som er lidt oppe i årene, er en af dem.

- Det er lidt en livsstil. Jeg kommer gladeligt herned på stationen hver eneste dag for at snakke lidt og hygge mig sammen med de andre, beretter han og tilføjer:

- Jeg kunne jo gå hjem på pension, hvis jeg ville. Men her er et godt fællesskab. Og når alarmen lyder, tænker man ikke på andet end at komme af sted.

Ud på vandet

Fuldtidsansatte Casper Hansen er i slutningen af tyverne. Han har været her et år på fuld tid og før det tilknyttet som frivillig i tre år. Og han er kaptajn, da vi skal ud og sejle i den lille FRB’er:

Det adrætte fartøj hamrer snart udover vandet, mens skummet sprøjter om ørene på os, og Casper fortæller om sit karrierevalg, der er inspireret af både far og farfar. Begge har nemlig været på Redningsstation Gedser:

- Jeg bor hernede, og de søgte medarbejdere på stationen. Jeg synes, det lød spændende og udfordrende, noget jeg gerne ville bruge min fritid på, siger han og uddyber:

- Jeg havde været mekaniker i mange år, men der skulle ske noget andet. Det er lidt en livsstil, du skal hele tiden have mulighed for udkald i baghovedet, og det gør at man er nødt til at agere i hverdagen.

- Jeg tager ikke lige en uanmeldt tur til København, siger han og erkender, at udfordringen for en yngre mand netop er, at man ikke kan være helt så spontan som mange andre.

Altid klar

Da vi har sejlet noget tid skifter vi over i den store båd, L.W. DAM, midt på søen, mens fartøjerne forsigtigt slår mod hinanden i det vuggende hav.

Her bliver vi igen modtaget af stationsleder Brian Bennetsen.

L.W. DAM gør en stor forskel for folkene, især ved eftersøgninger og i aktioner, der strækker sig over mange timer med flere aktører og til de tunge opgaver, beretter han, mens han holder øje med søen fra broen. Stationslederen tilføjer:

- I 2012 fik vi FRB09 og den sejler 10 knob hurtigere end den tidligere båd. Den gør en stor forskel. Vi har i dag det materiel, der giver mening for en station i et farvandsområde som vores. Vi har også et godt redningskøretøj med RHIB på trailer, vi kan bruge til det kystnære og på stranden. L.W. DAM er 27 år og skal på et tidspunkt udskiftes med noget nyere, forklarer han.

JRCC er ansvarlig

Siden Søværnets Operative Kommando blev nedlagt har JRCC (Joint rescue and Coordination Center, se boks, red.) ansvaret for alt, hvad der handler om redning til søs. De bestemmer, hvilke enheder man har at trække på i det pågældende farvand.

- Når folk ringer 112 sendes oplysningerne videre til JRCC, tegner de klart, hvem der har ansvaret og hvem der har opgaven. En OSC - on scene coordinator - bliver udpeget af JRCC, forklarer Brian Bennetsen. Da vi er kommet ind på land igen får vi en kop kaffe i stuen, der samtidig er operationelt hovedkvarter. Og stationslederen erkender, at der kan være udfordringer, ved at folk i dag bor ét sted og arbejder et andet sted, mens børnene skal til fodbold et tredje sted.

- Vi har jo ikke de arbejdspladser i lokalområdet, der var før og ikke så mange unge, men vi har ikke problemer med rekruttering pt., fastslår han.

Dermed kan Kystredningsstation Gedser i mange år frem stille klar til afgang inden for et kvarter. Som Brian Bennetsen udtrykker det:

- Også om natten, for når alarmen går, så er det ud af sengen, ind til højre, op på cyklen og af sted!


FAKTA: Beredskabet til søs

Det primære redningsberedskab er Flyvevåbnets redningshelikopter og Kystredningstjenesten.

Dernæst står en række andre klar til at hjælpe:

Søværnets enheder rykker selvfølgelig ud, samt Falck og Marinehjemmeværnet (som normalt hovedsageligt håndterer farvandsovervågning).

Dertil kommer tyske og svenske SAR-fartøjer og hjælper i tilfælde af en større aktion.

Og fiskerikontrollen, lodsbåde, vindmølleskibe og andre på vandet – og alle hjælper, når det kniber.

Endelig har den almennyttige forening Dansk Søredningsselskab, der blev oprettet i 2010, 10 stationer fordelt i landet.


Hvor er redningsstationerne?
Chr. Ø, Nexø, Rønne, Klintholm, Gedser, Grenå, Anholt, Sæby, Østerby, Skagen, Hirtshals, Thorup Strand, Hanstholm, Nr. Vorupør, Agger, Thyborøn, Thorsminde, Hvide Sande, Esbjerg, Sønderho og Rømø.


Her er Gedsers to SAR-både

L.W. DAM: Længde: 23,3 m. Bredde: 5,6 m. Dybgang: 1,7 m.
Bygget i 1991. Stålskrog og aluminium overbygning.
Maskinrum: 2 x Stilbar skruer. Maks fart: 18 knob.

FRB09: Længde: 10,8 m. Bredde: 3,30 m. Dybgang: 0,55 m.
Byggeår: 2012 Maks. fart: 42 knob. Bygget i aluminium.
Maskinrum: 2 x 435 HK. Volvo med waterjet.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Australien overvejer scrubber-forbud

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Mærsk ved at vågne fra digital drøm med IBM

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Spar penge på bortskaffelse af INDUSTRISPILDEVAND

Vedligeholdelse skal prioriteres højt

Send til en kollega

0.266