23948sdkhjf

Eksplosion på brændende olietanker

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Håb om at finde overlevende på suexmax tankeren ‘Sanchi’ knytter sig nu til fartøjets sikkerhedsrum

Olietankeren ‘Sanchi’, som har stået i flammer siden en kollision lørdag, blev onsdag ramt af en eksplosion. Det skriver CNN med henvisning til de kinesiske myndigheder.

Eksplosionen skete angiveligt på fronten af skibet kl 1:30 lokal tid. Derefter blev slukningsfartøjer trukket tilbage på sikker afstand af tankeren. 

Ejeren, National Iranian Tanker Co (NITC), var ellers hurtig til at nedtone risikoen for en eksplosion på det brændende fartøj. 

Mere om'Sanchi's kollision

Ingen udslip fra brændende tankskib

Skibsreder nedtoner risiko for tankskibs-eksplosion

32 frygtes omkommet i kollision ud for Kina

Nu er meldingen fra NITC så, at eventuelt tilbageværende besætningsmedlemmer kan have overlevet eksplosionen ved at opholde sig anti-pirat sikkerhedsrum. Derfor vil redningsarbejdet nu vil blive målrettet sikkerhedsrummet, der befinder sig i motorrummet. Det skriver TradeWinds.

31 savnes stadig
Suezmax tankeren på 164.000 dwt, var på vej fra Iran til Sydkorea med 136.000 tons råolie, da det kolliderede med fragtskibet 'CF Crystal' på 76.000 dwt (bygget i 2011) cirka 160 sømil fra Yangtze-flodens munding.

Mens alle 21 besætningsmedlemmer på 'CF Crystal' blev reddet, pågår eftersøgningen efter 31 af 'Sanchi's 32 mand store besætning stadig. Én er fundet død. 

Fra sydkoreanske myndigheder lød en vurdering før eksplosionen, at branden på 'Sanchi' kan vare mellem to uger og en måned. 

Konsekvenserne af ulykken frygtes også at være et omfattende olieudslip, der vurderes at kunne blive det værste siden tankeren 'Prestige' gik ned ved den spanske nordkyst i 2002.

Mere om: kollision | olieudslip
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Nyhedsbrev

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Online Avis Arkiv
Plus

Københavnsk specialrederi sælger til Tyskland

Tysk tankrensningsselskab overtager specialfartøj fra Føniks

Plus

Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.191