23948sdkhjf

Minister: Sandsynligt at nordkoreanske arbejdere byggede dansk krigsskib

| Af redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Stik imod tidligere udmeldinger fra sit eget embedsværk erkender forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen nu, at nordkoreanske arbejdere formentlig har været med til at bygge Danmarks nye krigsskib på et værft i Polen

- Med de nuværende informationer, der blandt andet kom frem i DR’s dokumentarprogram, er det nok sandsynligt – uden at det kan siges med sikkerhed – at der har været anvendt nordkoreansk arbejdskraft i forbindelse med bygningen af inspektionsfartøjet Lauge Koch, sagde Claus Hjort Frederiksen torsdag ved et samråd i Folketingets Forsvarsudvalg.

Over for Information har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) ellers hævdet, at det ikke var sandsynligt.

Ganske vist ville styrelsen ikke "kategorisk afvise", at nordkoreanske tvangsarbejdere muligvis kan have medvirket til "præfabrikation af standardkomponenter, plader, bolte og møtrikker i Polen eller andre steder i verden for flere år siden".

Men: "Da vi har ført løbende tilsyn med byggeriet – og da vores leverandør har været til stede hver dag under byggeriet af skibet – anser vi det derfor ikke for sandsynligt, at nordkoreanere skulle have været med til at bygge skibet," skrev FMI i en kommentar til Information i september.

Nordkoreanske arbejdere og 'Lauge Koch'

EU bremser nordkoreansk tvangsarbejde

Inspektør svækker Forsvarets forklaring i sag om tvangsarbejdere

Pres på Karstensen i sag om Nordkorea

Alle nyere kommunale færger har polske skrog

Danske skibe på polske værfter

Forsvaret kan ikke entydigt afvise brug af nordkoreanere

Medier: Nordkoreanere har bygget på dansk flådefartøj

Det selv om en kontrakt mellem det polske værft Crist og vikarbureauet Armex viser, at 45 nordkoreanske svejsere blev hyret til at arbejde på ti skibe, heriblandt Lauge Koch, og at en efterfølgende faktura for udført arbejde også nævner det danske skib. Og selv om to polske værftsarbejdere har oplyst til DR, at de selv arbejdede sammen med nordkoreanere på skibet, og yderligere fire har sagt, de er sikre på, at nordkoreanerne arbejdede på Lauge Koch.

Da Information efter samrådet spurgte Claus Hjort Frederiksen, hvad der har ændret sig, siden han nu finder det sandsynligt, at nordkoreanerne har været med til at bygge det danske skib, svarede han:

Læs også: Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

- I og med at FN’s ekspertpanel vælger at gå ind i sagen, så foreligger der jo – går jeg ud fra – en bestyrket mistanke.

Som beskrevet i gårsdagens Information har FN’s Sikkerhedsråds ekspertpanel indledt en undersøgelse af sagen. I et officielt brev dateret den 2. november skriver panelets formand Hugh Griffiths, at det vil være en "overtrædelse af den våbenembargo, som har været indført mod Nordkorea siden juni 2009", hvis nordkoreanere har været med til at bygge det danske krigsskib.

Det er regeringen dog ikke umiddelbart enige i. På samrådet henviste Claus Hjort Frederiksen til, at dét, Forsvaret havde købt på det polske værft, blot var skibets skrog, der derefter blev bugseret til Skagen og udstyret som skib med blandt andet motor, hvorefter Søværnet havde overtaget skibet og installeret den militære udrustning. I den logik har nordkoreanerne ikke bygget et krigsskib, men blot et skrog, og dermed kan våbenembargoen ikke være overtrådt.

- Det er det juridiske, vi har altså ikke købt krigsmateriel i Polen sådan rent teknisk set, sagde Claus Hjort Frederiksen.

Læs også: Karstensens Skibsværft ramt af leverandørsvigt i Polen

Som tænkt eksempel henviste han til en færge, der i dag sejler med passagerer, men som på et tidspunkt under en krise blev ombygget til at kunne udlægge miner. Hvornår bliver den et krigsskib, spurgte ministeren og svarede selv:

- Det gør den ikke, så længe den sejler på Rødby-Puttgarten. Men på det tidspunkt, hvor vi på vogndækket installerer udstyr, der kan rulle miner bagud, så bliver det nok et krigsskib. Og den parallel kan man godt tillade sig at bruge i den her forbindelse.

Men den tolkning afviste oppositionens ordførere. Holger K. Nielsen kaldte det en "prokuratorargumentation", hvis et krigsskib først var et krigsskib, når det kunne skyde.

- Det er bestilt som et krigsskib til Søværnet, og så er det et krigsskib, sagde han.

Læs også: Orskov Yard får ny topchef

Nikolaj Villumsen mente, at en så lempelig fortolkning kunne åbne "en ladeport" for at bruge nordkoreanske arbejdere på skibe, indtil der blev sat kanoner på.

- Jeg tror ikke, at FN’s ekspertkomité vil være imponeret over Forsvarsministeriets svar i forhold til de her sanktioner. Man skal ikke være mester i skibsbyggeri for at kunne regne ud at for at kunne sætte en kanon på, der skal fyres af, så skal skroget være bygget til, at der kan være en kanon, sagde han.

Forsvarsministeren beklagede derudover, at hans ministerium ikke tidligere havde henvendt sig til Udenrigsministeriet, hvorunder eventuelle overtrædelser af FN’s sanktioner hører. Først her i oktober, mere end et år efter at Forsvarsministeriet første gang fik nys om nordkoreanske tvangsarbejdere på det polske værft, blev Udenrigsministeriet inddraget i sagen.

- Det er klart, at vi langt tidligere burde have henvendt os til Udenrigsministeriet, og det skal jeg være den første til at beklage, sagde Claus Hjort Frederiksen, der trods flere direkte spørgsmål ikke svarede på, hvornår han selv første gang hørte om tvangsarbejderne.

Han lovede udvalget at sende den oplysning skriftligt.

Originalartikel: https://www.information.dk/indland/2017/11/minister-sandsynligt-nordkoreanske-arbejdere-byggede-dansk-krigsskib

Mere om: Skibsværfter
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Sommerferie på Søfart

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Faaborg-rederi konkurs

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Wrist Ship Supply på opkøb

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.21