MAGASINET OM DEN DANSKE MARITIME VERDENSELITE EFTERÅR 2018
Propeller med power
Danske ingeniører jager den perfekte propeller
SKIBSDESIGN UDSTYR SOFTWARE MOTORER VÆRFTER HAVNE
MAN s001 122 S3F
2409.indd 3
20-09-2018 08:25:40
MAGASINET OM DEN DANSKE MARITIME VERDENSELITE EFTERÅR 2018 Propeller med power Danske ingeniører jager den perfekte propeller SKIBSDESIGN UDSTYR SOFTWARE MOTORER VÆRFTER HAVNE MAN s001 122 S3F 2409.indd 3 20-09-2018 08:25:40
Forskellen på Mercedes og Trabant DANMARKS MARITIME INDUSTRI har forstået at flytte med værftsindustrien fra Europa og til Sydkorea, Kina og Japan. Unægtelig ikke nogen lille præstation og bestemt noget, der berettiger til prædikatet verdensklasse. Om det så er raffineret radarteknologi, navigations
Another In Another rough day day at the atweather the office office Another off Gedser. offthe Gedser. vessel turns day at the In rough In rough weather office weather the the vessel vessel turns off turnsGedser. Express service Express Express on service time. service on time. on time. Gale and
Maritim industri vinder på samarbejde Den danske maritime industri er globalt førende - og det skyldes både en høj grad af innovation og evnen til at arbejde sammen på tværs i branchen, fastslår Danske Maritimes adm. direktør Jenny N. Braat mellem produkterne. Her tror vi på, at der vil være nogle m
We pave the way for our We pavemembers the way for our members MAN s005 122 S3F 2409.indd 5 Denmark is now the fastest-growing ship register in the world Today, there are no registration fees for ships under Danish flag A broad range of special technical rules for ships have been abolished The t
Vækst fra dansk-kinesisk samspil OSK-Ship Techs ordrebog er vokset markant de seneste år. Forklaringen skal findes i lange relationer og nyt joint-venture - begge med udgangspunkt i Guangzhou Af Søren L. Hviid D anish Design er formentligt et af de mest almenkendte begreber i fortællingen om dansk
Sådan kommer den 1.800 passagers store færge til algeriske ENTMV til at se ud, når den leveres fra GSI. Illustration og fotos: OSK-Ship Tech lige senere i forløbet. Den fleksibilitet, en projektbaseret konsulentvirksomhed som OSK kunne ønske sig i forhold til resurser, har vi med vore nye jointvent
Produktionen af Trium-pumpen er i dag blevet fuldautomatiseret på trods af, at pumpen stort set ikke er blevet produktudviklet. Foto: Trium. Produktudvikling nej tak! Jysk pumpe afviser forandringer Trium-pumpen har stort set ikke været underlagt produktudvikling siden midten af 1950erne - alligeve
ANNONCE Dansk scrubberteknologi vinder frem med lav totalvægt Med en stort set dækket ordrebeholdning frem til slutningen af 2019 og en god start på 2020 kan PureteQ konstatere anseelig succes med ingeniørvirksomhedens innovative scrubberløsninger. En succes, der har oprindelse i PureteQs egen opfi
Viking skal u Prøv avisen 3 mdr. kun kr. 99,-* REDUCÉR DRIFTSUDGIFTERNE OG RISIKOEN FOR UNØDIGE DRIFTSTOP Vi tilbyder fuld implementering fra design til commissioning. Du får en række økonomiske fordele: Færre driftstop Reduceret forbrug af smøremidler Færre mandetimer Længere levetid på uds
al udbrede dansk opfindelse globalt Den danskudviklede Hydro Pen til bekæmpelse af containerbrande skal sælges world-wide af Viking Af Søren L. Hviid D Her har det kombinerede bore- og dysehoved penetreret containerlågen, hvorved der kan sprøjtes vand direkte på branden. Foto: Viking Life-Saving E
Når ingeniørerne i Frederikshavn har dimensioneret en given propeller til et givent skib, bliver den produceret på støberi. Herefter sendes den typisk til Frederikshavn for efterbehandling og klargøring. Foto: Nicolai Østergaard Rederier køber propellere i Frederikshavn Ca. 90 medarbejdere i Freder
En propeller er modtaget i Frederikshavn og er klar til videre bearbejdning. Foto: Nicolai Østergaard Hvis et eksisterende skib skal retrofittes med det nyeste udstyr, så kan der hentes endnu større besparelser end ved nybygninger så udgiften til ombygning kan hurtigt være tjent hjem, forklarer Je
Pureteq har fået hul på scrubber-markedet Pureteq i Svendborg oplever høj vækst i salget af svovl-scrubbere til skibe. Senest er der indløbet en stribe ordrer fra Japan Af Eskil Mann Sørensen S vendborg-firmaet Pureteq har i den seneste tid fået en lang række ordrer på firmaets avancerede scrubbe
Har tralvt med at producere scrubbere Pureteq skal hyre flere medarbejdere for at følge med strømmen af ordrer på røgrensningsanlæg Salgschef Michael Mouritzen (tv.) og adm. direktør Anders Skibdal har travlt med at eksekvere de mange ordrer, der er løbet ind. Foto: Eskil Mann Sørensen Af: Eskil Ma
Sydhavnens motoringeniører bryder grænser Det skaber global opmærksomhed, når motoringeniørerne i Københavns Sydhavn sender en ny totaktsmotor på markedet for nylig præsenterede de danske ingeniører verdens første totaktsmotor, der kan sejle på helt almindelig flaskegas Af Nicolai Østergaard D er
skyl d es forurenet skyldes forurenet ol i e olie Forudser Forudser Forudser problemer problemer problemer Forudser Forudserproblemer problemer Forudser Forudser Forudser problemer problemer problemer Forudser Forudserproblemer problemer og servi c e med op ti l 75% og service med op til 75% OilL
Hempel bruger højteknologi mod havplanter på skroget Siden grundlæggelsen i 1915 har J.C. Hempels Skibsfarve-Fabrik opnået status som et af klenodierne i Danmarks Maritime industri virksomhedens mest kendte produkt - Hempaguard - har nu rundet 1000 påføringer på skibe over hele kloden Af Nicolai Øs
Dansk Søforsikring et gensidigt valg siden 1884 Dansk Søforsikring Dansk Søforsikring et gensidigt valg siden 1884 et gensidigt valg siden 1884 EU har forbudt en række kemikalier, der bl.a. bruges i skibsmaling. Det ventes at medføre, at en række skibsmalinger forsvinder fra markedet. Foto: Hempel
Lindø sikrer fremtiden med heavy load kajanlæg Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller Lindø som det tager sig ud i dag med den
YOU CAN TRUST THE WORLDCLASS PRODUCTS FROM SHELL MARINE Univar are distributors of Shell Lubricants in the Nordics. We provide a broad range of quality products and technical services. If you want to know more please contact Ulrik Hooge on: Phone.: +45 3524 0732 Mail: ulrik.hooge@univar.com Web:
Større elektromotorer på hylderne hos Hoyer Foto: Hoyer Hoyer var klar til at møde nye kunder som f.eks. thrustere-producenter, da nyt elektromotorprogram for nylig blev præsenteret i Hamborg Af Søren L. Hviid Det er meget vigtigt for os, at vi kan levere hele spektret. Både værft, skibsreder og
ANNONCE ANNONCE Callenberg A/SA/S tænker grønt Callenberg tænker grønt og reducerer skibenes brændstofforbrug og reducerer skibenes brændstofforbrug Callenberg A/S oplever en stigende efterspørgsel Callenberg A/S oplever en stigende efterspørgsel på på deresløsninger, grønne løsninger, og der kanst
Flere efterspørger power management til hybride maskinerier Danske DEIF har spillet en central rolle i ombygningen af Tycho Brahe til en af verdens største el-færger Af Søren L. Hviid Den danske power management-specialist DEIF ligger, om man så må sige, lunt i svinget i et maritimt marked, der i s
ANNONCE ANNONCE Tænk og opnå opnå bedre bedre Tænk mennesket mennesket med med og brandsikkerhed brandsikkerhed Ny ved design designafafskibe skibeog ogderes deresbrandsikkerbrandsikkerNyviden videnom ommenneskelig menneskeligadfærd adfærd kan kan anvendes anvendes ved hed. risikoen for for tab ta
Port-Safetys tre partnere (fra venstre): Stefan Urup Kaplan, Kim U. Haaning og Lars Techt Myrhøj. Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet Tekst og foto: Ursula Rechnagel Taylor D en er skri
moduler, vil den være nemmere både at transportere og montere. Skaffer finansiering Næste udfordring er at finde finansiering til at komme videre med produktudviklingen. Det lykkes i første omgang at skaffe et mindre beløb fra Innovationsfondens InnoBooster-pulje til at søge patent på opfindelsen, m
High Ballast Water Management System 2 Very small footprint Less than 2.2 m footprint Efficiency & Reliable for a 340 m3/h system and less than 2.8 m2 Solutions /h system for a 1000 m3Marine No chemicals and no risk of increased corrosion CompactClean No hazards to crew, vessel or environment B