23948sdkhjf

Sikker analyse af data fra skibe beskytter mod cyberangreb

C.C. Jensen har i samarbejde med Alexandra Instituttet i MADE Digital udviklet digitalt opkoblede produkter, der sikkert sender data i realtid fra oliefiltre på bl.a. Maersk-skibe

Det er en stor opgave at vedligeholde hundrede meter lange containerskibe, tilsvarende høje vindmøller og maskiner i kilometerdybe miner.

Oliesystemerne skal spille, så maskineriet fungerer optimalt. Olie er ren og fin, når man fylder den på en motor, men den bliver fyldt med partikler over tid og kan på sigt nedslide selvsamme motor, hvis ikke den bliver renset.

Svendborg-virksomheden C.C. Jensen producerer oliefiltre, der sikrer, at systemet – f.eks. en skibsmotor - kører upåklageligt og giver besked, når vedligehold er påkrævet. Ved hjælp af sensorer på filtrene kan oliens tilstand analyseres og holde både kunder og C. C. Jensen orienteret om, hvornår maskiner skal vedligeholdes eller oliefiltre skal skiftes.

Del af platform

Virksomheder som Maersk og Vestas, der er blandt C.C. Jensens kunder, ønskede at modtage data i realtid – og på en sikker måde, da cyberangreb kan gøre utrolig stor skade, når vi f.eks. har med skibe, der koster omkring 12 mia. kr. C.C Jensen fik brug for mere end en simpel dataopsamling og -transmission, så kunderne ikke også påtager sig nogle risici i deres systemer, der potentielt kan give hackere et angrebspunkt.

For at udvikle den cloudbaserede løsning, der kunne kobles på oliefiltrene, blev C.C. Jensen en del af MADE og var blandt grundlæggerne af forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital i 2014. For C. C. Jensen, som for mange andre produktionsvirksomheder, kræver det nemlig grundige overvejelser at skabe en cybersikker produktion.

Center for Cybersikkerhed i Forsvarets Efterretningstjeneste advarede i februar 2021 om, at det netop er virksomheder som C.C. Jensen, der i højere grad er blevet et mål for kriminelle hackere.

Beskyttet platform

- MADE gav os mulighed for at udvikle en sikker datalogger, hvor vi kunne placere vores IP omkring sensordata og samtidig levere en hackerbeskyttet platform. Vores arbejde begyndte inden det famøse hackerangreb på et Maersk-skib, så vi var faktisk proaktive og ramte plet med den plan, forklarer Morten Henneberg, Head of Innovation & Validation hos C.C. Jensen, hvor han arbejder med digitalisering og produkt- og dataudvikling.

Han refererer til et stort hackerangreb i 2017, der gav afsæt til et markant skifte, hvor alle C.C. Jensens kunder fik oprettet meget stærke firewalls. 

Nu fik man ikke længere lov til at hente data ud af skibene, uden at kunne garantere for sikkerheden. Derfor var C.C. Jensen nødt til at tænke i nye baner for at udvikle en brugbar løsning til at opsamle og anvende data på en sikker måde, der kan bevæge sig ind og ud af firewall’en.

- Det var fint at samle rådata op, men næste skridt var at rense og modellere dataene.  Vi fik bygget en model, så vi kunne databehandle vores sensordata og sige noget om kundernes systemer på en måde, som man ikke bare nemt kan kopiere eller gøre med almindelig databehandling. Det har vi bygget ind i en cloud-løsning, der kører i dag, og som kan tolke på de data, fortæller Morten Henneberg.

Pilottest her i foråret

I MADE Digital samarbejdede C.C. Jensen bl.a. med Alexandra Instituttet og Force Technology om at udvikle de nødvendige, tekniske løsninger. Her fik de sparring fra eksperter til at udvikle både deres fysiske (printplade og komponenter) og digitale (software) løsning.

- C.C. Jensen ønskede at foretage en række af de centrale beregninger direkte på deres enheder (Edge Computing), så der ikke er behov for at sende data til en central server - dette er ikke altid muligt pga. geografi, politik og sikkerhed, forklarer Jakob Langdal Jensen, Principal Cloud Architect, Ph.D., Alexandra Instituttet.

- Vi fandt ud af, at der ikke fandtes en hyldevare for det her – ikke engang et koncept. Vi er gode til filtre og oliesensorer, men kender ikke meget til software eller dataopsamling, fortæller Morten Henneberg og tilføjer:

- I dag er vi gået videre med sikre dataprodukter og har udviklet det som spin-off fra MADE-projektet med to andre danske virksomheder. Vi videreudvikler konceptet, som vi formede med hjælp fra Alexandra Instituttet og Force Technology.

Beskytter forretningsmodel

Allerede i dag anvender omkring 200 enheder verden over C.C. Jensens cloudbaserede løsning, der blev lanceret i anden halvdel af 2020, men virksomheden er ikke færdig: De vil videreudvikle software-tilføjelsen til oliefiltrene og foretage pilottests i foråret 2021. 

- På sigt kan vi godt se, at vores kunder gerne vil have lokal databehandling – eller måske har de ikke internetforbindelse, hvis skibet er udenfor rækkevidde. Det giver mening at tage vores produkter og placere dem lokalt, men det er vores kerne-IP. Vi vil gerne undgå at vores intelligente modeller på vores data bliver kopieret, hvorved vores forretningsmodel vil få det svært, vurderer Morten Henneberg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125