23948sdkhjf

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Det var ventet, at containerrederierne ville ende med at aflyse en række sejladser som følge af, at så godt som hele den vestlige verden har lukket sine samfund ned for at begrænse udbruddet af corona-virus. Men omfanget af de aflyste sejladser er nu så stort, at det overrasker. 

- Værre end forventet, skriver Lars Jensen, CEO i Seaintelligence Consulting, i et indlæg på Linkedin. 

Her uddyber han, at 2M-alliancen bestående af Mærsk og MSC for de næste fem uger nu har sløjfet afgange imellem Asien og Nordeuropa svarende til, at den ugentlige kapacitet i de fem uger er reduceret med hele 37 pct. Meldingen kom i går og er en kraftigt stramning i forhold til melding, som 2M udsendte blot fire dage tidligere om en reduceret kapacitet på 21 pct.

Går hurtigt

Ifølge Lars Jensen er der særligt én pointe, som man kan udlede af containerrederiernes handlemønster. Det er, at udviklingen lige nu sker i et rasende tempo.

- Det ville være logisk, hvis den allerede anseelige justering, som blev annonceret for fire dage siden, var baseret på det fald i efterspørgslen, som 2M-rederierne oplever. Det fald er åbentlyst eskaleret siden da, skrev han i går.

De seneste dage er aflysningerne da også kommet i en lind strøm. For 11 dage siden var status, at to sejladser var aflyst på tværs af rederierne som følge af corona-pandemien. For tre dage siden var der tale om 45 aflysninger, i går morges var tallet oppe på 102. Og i dag er 120 deep sea-sejladser aflyst, efter at også containersejladserne på Stillehavet og Atlanterhavet begynder at blive sløjfet, og Mærsk nu også er begyndt at aflyse sejladser til Afrika. 

To lyspunkter

For containerrederierne er der nu tale om anden bølge af corona-relaterede aflysninger, efter at nedlukningen af Kina i februar og marts indstillede produktionen i Kina og gjorde det svært at få fyldte containere frem til udskibning fra de kinesiske havne. 

For containerrederierne er der to lyspunkter. Det ene er, at rederierne under den første corona-bølge viste sig langt mere omstillingsparate, end de gjorde under eksempelvis finanskrisen. Også under den første bølge blev der hurtigt aflyst afgange, hvilket var med til at holde hånden under raterne. Ifølge Lars Jensen er de indtil videre 120 aflyste afgange et åbentlyst forsøg på også at holde rateniveauet oppe nu, men det er for tidligt at konkludere, hvorvidt det vil lykkes. 

Det andet lyspunkt er brændstofpriserne, der er faldet betragteligt som følge af oliepriskrigen. Det betyder, at hvor et ton HFO i 2019 kostede Mærsk lige over 400 dollar pr. ton i gennemsnit, er prisen for et ton af den dyrere VLSFO – der er blevet standarden efter IMO's 2020-krav – nu nede på 218 dollar i Rotterdam og 255 dollar i verdens største bunkerhub, Singapore.

Importører vil tøve

De faldende brændstofpriser betyder dog, at rederierne med Mærsk i front er begyndt at sløjfe de særlige brændstoftillæg, der har været med til at kompensere containerredeirerne for en del af bunkerudgifterne. Indtil videre er tillægget fjernet fra spotsejladser hos Mærsk og CMA CGM, imens Hapag-Lloyd har meldt ud, at rederiet på grund af corona-krisen ikke kommer til at lave om på nogen brændstoftillæg på den her side af juli. 

Svaret på, hvor lang tid krisen kommer til at vare, er enhvers bedste gæt. Lars Jensen betegner det dog som "vildt optimistiske" at antage, at alle nedlukningerne i forskellige lande er ophævet om to-tre måneder, og derefter vil det komme til at tage tid, før forbrugerne genvinder tilliden og begynder at købe varer.

- Og vigtigere endnu, så vil importører være tilbageholdende med at øge importen hurtigt efter sommeren på grund af frygten for den næste (virus)bølge i slutningen af 2020, skriver han. 

Læs også: CORONA: Bemalingen bedrager i container-shipping

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125