23948sdkhjf

DFDS og Finnlines letter på sløret for nye Østersø-færger

Nye 3D-tegninger viser flere detaljer om kommende ro/pax-tonnage til Østersøen

To af verdens førende ro/ro-shortsea rederier, danske DFDS og italienske Grimaldi, har nu hver især løftet lidt mere af sløret for deres respektive forestående flådeopgraderinger på Østersøen.

Læs også: DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa 

DFDS har således offentliggjort nye detaljerede 3D-tegninger af de to nye ro/pax-færger, der fra 2021 skal indsættes mellem Karlshamn i Sverige og Klaipeda i Litauen. Hidtil har DFDS kun vist en relativ udetaljeret 2D-sidetegning af nybygningerne, som er rederiets første nybyggede passagerskibe i årtier.

Næsten samtidigt kontraherede Finnlines, Grimaldis finske datterselskab på Østersøen, to store ro/pax-færger til ruten mellem Kapellskär, Långnäs og Naantali, hvilket vil sige mellem Sverige, Ålandsøerne og Finland.

Grimaldi har gennem længerede tid annonceret, at rederiet var på vej med en ny såkaldt Superstar Class til Østersøen, der skal afløse og supplere Finnlines’ Star Class, der består af fem 4.200 lanemeter og 500 passagers store isforstærkede ro/pax-færger.

Den nye Superstar Class er designet af danske Knud E. Hansen, og får en kapacitet på 5.100 lanemeter og 1.212 passagerer i 323 kahytter. Skibene vil på en række punkter blive designet til at være markant mere energieffektive end Star Class-færgerne.

De to nye ro/pax-færger er kontraheret til en samlet sum på 270 mio. dollars hos China Merchant’s Weihai Shipyard i Kina til levering i 2023.

DFDS’ to nye Østersø-færger får en kapacitet på 4.500 lanemeter og 600 passagerer. Skibene bygges af kinesiske Guangzhou Shipyard.

Læs også: Ekstra opgave til Knud E. Hansen på finske Grimaldi-skibe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109