23948sdkhjf

"Når skibene bliver større skal man også have en større kran"

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Kapløbet om at bygge større skibe betyder, at også havnekranerne skal vokse konstant

Jo større, desto bedre. Det er tilsyneladende logikken, der driver markedet for havnemobilkraner i øjeblikket. I hvert fald ser Aron Boysen, der er salgschef i kranproducenten Liebherr Danmark, en klar tendens i den retning.

- Når kunder bestiller en ny havnemobilkran, så er det typisk et nummer større kran, end den, de måske har i forvejen. Esbjerg Havn har også købt en større kran med mere løftekapacitet, end den de havde før, og det er også tilfældet med den, som vi leverer til Lindø Odense Havn til december, siger Aron Boysen.

Liebherr Danmark er en del af den tyske Liebherr-koncern, som bl.a. sælger havnemobilkraner primært til offentlige havne. Årsagen til, at kranerne bliver større og større, kan ifølge Aron Boysen forklares med skibenes størrelse.

- Skibene bliver større og bredere, og det gods, der skal håndteres, bliver større og tungere. Når alle skibe bliver større og tungere, skal man også have en større kran, som kan løfte mere. De to ting følges typisk ad, siger Aron Boysen.

Han mener dog ikke, at det kan blive ved.

- Der kan komme et tidspunkt, hvor havnekranerne har designmæssige begrænsninger i forhold til at blive større. Havnemobilkranen LHM800 kan løfte 308 tons, og der er nogen, der mener, at man med en havnemobilkran som LHM800 er ved at nå grænsen for, hvor stor en havnemobilkran kan være, siger han.

Flere tendenser
Liebherr står bag verdens største havnemobilkran i den førnævnte LHM800. Den har selskabet blandt andet leveret i år til Esbjerg Havn, som primært skal bruge den til at løfte vindmøllekomponenter. Samtidig gør selskabet klar til at levere en til Lindø port of Odense lige inden jul.

Udover størrelsen på kranerne ser Aron Boysen to tendenser, der præger markedet for havnemobilkraner i disse dage.

Det første er, at havnene ønsker at have en grøn profil.

- Det er også derfor, at bl.a. Lindø port of Odense har bestilt denne type havnemobilkran, fordi den udover at kun kunne køre på diesel også kan køre på el. Det er noget, man kan til- eller fravælge som kunde hos os. Den kran, der bliver leveret til Odense, bliver også den første af vores kraner i Danmark, der har mulighed for at blive anvendt og betjent i elektrisk drift, siger Aron Boysen.

Specielt tilbehør
- Vi har også noget specielt tilbehør, hvor vi kan reducere brændstofforbruget med ca. 20-25 pct. Det er en del af en udvikling, hvor vi som virksomhed vil have en grøn profil, siger han videre.

Den anden tendens er ifølge salgschefen, at kunderne kigger mere og mere på tilgængelighed i forhold til servicemontører og på hvilken service i forhold til reservedele, den enkelte virksomhed har.

- Det er noget, som kunderne begrunder deres valg af os som deres leverandør af havnemobilkraner med. De har en oplevelse af, at vi leverer produkter af høj kvalitet med anvendelse af de nyeste tilgængelige teknologier. Vi har et set-up, der gør, at vi rent servicemæssigt er på forkant, hvor vi sikrer, at kranerne er tilgængelige, og at vi har de nødvendige reservedele. 70-80 pct. af de komponenter, der er på havnemobilkranerne, producerer vi in-house. Det vil sige, at vi producerer de maskiner, som producerer reservedelene. På den måde har vi styr på hele forsyningskæden og kan garantere, at der er reservedele i hele produktets levetid, siger han.

Mange kraner
Selskabet er den producent, der har flest havnemobilkraner i Danmark.

- Liebherr har i alt leveret ca. 16 havnemobilkraner til danske kunder, siger Aron Boysen.

Liebherr-koncernen er et familieejet foretagende med omkring 45.000 medarbejdere i verden. Sidste år havde Liebherr-koncernen en omsætning på cirka 10,5 mia. euro, men Aron Boysen vil ikke udtale sig om Liebherr Danmarks omsætning.

- Men det ligger på et godt niveau, hvis man kan sige det sådan, siger han.

Og målet for den danske afdeling i fremtiden er simpelt:

- Vi vil da gerne sælge nogle flere kraner. Det ligger jo i sagens natur, siger Aron Boysen.

- Vores mål er også at rådgive og servicere vores kunder på bedst mulig måde, således at vores kunder får den maksimale nytte af deres havnemobilkraner, tilføjer Aron Boysen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Mens Royal Arctic Lines store nybygning ’Tukuma Arctica’ er på prøvetur i Kina sejler ’Naja Arctica’ sin sidste tur over Nordatlanten

Plus

’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing

Fra onsdag morgen er Ærø atter forbundet med Langeland, når den privatejede og spritnye ’Ærøxpressen’ står ud fra Marstal

Plus

GALLERI: Kom med om bord på ’Ærøexpressen’

Plus

Potentiale til at blive 100 pct. el-færge

’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid

Plus

Skibsteknisk Selskab programsætter foråret

Emner som offshoreskibe, masseevakuering og ledelse på distancen er på agendaen i det kommende halvår hos Skibsteknisk Selskab og IDA Maritim

Nyhedsbrev

8.508 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Endnu et konkursskib fra Blue Star Line solgt

Platform supply-fartøjet 'Blue Bella' er solgt til finsk køber

Online Avis Arkiv

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Nyt maritimt netværk for kvinder tildelt fondsmidler

Brexit langt fra afklaret trods sejr til Johnson

Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Clipper sælger tørlast-trio

Medie: USA og Kina er enige om handelsaftale

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

111 havne får grønt lys til arealudvikling

Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Monjasa indtager Houston med to pramme

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Lindø tager nyt havneområde i brug

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Copenhagen Pump tilbyder Lutz membranpumper

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

NOS A/S tilbyder lodslejder

Send til en kollega

0.212