23948sdkhjf

Her er verdens stærkeste reachstacker

| Af Kim Marquart | Tip redaktionen om en historie

Der skal flere maskinmuskler og bedre it-systemer til at håndtere stadig større vindmølledele. Det ved logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg, der fokuserer på innovation for at forny sit koncept

Når logistikkæmpen Blue Water i Esbjerg har succes med at drive en bredt favnende virksomhed med enorme transportopgaver, der skifter fra år til år, skyldes det blandt andet innovation og investeringer.

Det fastslår Jacob Kjærgaard, Regional Director Europe i Blue Waters energidivision.

- Vindmøllebranchen er en ’niche’, hvor man skal være investeringsparat og kende sine styrker, og hvor det ofte gælder om at holde fast for ikke at blive blæst omkuld. Vi har været involveret i vindmølleindustrien siden 90’erne, og vi har i dag opnået en stærk position i både on- og offshore segmentet, siger han.

Særligt inden for projekttransporter kommer tingene i ryk. Der er måneder med masser af aktivitet og måneder med stilstand.

Udviklinger sker pludseligt. Det stiller krav til underleverandører som Blue Water, der må være parat til at investere for at følge med.

- Sådan er offshore vind-branchen, hele tiden i konstant udvikling, derfor skal vi være agile, det vil sige lette og hurtige til at forandre og udvikle os, siger Jacob Kjærgaard.

Innovation med eget it-system
Det er ikke gratis at følge med udviklingen. Der skal investeres og effektiviseres. I de senere år har Blue Water haft fokus på at forny og forbedre sit egenudviklede it-system Compass Wind.

Læs også: Verdens største reachstacker til Blue Water Shipping

Jacob Kjærgaard fremhæver det som et omdrejningspunkt, der skaber merværdi for kunderne i hele logistikflowet.

- Innovation med hjælp af it er et nøgleelement i vores forretning. Det er her, vi skaber overblikket og forenkler kommunikationen, og her, at gennemsigtigheden er til stede, siger han.

Systemet tilbyder et samlet overblik, hvor der kan indlægges store mænger viden, som medarbejderne og kunderne kan trække på og lære af.

- På den måde kan vi forbedre kvaliteten i alle faser fra transport til opbevaring, og fra håndtering til lastning. Vi får stærk feedback, og vi har hele tiden fakta foran os. Det betyder rigtig meget for både os og kunderne, forklarer Jacob Kjærgaard.

Verdens stærkeste ’reachstacker’
Der bliver ikke kun investeret i it for at skabe bedre og mere effektiv service. Der skal også flere muskler til at håndtere de stadig større dele til vindmøller.

Tidligere i år tog Blue Water således verdens største ’reachstacker’ i brug på havnen i Esbjerg. Det er en slags truck på store hjul med en meget stærk løftearm, der kan løfte 152 ton.

Læs også: Blue Water og Fowlco Ltd. indleder samarbejde

Som et alternativ til kraner skal den nye reachstacker hjælpe med de tunge løft af vindmølletårne, naceller, rammer og konstruktioner i samspil med Blue Waters øvrige heavy duty-maskiner.

- Vi kan for eksempel løfte emner op til 250 ton med verdens største reachstacker i den ene ende og en af vores 100-ton reachstackere i den anden ende – eller køre med ekstremt tunge emner hængende på krogen. Den slags gearer os til fremtidens transportopgaver, hed det i nyhed fra Blue Water, da den blev lanceret.

Den nye reachstacker er udviklet af leverandøren N.C. Nielsen og Blue Water. Blandt de tekniske udfordringer var – foruden de stadigt større og tungere vindmølledele – jordens bæreevne på oplagringspladsen, nye typer løftegrej og ønsket om at krogen kunne nå helt ned til jorden.

- Det er et godt eksempel på, at vi løbende skal udvikle nyt udstyr, der kan håndtere de udfordringer, der følger med, når vindmøllekomponenter bliver tungere og større, siger Jacob Kjærgaard.

Fortrinsvis egne medarbejdere

Blue Water-koncernen beskæftiger over 1600 ansatte på sine mere end 60 kontorer over hele verden. Det er en del af strategien af udføre mange opgaver selv.

- Vi udvikler vores medarbejderes kompetencer, for eksempel gennem vores Blue Water Academy. Vi bruger ressourcer på at udvikle specialister i f.eks. havneoperation, men også på vores ledere. Det giver god mening, fordi vi dermed selv kan udvikle og vedligeholde de kompetencer, der er behov for. Men vi har samtidig en lang række vigtige samarbejdspartnere, som vi bruger til at løse de forskellige opgaver rundt om i verden, siger Jacob Kjærgaard.

Faktaboks:
Lige nu gang i logistik for 183 vindmøller

Tidligere på året offentliggjorde Blue Water en større kontrakt for Siemens og hele dette år har Blue Water været i sving med at håndtere fire projekter for Siemens Gamesa Offshore. De fire projekter, der samlet består af 183 vindmøller, lastes af Blue Water ud fra Esbjerg Havn, hvor afskibningen sker på installationsskibe. Opgaverne for Siemens, som fortsætter ind i 2020, omfatter tre i Nordsøen, Hohe See, Albatros, Borssele samt et projekt på den amerikanske østkyst, Coastal Virginia. Udover selve lastningen af mølle-komponenterne står Blue Water også for fremføring og klargøring af komponenterne i forbindelse med afskibningen.


Faktaboks:
Blue Water – familieejet transport i 40 år

Den familieejede Blue Water-koncern havde i 2018 er omsætning på
knap, 5,6 mia. kroner. Det var efter en vækst fra 2017 på 373 mio. kroner. I samme periode stig antallet af medarbejdere fra 1575 til 1608, og resultatet før skat endte på 10 mio. kroner efter et underskud på knap 92 mio. kroner året før. Blue Water har hovedsæde i Esbjerg og 60 kontorer over hele verden. Forretningsaktiviteterne er transport og logistik af forbrugsvarer, fødevarer, industrigods samt store projekttransporter. Blue Water Shipping blev stiftet i 1972 af blandt andre Kurt Skov, som i dag er formand for bestyrelsen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Svensk bunkertanker til Middelfart-rederi

Uni-Tankers køber 3.500-tonner hos Pallas Group. Overtagelsen fandt sted i Søby

postitionsbillede

Plus

Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Mens Royal Arctic Lines store nybygning ’Tukuma Arctica’ er på prøvetur i Kina sejler ’Naja Arctica’ sin sidste tur over Nordatlanten

Plus

Udviklingen af klimavenlige løsninger kræver mere deling af viden

Som det er nu, foregår udviklingen af nye klimavenlige fremdrivningsmidler ineffektivt og det er i langt højere grad nødvendigt at dele viden om tanker og projekter end tilfældet er i dag

Plus

’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing

Fra onsdag morgen er Ærø atter forbundet med Langeland, når den privatejede og spritnye ’Ærøxpressen’ står ud fra Marstal

Nyhedsbrev

8.509 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

GALLERI: Kom med om bord på ’Ærøexpressen’

Online Avis Arkiv
Plus

Potentiale til at blive 100 pct. el-færge

’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid

Plus

Endnu et konkursskib fra Blue Star Line solgt

Platform supply-fartøjet 'Blue Bella' er solgt til finsk køber

Plus

Skibsteknisk Selskab programsætter foråret

Emner som offshoreskibe, masseevakuering og ledelse på distancen er på agendaen i det kommende halvår hos Skibsteknisk Selskab og IDA Maritim

Clipper sælger tørlast-trio

Medie: USA og Kina er enige om handelsaftale

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Nyt maritimt netværk for kvinder tildelt fondsmidler

Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Brexit langt fra afklaret trods sejr til Johnson

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

111 havne får grønt lys til arealudvikling

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stålspecialisten levere brugt traverskran til Roust Træ

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Copenhagen Pump tilbyder Lutz membranpumper

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.225