23948sdkhjf

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Selv om trafikken af containergods var mindre i tredje kvartal, lykkedes det for danske Mærsk at øge sit overskud på driften – stærkt hjulpet på vej af en mere lønsom transport til havs og travlhed i de store terminaler. 

Det viser koncernens regnskab for tredje kvartal.

- Tredje kvartals driftsresultat er forbedret til trods for lavere vækst i verdensøkonomien, der førte til en lavere efterspørgsel på containerfragt, siger topchef Søren Skou i forbindelse med regnskabet.

I alt løftede Mærsk sit overskud på driften (ebitda) til 1,66 mia. dollar (over 11 mia. kroner) fra 1,46 mia. dollar (ca. 7,7 mia. kroner) i samme kvartal sidste år.

Tallene dækker over fremgang i både koncernenes suverænt største forretningsområde, Ocean, og i det næststørste, Terminals & Towage. 

Læs også: Minister: Uacceptabelt at skibe ender deres dage på en strand

I Ocean har årets tredje kvartal været præget af fragtrater, der set i et globalt perspektiv lå 1,5 pct. under niveauet i samme kvartal sidste år. Alligevel formåede Mærsk at øge mængden af fragtede containere på rederiets 703 skibe med 2,1 pct. til 3,405 mio. fyrrefodsekvivalenter (FFE) fra 3,334 mio. FFE i samme periode sidste år.

Forøgelsen var primært drevet af det intra-asiatiske marked, imens ruterne Asien-USA fortsat er hæmmet af handelsspændinger, og Asien-Europa holdt status kvo.

I år blev de mange containerne dog fragtet til rater, der i gennemsnit lå 3,6 pct. under niveauet i tredje kvartal 2018. På nær raterne på Stillehavet, der holdt niveauet, var der fald over hele linjen, og dermed gav fyrrefodsekvivalenterne i gennemsnit 1859 dollar pr. styk i år, hvor de gav 1929 dollar stykket i samme kvartal sidste år. 

Den udslagsgivende effekt for det forbedrede driftresultat var dog bunkerpriserne. Mærsk skriver i regnskabet, at priserne for HFO i Singapore og Rotterdam i år har været svingende som aldrig før, og for de to store bunkerdestinationer faldt priserne med henholdsvis seks pct. og 16 pct. i forhold til andet kvartal 2019. Dermed endte den gennemsnitlige pris pr. ton på 399 dollar.

Læs også: Mærsk mister sin finansdirektør

Fordi bunkerforbruget samtidig faldt med 3,8 pct. – primært på grund af mere effektive skibe – betyder det, at bunkerregningen for Mærsks containerskibe i dette års tredje kvartal var 15,2 pct. lavere end samme periode sidste år. Det har alene udløst en besparelse på 200 mio. dollar (1,35 mia. kroner). 

Det samlede driftresultat i Ocean endte på 1,268 mia. dollar kontra 1,126 mia. dollar i samme periode sidste år.

Svitzer ramt på valutaen

Hvor Ocean gik en anelse tilbage på omsætningen, udviklede omsætningen sig anderledes positivt i Towage & Terminals. Her blev der solgt ydelser for 986 mio. dollar i kvartalet, hvilket er en stigning på 5,8 pct. fra de 932 mio. dollar, omsætningen landede på i tredje kvartal sidste år. 

Driftresultatet landede på 313 mio. dollar, hvoraf terminalerne isoleret set tegnede sig for et driftresultat på 261 mio. dollar. Det svarer til en stigning på 33 pct., som primært hænger sammen med, at der for alvor er kommet gang i den store, nye Moin-terminal i Costa Rica. 

Læs også: Mærsk-konkurrent sælger ud af flåden

I Towage – det vil sige Svitzer – steg omstæningen med en enkelt mio. dollar til 172 mio. dollar, imens driftresultatet faldt med seks mio. dollar til 152 mio. dollar. Her er øgede omkostninger til drift og administration den bærende faktor sammen med uheldige valutaudsving i særligt den australske dollar. 

Alt i alt har Mærsk tjent 3,5 mia. kroner i tredje kvartal.

Fremgangen var ventet, da Mærsk 21. oktober opjusterede sine forventninger til driftsresultat for 2019. I samme meddelelse kom selskabet med nogle af tallene for tredje kvartal.

A.P. Møller-Maersk
mio. dollar 3. kvartal 2019 3. kvartal 2018
Nettoomsætning 10.055 10.149
Resultat af primær drift (ebitda) 1.656 1.456
Resultat før skat 589 -110
Kvartalets resultat 520 350
Kvartalets underliggende resultat 452 188
Egenkapital 28.879 33.959
Regnskabsåret blev afsluttet 31. september 2019.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Ærøxpressen' forsinket 10 dage

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

2

Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Minister flytter rundt i budgettet og giver penge til ekstra togter for både 'Gerorg Stage' og 'Danmark' i 2020

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

Næste år vil APM Terminals i Gøteborg være CO2-neutral

Nyhedsbrev

8.503 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Norden og Shipping Lab sammen om biofuelprojekt

Biomasse, der ikke kan anvendes i fødevareproduktion, skal i nyt partnerskab testes som bunker på Nordens skibe

Online Avis Arkiv
Plus

Norden sælger en af sine yngste handysize’ere til Ecuador

Kun fem år gammelt produkttankskib fra Nordens handysize-flåde er solgt til Oceanbat S.A.

19 kidnappet fra tankskib ved Nigeria

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

Danske Maritime kalder finanslov "ambitiøs og problematisk"

USA opbringer skib lastet med iranske våben i Det Arabiske Hav

VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe

Plus

Dansk bølgeenergi-koncept skal testes i udlandet

Italien accepterer at modtage to skibe med migranter

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

3

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

VIDEO: 'Ærøxpressen' bliver døbt

Unifeeder opkøber feeder-operatør i Singapore

Alfa Laval: Markedet for ballastvand topper først i 2022

Smyril Line udvider flåden med et femte skib

Ekstra skib baner vejen til UK for Hirtshals og for Smyril Lines nordatlantiske hjemmemarked

Powercon lander rekordregnskab og rekordordre

Plus

Wind Europe 2019
Esvagts rejse mod SOV-konceptet

’Esvagt Faraday’ og ’Esvagt Froude’ repræsenterede en verdenspremiere, da de så dagens lys i offshore vind – og var samtidigt resultat af Esvagts særlige udgangspunkt i standby/rescue

Plus

Wind Europe 2019
5 spørgsmål til Thomas Fauerby om Esvagts offshore vind-aktiviteter

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Copenhagen Pump forhandler kapselblæsere fra Pedro Gil

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Prysmian lagerfører populære krankabler

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Kundecase - TME Solutions - vibrationsmåling

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Nåede du ikke at besøge os på AJOUR?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Hvad i hulen betyder ATEX?

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Lys er også indeklima

Fuld fart på LNG-kursus

Send til en kollega

0.253