23948sdkhjf

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Selv om trafikken af containergods var mindre i tredje kvartal, lykkedes det for danske Mærsk at øge sit overskud på driften – stærkt hjulpet på vej af en mere lønsom transport til havs og travlhed i de store terminaler. 

Det viser koncernens regnskab for tredje kvartal.

- Tredje kvartals driftsresultat er forbedret til trods for lavere vækst i verdensøkonomien, der førte til en lavere efterspørgsel på containerfragt, siger topchef Søren Skou i forbindelse med regnskabet.

I alt løftede Mærsk sit overskud på driften (ebitda) til 1,66 mia. dollar (over 11 mia. kroner) fra 1,46 mia. dollar (ca. 7,7 mia. kroner) i samme kvartal sidste år.

Tallene dækker over fremgang i både koncernenes suverænt største forretningsområde, Ocean, og i det næststørste, Terminals & Towage. 

I Ocean har årets tredje kvartal været præget af fragtrater, der set i et globalt perspektiv lå 1,5 pct. under niveauet i samme kvartal sidste år. Alligevel formåede Mærsk at øge mængden af fragtede containere på rederiets 703 skibe med 2,1 pct. til 3,405 mio. fyrrefodsekvivalenter (FFE) fra 3,334 mio. FFE i samme periode sidste år.

Forøgelsen var primært drevet af det intra-asiatiske marked, imens ruterne Asien-USA fortsat er hæmmet af handelsspændinger, og Asien-Europa holdt status kvo.

I år blev de mange containerne dog fragtet til rater, der i gennemsnit lå 3,6 pct. under niveauet i tredje kvartal 2018. På nær raterne på Stillehavet, der holdt niveauet, var der fald over hele linjen, og dermed gav fyrrefodsekvivalenterne i gennemsnit 1859 dollar pr. styk i år, hvor de gav 1929 dollar stykket i samme kvartal sidste år. 

Den udslagsgivende effekt for det forbedrede driftresultat var dog bunkerpriserne. Mærsk skriver i regnskabet, at priserne for HFO i Singapore og Rotterdam i år har været svingende som aldrig før, og for de to store bunkerdestinationer faldt priserne med henholdsvis seks pct. og 16 pct. i forhold til andet kvartal 2019. Dermed endte den gennemsnitlige pris pr. ton på 399 dollar.

Fordi bunkerforbruget samtidig faldt med 3,8 pct. – primært på grund af mere effektive skibe – betyder det, at bunkerregningen for Mærsks containerskibe i dette års tredje kvartal var 15,2 pct. lavere end samme periode sidste år. Det har alene udløst en besparelse på 200 mio. dollar (1,35 mia. kroner). 

Det samlede driftresultat i Ocean endte på 1,268 mia. dollar kontra 1,126 mia. dollar i samme periode sidste år.

Svitzer ramt på valutaen

Hvor Ocean gik en anelse tilbage på omsætningen, udviklede omsætningen sig anderledes positivt i Towage & Terminals. Her blev der solgt ydelser for 986 mio. dollar i kvartalet, hvilket er en stigning på 5,8 pct. fra de 932 mio. dollar, omsætningen landede på i tredje kvartal sidste år. 

Driftresultatet landede på 313 mio. dollar, hvoraf terminalerne isoleret set tegnede sig for et driftresultat på 261 mio. dollar. Det svarer til en stigning på 33 pct., som primært hænger sammen med, at der for alvor er kommet gang i den store, nye Moin-terminal i Costa Rica. 

I Towage – det vil sige Svitzer – steg omstæningen med en enkelt mio. dollar til 172 mio. dollar, imens driftresultatet faldt med seks mio. dollar til 152 mio. dollar. Her er øgede omkostninger til drift og administration den bærende faktor sammen med uheldige valutaudsving i særligt den australske dollar. 

Alt i alt har Mærsk tjent 3,5 mia. kroner i tredje kvartal.

Fremgangen var ventet, da Mærsk 21. oktober opjusterede sine forventninger til driftsresultat for 2019. I samme meddelelse kom selskabet med nogle af tallene for tredje kvartal.

A.P. Møller-Maersk
mio. dollar 3. kvartal 2019 3. kvartal 2018
Nettoomsætning 10.055 10.149
Resultat af primær drift (ebitda) 1.656 1.456
Resultat før skat 589 -110
Kvartalets resultat 520 350
Kvartalets underliggende resultat 452 188
Egenkapital 28.879 33.959
Regnskabsåret blev afsluttet 31. september 2019.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126