23948sdkhjf

"Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Christina Legarth Jacobsen valgte at rejse til Norge og satse på en karriere i et norsk LNG-rederi. Her fortæller hun om at arbejde i et meget specielt rederi, nemlig Höegh LNG

Hvordan havnede du i Oslo hos et norsk rederi?
- Det var lidt af et tilfælde. Jeg er uddannet fra CBS i København med en kandidat i finance and strategic management. Grundet min interesse for shipping havde jeg meldt mig ind i CBS Shipping, en studenterorganisation for shipping interesserede studerende. Til et af vores events kom en repræsentant for Norges Rederiforbund ud og fortalte om deres 2-årige Maritime Trainee program. Jeg syntes, det lød som en fantastisk mulighed, og valgte at søge. Jeg blev optaget som commercial trainee hos Höegh LNG i august 2015, og har været der lige siden. Det har været utrolig spændende og lærerigt.

Hvilken slags rederi er Höegh LNG?
- Höegh LNG ejer og opererer ti såkaldte Floating Storage Regasification Units (FSRU), der fungerer som flydende importterminaler for nedkølet naturgas, samt to traditionelle LNG-transportskibe. Det usædvanlige ved vores FSRU-skibe er, at de tjener flest penge, når de ligger stille. Vores FSRUer importerer og lagrer store mængder LNG, som alt efter behov varmes op til gas ombord, og efterfølgende sendes ind i energinettet på land. Således udgør vores FSRU’er en central del af et lands energiinfrastruktur.

Hvad kendetegner jeres flåde?
- FSRUer er en relativ ny type skib, og den globale FSRU-flåde er dermed begrænset. Vi tog levering af vores første FSRU i 2009 og den sidste, Höegh Galleon, i august i år. Halvdelen af vores FSRUer opererer på langtidskontrakter på op til 20 år i bl.a. Indonesien og Colombia. Når vores fartøjer ikke er på længerevarende kontrakter som flydende importterminaler, opererer de som almindelige LNG-transportskibe på kortere kontrakter. Målet er dog at sikre lange kontrakter til hele flåden. Senest har vi indgået en 10-års kontrakt i Victoria, Australien, med projektopstart afhængig af endelig investeringsbeslutning.

Intens udvikling
Hvad driver jeres marked?
- FSRU’er åbner op for import af LNG, og vores kunder er hovedsageligt lande, som ønsker at stabilisere og/eller omstille sin energiforsyning af økonomiske eller miljømæssige årsage. I Colombia fungerer vores FSRU for eksempel som en back-up energikilde for vandkraft, hvorimod den i Litauen giver en forhandlingsstyrke overfor russisk rørgas, og i Kina er en del af deres grønne omstillingen fra kul.

Hvordan er markedet lige nu?
- Det er under intens udvikling. Tidligere var prisen på LNG indekseret mod olieprisen, og størstedelen blev solgt under lange gassalgsaftaler primært til industrielt brug og stømproduktion. I dag er prisen på LNG mere uafhængig, bliver i stigende grad solgt på spot markedet, og benyttes desuden som drivstof til skibe og lastbiler. Øgede mængder LNG fra USA og Australien er medvirkende til at presse prisen på LNG, hvilket stimulerer efterspørgslen på LNG import - og, i forlængelse heraf, FSRUer, eftersom de repræsenterer den hurtigste, billigste og mest fleksible form for importterminalinfrastruktur. Dette til trods er FSRU projekter kapitalintensive, langtrukne og meget politiske, og der er således langt imellem succesfulde projekter.

Skruer kontrakter sammen
Hvad består dit job i?
- Jeg er contracts manager og arbejder primært med forretningsudvikling og kontraktsforhandling. Når en af vores enheder skal chartres til en kunde, er jeg med ind over tidligt i processen for at skrue den bedst mulige kontrakt sammen. Der kan være tale om kontrakter på op til 20 år, så det er et stort og krævende arbejde, der ligger forud for at forstå de lokale krav og regelværk og minimere risikoen herved.

Hvor begyndte din interesse for shipping?
- Det var på et udvekslingsophold i Singapore under min bachelor i business administration and sociology, hvor jeg fik besøg af en ven som arbejder i Mærsk. Han kom sejlende ind med et containerskib, og oplevelsen af dynamikken og stemningen i en travl containerhavn gav mig en øjeblikkelig fascination af skibsfart. Skibe er en ekstremt spændende asset, og jeg er enormt fascineret af, hvordan de binder verdensøkonomien sammen. Desuden elsker jeg at arbejde i et internationalt miljø, hvor mange forskellige slags mennesker med forskellige baggrunde samarbejder. Jeg kan næsten ikke forestille mig at arbejde et sted uden søfolk og skibsmodeller!

Hvorfor har du nu sagt op?
- Efter snart 4,5 år hos Höegh LNG er jeg klar for nye udfordringer, og for at vende hjem til København. Jeg har lyst til at udforske nye aspekter af industrien, og ser frem til at prøve kræfter med dansk shipping. Hvor fremtiden helt præcist ligger, vil tiden vise.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Sidste tur til Aalborg for grønlandsk atlantskib

Mens Royal Arctic Lines store nybygning ’Tukuma Arctica’ er på prøvetur i Kina sejler ’Naja Arctica’ sin sidste tur over Nordatlanten

Plus

’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing

Fra onsdag morgen er Ærø atter forbundet med Langeland, når den privatejede og spritnye ’Ærøxpressen’ står ud fra Marstal

Plus

GALLERI: Kom med om bord på ’Ærøexpressen’

Plus

Potentiale til at blive 100 pct. el-færge

’Ærøxpressen’ sætter en standard for kommende nye danske små-færger, der skal drives langt ind i en CO2-neutral fremtid

Plus

Skibsteknisk Selskab programsætter foråret

Emner som offshoreskibe, masseevakuering og ledelse på distancen er på agendaen i det kommende halvår hos Skibsteknisk Selskab og IDA Maritim

Nyhedsbrev

8.508 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Endnu et konkursskib fra Blue Star Line solgt

Platform supply-fartøjet 'Blue Bella' er solgt til finsk køber

Online Avis Arkiv

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Nyt maritimt netværk for kvinder tildelt fondsmidler

Brexit langt fra afklaret trods sejr til Johnson

Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Clipper sælger tørlast-trio

Medie: USA og Kina er enige om handelsaftale

Aarhus Havn vil give grøn rabat til grønne skibe

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

111 havne får grønt lys til arealudvikling

Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Monjasa indtager Houston med to pramme

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Lindø tager nyt havneområde i brug

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Copenhagen Pump tilbyder Lutz membranpumper

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

NOS A/S tilbyder lodslejder

Send til en kollega

0.258