23948sdkhjf

Jaspar kom hurtigt til søs som skibsassistent

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

For Jaspar Larsen er uddannelsen til befaren skibsassistent vejen til en fremtid til søs. Målet er at komme ud og sejle og måske herefter videreuddanne sig til maskinmester

I slutningen af december kan Jaspar Larsen kalde sig befaren skibsassistent, og er dermed klar til at stå til søs.

I en alder af 22 år har han allerede været til søs hos to forskellige rederier, og skibsassistent-uddannelsen har dermed levet op til løfterne om, at man allerede under uddannelsen kan komme ud og mærke eventyret til søs. Tiden til søs under uddannelsen står for Jaspar Larsen som en spændende tid, hvor han lærte rigtig meget, rigtig hurtigt.

- Det var barskt at stå til søs, men også lærerrigt, og man vokser virkelig meget på det personlige plan. Under uddannelsen på HF Søfart syntes vi, at det havde været ekstremt at være ude til søs i to meter høje bølger. Nu befandt man sig midt ude på Nordsøen i seks eller syv meter høje bølger, og lærte hurtigt hvad det vil sige at befinde sig i dårligt vejr. Jeg blev heldigvis aldrig været søsyg, men det er virkelig noget, der hærder én på det personlige plan, erindrer Jaspar Larsen.

- Du får meget ansvar. Allerede på min første mønstring blev jeg hevet til side af en af de erfarne, og fik at vide, hvad der skulle gøres, hvorefter det var min opgave at hjælpe mine to kolleger, der var lige så grønne som mig, med at få opgaverne udført til tiden.

Begyndte på Samsø
Det hele begyndte, da Jaspar Larsen var på efterskole på Samsø. Her hørte han et foredrag med en repræsentant for Marstal Navigationsskole, der fortalte om dansk søfart, og hvilke muligheder, som man kunne få ved at forfølge en fremtid som sømand.

- Det tændte mig øjeblikkelig. Jeg var i forvejen lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig ville med mit liv, men her var noget, der lød spændende og anderledes.

Da efterskolen var slut var Jaspar Larsen således klar til at begynde på den 3-årige HF-uddannelse HF-Søfart i Marstal.

Uddannelsen er kendetegnet ved, at man samtidig med, at man læser en Hf-eksamen, uddanner sig som ubefaren skibsassistent og dermed er klar til at stå til søs. Den blå studenterhue er således pyntet med signalflag frem for dannebrogsflag på kanten.

- Det var ikke fordi, at jeg havde en klar plan med mit liv til søs. Men da jeg nu var uddannet som ubefaren skibsassistent havde jeg mulighed for at komme til søs som en del af min uddannelse. Og det lø godt nok spændende, lyder det fra Jaspar Larsen.

Hyre hos Esvagt
Som mange andre ubefarne skibsassistenter inden for søfarten fik Jaspar Larsen hyre som ubefaren skibsassistent hos offshore-rederiet Esvagt i Esbjerg.

Her begyndte forløbet med et opstartskursus, hvor eleverne gennemgik forskellige forløb, der skulle træne dem i f.eks. sikkerhedsprocedurer og sejlads med hurtigtgående gummibåde.

- Herefter stod jeg til søs på ’Esvagt Dee’, og det var enormt spændende. Vi var tre helt unge - og grønne - mennesker om bord, og vi skulle så få skibet til at fungere sammen med tre garvede befarne skibsassistenter.

Han betegner Esvagt som et spændende og dynamisk rederi med et strengt fokus på sikkerhed.

- Sammenlignet med et vilkårligt arbejde på land, vil jeg faktisk beskrive et Esvagtskib som en mere sikker arbejdsplads. Det giver en tryg og professionel atmosfære, og man føler virkelig, at man er i gode hænder og befinder sig på toppen af en omfattende erfaring. Bagsiden af medaljen er, at det er en hverdag med en hel del bureaukrati. Der er procedurer for en hvilken som helst arbejdsopgave. Før man kan gå i gang med en opgave, skal der holdes møder og samtaler og planlægges ned i mindste detalje. Det kan godt give nogle frustrationer, når man egentlig føler, at man har godt styr på det, men man skal lærer at systemet eksisterer af en grund, for os alle sammens sikkerhed. Der findes sågar nedskrevne procedurer for, hvordan man skal lægge sit sengetøj på, så man ikke får hold i ryggen, siger Jaspar Larsen med et grin i stemmen.

Skiftede spor
Jaspar Larsen nåede at arbejde ni tørner á 28 dage, hvorefter man har fri i en tilsvarende periode. Det er en spændende måde at arbejde på.

- I det lange løb måtte jeg dog også erkende, at det lange fravær måske ikke var lige mig. Jeg kunne mærke, at jeg ikke havde super meget lyst til at tage afsted på de lange tørner og følte livet derhjemme trak mere end hvad sådan en arbejdstørn kan give mig.

Derfor skiftede jeg spor og fik et job som ubefaren hos ForSea-rederiet, der sejler færger mellem Helsingør og Helsingborg. Her spenderede jeg min sidste tid som ubefaren. Det var et halvt år, hvor der var masser af spændende opgaver på færgerne, såsom hjælpe med at laste biler, hjælpe til i maskinen og på dækket med forskellige opgaver. Og vigtigst af alt, jeg kunne komme hjem hver dag, til mine hobbyer og kammerater.

Gerne i Helsingør
Netop nu er Jaspar Larsen i gang med at tage den sidste del af uddannelsen som befaren skibsassistent hos Martec i Frederikshavn. Et forløb, der mest foregår på skolebænken med teoretisk og praktisk undervisning.

Jaspar Larsen er færdig med uddannelsen ved årsskiftet 2019/2020.

- Som befaren er man helt færdigguddannet, hvorimod man er en slags lærling, når man er til søs som ubefaren. Som befaren er man en rigtig medarbejder, og man får sine egne ansvarsområder. Det får man ikke som ubefaren.

Jaspar Larsen fortsætter:

- Jeg vil gerne have arbejde hos ForSea igen, da jeg jo bor i Helsingør. Men jeg søger også hos Scandlines og en række andre færgerederier. Jeg er ikke nervøs for, at jeg ikke kan få et arbejde. Hvis jeg ikke kan finde et job lokalt, begynder jeg bare at søge længere væk. Jeg har ikke hørt om en skibsassistent, som ikke har kunnet finde et job.

- Min plan er helt sikkert, at komme ud og arbejde og tjene nogle penge. Men jeg har fået så meget smag for livet til søs, at jeg går og overvejer at videreuddanne mig til maskinmester på et senere tidspunkt.











Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Næsten hver tiende kvinde i Søværnet oplever ifølge ny undersøgelse en kønskrænkende omgangstone eller kultur på arbejdspladsen. Uacceptabelt, lyder det fra chefen for Søværnskommandoen

VIDEO: Se Hurtigrutens 'Nordnorge' lægge til i storm

Nyt brændstof indeholder mange sedimenter

Venstre skifter søfartsordfører

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Nyhedsbrev

8.525 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Rolners heavy-rederi overtager ni skibe fra konkurrent

Flåden i United Heavy Lift bliver udvidet til 26 skibe

Online Avis Arkiv

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

Norge tester ammoniak som bunker

Eidesvik Offhore er tilbage i nyt udviklingsprojekt sammen med Equinor om anvendelse af ammoniak som brændstof

Plus 4

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Rederierne vil have flere kvinder

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Succesfuld operation - nyre doneret til arbejdskollega

Bunkerslanger og Hose Management fra TESS

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Send til en kollega

0.141