23948sdkhjf

Slagelse vil redde den sidste Storebælts-færge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Den eneste bevarede Storebælts-færge – 'Broen' – kan være på vej til Halsskov, skriver Sjællandske

Den gamle Storebælts-færge 'Broen', der i adskillige år har levet en omtumlet tilværelse, ser nu ud til at være reddet fra en skæbne som objekt for ophugning. 

Det skriver Sjællandske.

I Slagelse Kommune er byrådet ifølge mediet langt fremme med planer om at købe den gamle færge. Emnet bliver behandlet som et lukket punkt, men planen er angiveligt at indlemme 'Broen' i det gamle Færgeleje 2 i Halsskov, hvor tilkørselsrampen i forvejen er bevaret. 

https://www.soefart.dk/article/view/680023/video_rederi_vil_fjerne_rust_med_laserteknologi

I Korsør ligger der allerede en bunden opgave i at etablere et udstillingscenter om den faste forbindelse over Storebælt, som der er afsat fire mio. kroner til. Villum Christensen (LA), der er formand for Erhvervs- og Kulturudvalget i Slagelse Kommune, sætter et eventuelt køb af 'Broen' i forbindelse med et sådant center. 

Læs også: Korsør Havn vil tilbyde grøn landstrøm

- Jeg ser det som en pligt at undersøge det nærmere, når sådan en mulighed dukker op. Færgen vil være et ekstremt godt vartegn med mange udnyttelsesmuligheder, siger han til Sjællandske.

Mødte modstand i Nyborg

Ifølge mediet er planen at fylde op med sand omkring færgen i det gamle færgeleje og lade stævnen stikke ud igennem stensætningen. Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (S) kalder angiveligt planerne for "spændende", men vil ikke gå i detaljer. Han kommenterer dog på tidsperspektivet i projektet. 

- Vi taler om kort tid, for opfyldningerne af havnen er jo i fuld gang, så hvis færgen skal sejles ind i det ene leje, så er det nødvendig med en hurtig beslutning, siger han til Sjællandske.

De nye takter fra Slagelse kommer efter, at 'Broen' igennem mere end tre år lå i Nyborg, hvor hensigten var at omdanne den gamle færge til museum og kulturelt samlingspunkt. Projektet endte dog med at få stor lokal modstand, fordi færgen i manges øjne ikke passede ind i den nye bydel, der var tænkt som lokation for projektet, og til sidst droppede byrådet i Nyborg planerne – til stor frustration for de to ejere af 'Broen'.

Læs også: Gamle dæk får nyt liv på Nyborg Havn

Læs også: 'Broen'-ejere i åben kritik af Nyborgs politikere

Har ikke hørt om planer

Ophugning truede igen, men i sommeren sidste år blev færgen slæbt til Grenaa. Her ville den som turistattraktion gå godt i spænd med de planer, der lå for udviklingen af byens Sydhavn, fremgik det dengang.

I dag har Grenaa Havn dog ikke længere planer med 'Broen', skriver Sjællandske. 

Den ene af færgens to private ejere, Jesper Kjær Andersen, afviser desuden at have kendskab til et forestående salg af færgen til Slagelse Kommune. 

Læs også: 'Broen'-ejere i åben kritik af Nyborgs politikere

- Nej, jeg har ikke hørt om planer i Halsskov Havn, men det ville da være rigtig dejligt, hvis det blev sådan, for vi er meget interesserede i at få bevaret dette stykke unikke danske færgehistorie, som det længe var planen at gøre i Nyborg, siger han til Sjællandske.

Læs også: 'Broen' lægger til kaj i Grenaa Havn

Som Søfart tidligere har skrevet, blev 'Broen” bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør. Den var danskbygget og -designet ned til mindste detalje.

'Broen' sejlede på ruten Nyborg-Korsør frem til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov. 'Broen' flyttede med og sejlede der indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – bl.a. i Aarhus havn. Siden foråret 2015 har 'Broen' ligget i Nyborg.

 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Nyhedsbrev

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Online Avis Arkiv

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

Plus

Direktør: "Jeg vil blive glad, hvis jeg kan sælge et par anlæg"

Nu fanger Maersk-partner plastik i Stillehavet

En ny prototype fra The Ocean Cleanup kan nu ved egen hjælp indsamle plastikaffald i Stillehavets store ø af affald.

Plus

Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre

Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde

Medie: Missiler sætter iransk tankskib i brand

APMT slår terminaler i Aarhus og Gøteborg sammen

Fremover vil containerterminalerne i Gøteborg og Aarhus blive ledet af den samme direktør

Plus

"Der skal bruges 17 forskellige skibstyper til en havvindmøllepark"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Nyt søvandsfilter - levetidsforlænget med mindst 10 år

Tranemo Workwear

Send til en kollega

0.2