23948sdkhjf

Nordkaperen - Det sejlende kollektiv var skabt til kapsejlads

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Med ’Nordkaperen’ tog globetrotteren Troels Kløvedal søfarten og sømandslivet med ind i ungdomsoprøret og videre ind i en ny tid. Men hvad var det egentlig for et skib, som på denne måde blev til synonym med eventyr og langfart

Hvad var ’Nordkaperen’ egentlig for et skib?

Hvis man læser i Kløvedals mange bøger får man mange informationer om skibet.

I bøgerne fremfører Troels Kløvedal, at han købte skibet med en gruppe venner i 1967.

Rundt om jorden
Siden har skibet sejlet rundt om jorden tre gange.

Men meget tyder på, at ’Nordkaperen’ allerede var berømt i søfartskredse allerede inden Troels Kløvedal kastede sin kærlighed på sejlskibet.

Stålskibet blev bygget i 1905 og det oprindelige formål var kapsejlads.

Nordkaperen er en gaffelrigget galease bygget i Stettin, Polen, i 1905.

Bestilt til millionær
Skibet er 58 fod lang og 11 fod bred og stikker 8 fod. Ud over riggen er der en 150 hk motor til at sikre fremdriften.

Skibet blev efter sigende bestilt af en tysk millionær, der skulle bruge skibet til sjov og underholdning, hvilket vil sige kapsejladser i Nordeuropa.

Da skibet løb af stablen og gik på sin jomfrurejse i Østersøen, hed det ’Santa Maria’.

Efter Anden Verdenskrig havde skibet været på jordomrejse med den københavnske guldsmed Carl Nielsen om bord.

Excentrisk grevinde
Senere blev skibet overtaget af en excentrisk grevinde, der installerede et vandorgel i skibet.

Siden fortæller historien om en religiøs sekt, der ejede Nordkaperen, mens det lå i Helsingør Nordhavn under Anden Verdenskrig, stadig med orglet ombord.

Troels Kløvedal købte ’Nordkaperen’ i juli 1967 for 40.000 kr. sammen med sin daværende samlever og et par kammerater.

Siden kom andre med i skibskollektivet omkring ’Nordkaperen’.

Troels Kløvedal fremhævede ofte, at han gennem tiden oplevede masser af frustrationer med det relativt lille og trange skib. Den store fordel med skibet var dog, at det relativt let at vedligeholde i fremmede havne ude i verden, hvilket viste sig at være den altafgørende plusside ved skibet.

Troels Kløvedal har testamenteret Nordkaperen til sine fem børn og ti unge styrmænd- og kvinder, som alle har lånt skibet i en længere periode og derfor kan gå lige om bord og sejle det.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Nyhedsbrev

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Online Avis Arkiv

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

Plus

Direktør: "Jeg vil blive glad, hvis jeg kan sælge et par anlæg"

Nu fanger Maersk-partner plastik i Stillehavet

En ny prototype fra The Ocean Cleanup kan nu ved egen hjælp indsamle plastikaffald i Stillehavets store ø af affald.

Plus

Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre

Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde

Medie: Missiler sætter iransk tankskib i brand

APMT slår terminaler i Aarhus og Gøteborg sammen

Fremover vil containerterminalerne i Gøteborg og Aarhus blive ledet af den samme direktør

Plus

"Der skal bruges 17 forskellige skibstyper til en havvindmøllepark"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Nyt søvandsfilter - levetidsforlænget med mindst 10 år

Tranemo Workwear

Send til en kollega

0.18