23948sdkhjf

Nordkaperen - Det sejlende kollektiv var skabt til kapsejlads

Med ’Nordkaperen’ tog globetrotteren Troels Kløvedal søfarten og sømandslivet med ind i ungdomsoprøret og videre ind i en ny tid. Men hvad var det egentlig for et skib, som på denne måde blev til synonym med eventyr og langfart
Hvad var ’Nordkaperen’ egentlig for et skib?

Hvis man læser i Kløvedals mange bøger får man mange informationer om skibet.

I bøgerne fremfører Troels Kløvedal, at han købte skibet med en gruppe venner i 1967.

Rundt om jorden
Siden har skibet sejlet rundt om jorden tre gange.

Men meget tyder på, at ’Nordkaperen’ allerede var berømt i søfartskredse allerede inden Troels Kløvedal kastede sin kærlighed på sejlskibet.

Stålskibet blev bygget i 1905 og det oprindelige formål var kapsejlads.

Nordkaperen er en gaffelrigget galease bygget i Stettin, Polen, i 1905.

Bestilt til millionær
Skibet er 58 fod lang og 11 fod bred og stikker 8 fod. Ud over riggen er der en 150 hk motor til at sikre fremdriften.

Skibet blev efter sigende bestilt af en tysk millionær, der skulle bruge skibet til sjov og underholdning, hvilket vil sige kapsejladser i Nordeuropa.

Da skibet løb af stablen og gik på sin jomfrurejse i Østersøen, hed det ’Santa Maria’.

Efter Anden Verdenskrig havde skibet været på jordomrejse med den københavnske guldsmed Carl Nielsen om bord.

Excentrisk grevinde
Senere blev skibet overtaget af en excentrisk grevinde, der installerede et vandorgel i skibet.

Siden fortæller historien om en religiøs sekt, der ejede Nordkaperen, mens det lå i Helsingør Nordhavn under Anden Verdenskrig, stadig med orglet ombord.

Troels Kløvedal købte ’Nordkaperen’ i juli 1967 for 40.000 kr. sammen med sin daværende samlever og et par kammerater.

Siden kom andre med i skibskollektivet omkring ’Nordkaperen’.

Troels Kløvedal fremhævede ofte, at han gennem tiden oplevede masser af frustrationer med det relativt lille og trange skib. Den store fordel med skibet var dog, at det relativt let at vedligeholde i fremmede havne ude i verden, hvilket viste sig at være den altafgørende plusside ved skibet.

Troels Kløvedal har testamenteret Nordkaperen til sine fem børn og ti unge styrmænd- og kvinder, som alle har lånt skibet i en længere periode og derfor kan gå lige om bord og sejle det.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078