23948sdkhjf

"Mega-fedt at komme ud og opleve verden"

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

19-årige Caroline Muff Jensen læser HF-Søfart i 3G på søfartsskolen Martec i Nordjylland. Hun drømmer om at uddanne sig til maskinmester og komme ud at sejle

Hvorfor valgte du HF-Søfart?

- Da jeg var yngre sejlede jeg optimistjoller, og vi har altid haft båd derhjemme. Min far og min farfar har også sejlet, begge inden for Søværnet. Jeg havde egentlig tænkt, at jeg skulle være mønsterbryder, men så tiltalte det mig bare så utrolig meget. Det de kunne fortælle om deres oplevelser lød helt fantastisk, så det har haft en stor indflydelse på mit valg.

Hvordan er uddannelsen opbygget?

- Det første år går man i skole, først to uger på gymnasiet, og den tredje uge er man tre dage på Martec. Her har man enten nautisk linje, hvor man lærer at navigere efter søkort og alt der hører sig til broen, eller maskinteknisk linje (se faktaboks, red.).

- Det andet år er man ude og sejle med Skoleskibet Danmark. Vi sejlede i marts og kom hjem i juni. Vi sejlede først til Gran Canaria, så til Dominica og St. Martin, så Bermuda, Irland og rundt om Ebeltoft med den store entré i København. Det er noget man aldrig glemmer. Det er nok det vildeste, jeg nogensinde har oplevet.

Hvad er fordelen ved at tage en HF-Søfart i stedet for en almindelig studentereksamen og så gå i gang med en fuldtids søfartsuddannelse bagefter?

- En af fordelene er, at man vælger linje - nautisk eller maskinteknisk - og når man så har valgt den linje og vil fortsætte i det spor, så får man et halvt års merit. Så hvis man er afklaret med, at man gerne vil enten det ene eller det andet, så er det en oplagt mulighed for at spare noget tid samtidig med at man får en studentereksamen.

Vil du gerne fortsætte inden for det blå erhverv, efter du bliver student næste år?

- Ja, jeg er blevet lidt bidt af det, så jeg regner med at søge ind på maskinmesteruddannelsen i Frederikshavn. Jeg havde jo valgt den nautiske linje, men så kom jeg med skoleskibet, og dér har man maskinvagter og undervisning i maskinlære. Og det var så mega interessant, at nu er det bare det, jeg interesserer mig for og rigtig gerne vil.

Hvad er det ved en maritim karriere, du synes er spændende?

- Det er det med, at man kan komme ud og opleve verden. Gå i seng i én havn og vågne op i en anden, det er så fedt. At man kan nå at opleve så meget og se så mange forskellige kulturer og møde mange forskellige kulturer, det synes jeg er mega-fedt og spændende.

Der er ikke så mange piger i det blå erhverv. Hvordan har du det med det?

- Jeg har det faktisk fint med det, for vi bliver respekteret, og vi er på lige fod. Og så synes jeg ikke rigtig, man kan forlange mere. Men der kommer jo også flere og flere ind. Det bliver mere og mere populært hos kvinderne. Og det er også noget, vi sætter fokus på i Det Blå Danmark. Jeg tror, det er godt, der kommer lidt flere kvinder ind, så vi kan vise fyrene, at vi også kan det samme.

Læs også: Maritime uddannelser i kamp om de unge

FAKTA: HF-Søfart på Martec

Hvad indeholder uddannelsen?
HF Søfart på søfartsskolen Martec i Frederikshavn og Skagen er en treårig, SU-berettiget gymnasial uddannelse, der veksler mellem teori, skumsprøjt og praksis. Kort fortalt indeholder uddannelsen:

- En hf-uddannelse
- Skibsassistentuddannelsens grundmodul
- Et togt med ’Skoleskibet Danmark’ eller et tilsvarende landmodul.

Der er to valglinjer: A. En maskinteknisk linje, som indeholder et fælles værkstedsmodul samt mulighed for at vælge mellem en maskinteknisk offshore-linje eller højniveaufag (matematik, fysik eller engelsk). B. En nautisk linje, som indeholder et fælles nautisk modul samt mulighed for at vælge mellem en nautisk offshorelinje eller en shippinglinje.

Den boglige del får du primært på Frederikshavn Gymnasium & HF-kursus. Her får du en hf-uddannelse, der desuden giver dig adgang til at søge optagelse på en videregående uddannelse (fag og niveau afgør, hvilke uddannelser du kan søge).

Den praktiske del af HF Søfart foregår på ’Skoleskibet Danmark’ samt Martecs afdelinger i Frederikshavn og Skagen. På togtet med ’Skoleskibet Danmark’ får du din grunduddannelse som sømand, og du lærer bl.a. om søvejsregler, skibsteknik, sundhedslære og søsikkerhed.

Undervisningen i valglinjerne foregår på Martec i Frederikshavn og Skagen.

Hvad kan jeg blive?
Med en HF Søfart får du - uanset hvilken linje (nautisk eller maskinteknisk) du vælger - først og fremmest den indledende uddannelse til skibsassistent og ender med at være "ubefaren skibsassistent". Det betyder bl.a., at du ved noget om brandbekæmpelse, sø- og arbejdssikkerhed samt førstehjælp. Denne uddannelse er obligatorisk for alle elever på HF Søfart.

Som "ubefaren skibsassistent" kan du komme ud at sejle som den praktiske medarbejder om bord på et handelsskib. Du er med helt fremme, når skibet skal fortøjes i havnen og bagefter losses. Du er med til at holde vagt på skibets bro, men er også med i maskinrummet hvor du fx assisterer maskinmesteren med at vedligeholde motorer.

Adgangskrav:
For at komme på togt med skoleskibet, skal du: Være mellem 17½ og 23 år. Kunne få et sundhedsbevis for søfarende. Kunne fremvises en ren straffeattest
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Nyhedsbrev

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Online Avis Arkiv

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

Plus

Direktør: "Jeg vil blive glad, hvis jeg kan sælge et par anlæg"

Nu fanger Maersk-partner plastik i Stillehavet

En ny prototype fra The Ocean Cleanup kan nu ved egen hjælp indsamle plastikaffald i Stillehavets store ø af affald.

Plus

Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre

Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde

Medie: Missiler sætter iransk tankskib i brand

APMT slår terminaler i Aarhus og Gøteborg sammen

Fremover vil containerterminalerne i Gøteborg og Aarhus blive ledet af den samme direktør

Plus

"Der skal bruges 17 forskellige skibstyper til en havvindmøllepark"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Nyt søvandsfilter - levetidsforlænget med mindst 10 år

Tranemo Workwear

Send til en kollega

0.167