23948sdkhjf

"Mega-fedt at komme ud og opleve verden"

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

19-årige Caroline Muff Jensen læser HF-Søfart i 3G på søfartsskolen Martec i Nordjylland. Hun drømmer om at uddanne sig til maskinmester og komme ud at sejle

Hvorfor valgte du HF-Søfart?

- Da jeg var yngre sejlede jeg optimistjoller, og vi har altid haft båd derhjemme. Min far og min farfar har også sejlet, begge inden for Søværnet. Jeg havde egentlig tænkt, at jeg skulle være mønsterbryder, men så tiltalte det mig bare så utrolig meget. Det de kunne fortælle om deres oplevelser lød helt fantastisk, så det har haft en stor indflydelse på mit valg.

Hvordan er uddannelsen opbygget?

- Det første år går man i skole, først to uger på gymnasiet, og den tredje uge er man tre dage på Martec. Her har man enten nautisk linje, hvor man lærer at navigere efter søkort og alt der hører sig til broen, eller maskinteknisk linje (se faktaboks, red.).

- Det andet år er man ude og sejle med Skoleskibet Danmark. Vi sejlede i marts og kom hjem i juni. Vi sejlede først til Gran Canaria, så til Dominica og St. Martin, så Bermuda, Irland og rundt om Ebeltoft med den store entré i København. Det er noget man aldrig glemmer. Det er nok det vildeste, jeg nogensinde har oplevet.

Hvad er fordelen ved at tage en HF-Søfart i stedet for en almindelig studentereksamen og så gå i gang med en fuldtids søfartsuddannelse bagefter?

- En af fordelene er, at man vælger linje - nautisk eller maskinteknisk - og når man så har valgt den linje og vil fortsætte i det spor, så får man et halvt års merit. Så hvis man er afklaret med, at man gerne vil enten det ene eller det andet, så er det en oplagt mulighed for at spare noget tid samtidig med at man får en studentereksamen.

Vil du gerne fortsætte inden for det blå erhverv, efter du bliver student næste år?

- Ja, jeg er blevet lidt bidt af det, så jeg regner med at søge ind på maskinmesteruddannelsen i Frederikshavn. Jeg havde jo valgt den nautiske linje, men så kom jeg med skoleskibet, og dér har man maskinvagter og undervisning i maskinlære. Og det var så mega interessant, at nu er det bare det, jeg interesserer mig for og rigtig gerne vil.

Hvad er det ved en maritim karriere, du synes er spændende?

- Det er det med, at man kan komme ud og opleve verden. Gå i seng i én havn og vågne op i en anden, det er så fedt. At man kan nå at opleve så meget og se så mange forskellige kulturer og møde mange forskellige kulturer, det synes jeg er mega-fedt og spændende.

Der er ikke så mange piger i det blå erhverv. Hvordan har du det med det?

- Jeg har det faktisk fint med det, for vi bliver respekteret, og vi er på lige fod. Og så synes jeg ikke rigtig, man kan forlange mere. Men der kommer jo også flere og flere ind. Det bliver mere og mere populært hos kvinderne. Og det er også noget, vi sætter fokus på i Det Blå Danmark. Jeg tror, det er godt, der kommer lidt flere kvinder ind, så vi kan vise fyrene, at vi også kan det samme.

Læs også: Maritime uddannelser i kamp om de unge

FAKTA: HF-Søfart på Martec

Hvad indeholder uddannelsen?
HF Søfart på søfartsskolen Martec i Frederikshavn og Skagen er en treårig, SU-berettiget gymnasial uddannelse, der veksler mellem teori, skumsprøjt og praksis. Kort fortalt indeholder uddannelsen:

- En hf-uddannelse
- Skibsassistentuddannelsens grundmodul
- Et togt med ’Skoleskibet Danmark’ eller et tilsvarende landmodul.

Der er to valglinjer: A. En maskinteknisk linje, som indeholder et fælles værkstedsmodul samt mulighed for at vælge mellem en maskinteknisk offshore-linje eller højniveaufag (matematik, fysik eller engelsk). B. En nautisk linje, som indeholder et fælles nautisk modul samt mulighed for at vælge mellem en nautisk offshorelinje eller en shippinglinje.

Den boglige del får du primært på Frederikshavn Gymnasium & HF-kursus. Her får du en hf-uddannelse, der desuden giver dig adgang til at søge optagelse på en videregående uddannelse (fag og niveau afgør, hvilke uddannelser du kan søge).

Den praktiske del af HF Søfart foregår på ’Skoleskibet Danmark’ samt Martecs afdelinger i Frederikshavn og Skagen. På togtet med ’Skoleskibet Danmark’ får du din grunduddannelse som sømand, og du lærer bl.a. om søvejsregler, skibsteknik, sundhedslære og søsikkerhed.

Undervisningen i valglinjerne foregår på Martec i Frederikshavn og Skagen.

Hvad kan jeg blive?
Med en HF Søfart får du - uanset hvilken linje (nautisk eller maskinteknisk) du vælger - først og fremmest den indledende uddannelse til skibsassistent og ender med at være "ubefaren skibsassistent". Det betyder bl.a., at du ved noget om brandbekæmpelse, sø- og arbejdssikkerhed samt førstehjælp. Denne uddannelse er obligatorisk for alle elever på HF Søfart.

Som "ubefaren skibsassistent" kan du komme ud at sejle som den praktiske medarbejder om bord på et handelsskib. Du er med helt fremme, når skibet skal fortøjes i havnen og bagefter losses. Du er med til at holde vagt på skibets bro, men er også med i maskinrummet hvor du fx assisterer maskinmesteren med at vedligeholde motorer.

Adgangskrav:
For at komme på togt med skoleskibet, skal du: Være mellem 17½ og 23 år. Kunne få et sundhedsbevis for søfarende. Kunne fremvises en ren straffeattest
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

111 havne får grønt lys til arealudvikling

Plus

VIDEO: Nu skal Tucos arbejdsbåde op at flyve

Hydrofoil er vejen frem, hvis eldrift skal få sit gennembrud på hurtigtgående både, lyder det fra Tucos adm. direktør Jonas Pedersen

Plus

Bjarne Cæsar stopper som formand for Lederne Søfart

Nu vil organisationens formand gennem tre år koncentrere sig om at være lods

Brugt tonnage hitter hos danske rederier

Nyhedsbrev

8.507 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Online Avis Arkiv
Plus

Maritim iværksætter vil hjælpe rederier med bæredygtige løsninger

Efter 25 år i shippingbranchen sagde maskinmester Jan Rindebæk farvel til stabilitet og fast lønindkomst for at starte egen virksomhed. Ønsket er at hjælpe maritime virksomheder og besætninger med at implementere nye grønne teknologier

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Monjasa indtager Houston med to pramme

Lindø tager nyt havneområde i brug

VIDEO: Containerskib vælter STS-kran i Antwerpen

Plus

MAN B&W-motor til ammoniak under udvikling i København

MAN Energy Solutions er få år fra at kunne motorisere fremtidens CO2-neutrale skibe, der blandt andet skal sejle på ammoniak, produceret med vindmøllestrøm

DFDS udvider på kanalen med hollandsk opkøb

Gidsler fra 'Bonita' frigivet i Nigeria

Plus

Lindø-udvidelse afprøver solceller på havnestiger

Den store havneudvidelse som netop nu finder sted i Port of Lindø vil prøve kræfter med solceller på havnestigerne. Stigerne kan være oplyst hele natten med energi fra solen

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

Plus

Da en skibsbrand førte til konkurs i TP Offshore - DEL II

Plus

Skibsbrand fører til konkurs i dansk offshore-rederi

En brand på CTV'en ‘Sea Comfort’ endte med, at TP Offshore gik konkurs. Her er fortællingen om, hvordan en brand i en eltavle endte med at koste en ildsjæl sit livsværk. Og hvordan han lever videre på den anden side

Søren Toft-Jensen køber delejere ud af A1 Offshore

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Virksomhed får en halv million til at teste tovværk af plastfiber

Nye ansigter hos Uni-Tankers i Middelfart

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Forskellige Simatic hjælpeværktøjer fra Siemens

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

GTS: Giver adgang til testfaciliteter inden for transport

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

NOS A/S tilbyder lodslejder

Copenhagen Pump fører Allweiler slangepumper

Kundespecifikke ventiler til bl.a. regulering og afspærring - ProMetal

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Vindmølleindustrien bruger måtter fra Olet Industrigummi

Gravlund Industrigummi sætter omsætningsrekord

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

Send til en kollega

0.2