23948sdkhjf

"Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen"

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Troels André Larsen, 18 år, går i 3G på den nautiske linje på HF-Søfart i Nordjylland. Han har altid sejlet og satser på en karriere til søs med et handelsskib

Hvorfor har du valgt at tage en HF-Søfart?

- Jeg har sejlet lige siden jeg var seks-syv år gammel - bl.a. med optimistjoller - og er blevet rigtig dygtig til det. Derigennem lærte jeg, at jeg virkelig godt kan lide havet og at være på vandet. Og lige siden jeg begyndte at sejle, har jeg altid vidst, at jeg skulle et eller andet inden for det maritime. Så da jeg startede på efterskole, hvor min studievejleder fortalte, at der er noget, der hedder HF-Søfart i Frederikshavn, tog jeg på brobygning deroppe. Og dér blev jeg bare helt forelsket i det og syntes, det var det vildeste.

Du har valgt den nautiske linje. Hvorfor?

- Det første år på uddannelsen brugte vi rigtig meget krudt på at rejse rundt og se på skibe. Og dér overvejede jeg også en maskinmesteruddannelse. Men så tænkte jeg, at jeg hellere må holde mig til det, jeg virkelig brænder for. Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen.

Hvad er det, du synes er så fedt ved at sejle?

- Jeg tror, det er fordi det er så stor en del af mit liv. Jeg er hele tiden på vandet og nyder virkelig at være ét med naturen og folk om bord. Det er ligetil, og der er ikke alt det der snakkeri i krogene.

Læs også: "Mega-fedt at komme ud og opleve verden"

Handler det også om, at alle har faste opgaver om bord, og alle ved, hvad de skal?

- Lige præcis. Der er jo et hierarki på skibet, og det må man bare rette ind efter, for du kan ikke nå op til toppen, hvis du ikke har prøvet at være i bunden. Det går ikke, hvis nogen er uvenner, for hvis dem i maskinen er sur på broen, kan skibet jo ikke sejle.

Hvad skal der ske, efter du er blevet student til næste sommer?

- Jeg har valgt at kigge på Simac (søfartsuddannelse i Svendborg, red.), fordi jeg synes de tilbyder noget rigtig godt dernede, og det hele er lagt på skinner. Når man starter på forløbet dér, så ved man, hvor det ender henne.

Når man ser på dansk søfart, så er der ikke så mange danske søfolk tilbage på langfarten. De bliver erstattet af filippinere og indere osv. Kan man ikke godt, når man er ung, blive bekymret for, om der er et job, når du engang er færdiguddannet?

- Vi har sådan en god og stærk uddannelse, og der er selvfølgelig nogle rederier, der bare vil have det bedste af det bedste, og det får man gennem de danske uddannelser. Så jeg tror, vi står rimelig stærkt, fordi vi har så godt en uddannelse.

Hvad drømmer du om at blive?

- Jeg er rimelig sikker på, at jeg tager med handelsflåden ud at sejle. Jeg har godt nok også overvejet Søværnet, og jeg synes, det er virkelig spændende. Men jeg tror, jeg er i en lidt anden boldgade. Jeg kan godt lide, at tingene er lidt mere planlagt - ligesom busplanen - så man ved, hvor man er hver dag.

Læs også: Maritime uddannelser i kamp om de unge

FAKTA: HF-Søfart på Martec

Hvad indeholder uddannelsen?
HF Søfart på søfartsskolen Martec i Frederikshavn og Skagen er en treårig, SU-berettiget gymnasial uddannelse, der veksler mellem teori, skumsprøjt og praksis. Kort fortalt indeholder uddannelsen:

- En hf-uddannelse
- Skibsassistentuddannelsens grundmodul
- Et togt med ’Skoleskibet Danmark’ eller et tilsvarende landmodul.

Der er to valglinjer: A. En maskinteknisk linje, som indeholder et fælles værkstedsmodul samt mulighed for at vælge mellem en maskinteknisk offshore-linje eller højniveaufag (matematik, fysik eller engelsk). B. En nautisk linje, som indeholder et fælles nautisk modul samt mulighed for at vælge mellem en nautisk offshorelinje eller en shippinglinje.

Den boglige del får du primært på Frederikshavn Gymnasium & HF-kursus. Her får du en hf-uddannelse, der desuden giver dig adgang til at søge optagelse på en videregående uddannelse (fag og niveau afgør, hvilke uddannelser du kan søge).

Den praktiske del af HF Søfart foregår på ’Skoleskibet Danmark’ samt Martecs afdelinger i Frederikshavn og Skagen. På togtet med ’Skoleskibet Danmark’ får du din grunduddannelse som sømand, og du lærer bl.a. om søvejsregler, skibsteknik, sundhedslære og søsikkerhed. Undervisningen i valglinjerne foregår på Martec i Frederikshavn og Skagen.

Hvad kan jeg blive?
Med en HF Søfart får du - uanset hvilken linje (nautisk eller maskinteknisk) du vælger - først og fremmest den indledende uddannelse til skibsassistent og ender med at være "ubefaren skibsassistent". Det betyder bl.a., at du ved noget om brandbekæmpelse, sø- og arbejdssikkerhed samt førstehjælp. Denne uddannelse er obligatorisk for alle elever på HF Søfart.

Som "ubefaren skibsassistent" kan du komme ud at sejle som den praktiske medarbejder om bord på et handelsskib. Du er med helt fremme, når skibet skal fortøjes i havnen og bagefter losses. Du er med til at holde vagt på skibets bro, men er også med i maskinrummet hvor du fx assisterer maskinmesteren med at vedligeholde motorer.

Adgangskrav:
For at komme på togt med skoleskibet, skal du: Være mellem 17½ og 23 år. Kunne få et sundhedsbevis for søfarende. Kunne fremvises en ren straffeattest
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

Plus

Virksomheder på Kolding Havn: Nu skal vi have dialogen

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Monjasa indtager Houston med to pramme

Lindø tager nyt havneområde i brug

Nyhedsbrev

8.507 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus 1

Svendborg-rederi gør klar til generationsskifte

Lars Hjorth Simonsen vil inden længe at overdrage ledelsen af familierederiet M.H. Simonsen til næste generation - men arveafgiften er en udfordring

Online Avis Arkiv
Plus

MAN B&W-motor til ammoniak under udvikling i København

MAN Energy Solutions er få år fra at kunne motorisere fremtidens CO2-neutrale skibe, der blandt andet skal sejle på ammoniak, produceret med vindmøllestrøm

VIDEO: Containerskib vælter STS-kran i Antwerpen

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

DFDS udvider på kanalen med hollandsk opkøb

Gidsler fra 'Bonita' frigivet i Nigeria

Plus

Da en skibsbrand førte til konkurs i TP Offshore - DEL II

Plus

Lindø-udvidelse afprøver solceller på havnestiger

Den store havneudvidelse som netop nu finder sted i Port of Lindø vil prøve kræfter med solceller på havnestigerne. Stigerne kan være oplyst hele natten med energi fra solen

Plus

Skibsbrand fører til konkurs i dansk offshore-rederi

En brand på CTV'en ‘Sea Comfort’ endte med, at TP Offshore gik konkurs. Her er fortællingen om, hvordan en brand i en eltavle endte med at koste en ildsjæl sit livsværk. Og hvordan han lever videre på den anden side

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Søren Toft-Jensen køber delejere ud af A1 Offshore

Virksomhed får en halv million til at teste tovværk af plastfiber

Nye ansigter hos Uni-Tankers i Middelfart

Plus

Torm sælger 16 år gammel MR-tanker

Gammelt ud og nyt ind i Torms MR-flåde, der i øjeblikket fornyes med 54.000-tonnere fra Kina

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

Her er fremtidens maritime mekka i Esbjerg

Plus

GALLERI: Syv skarpe skud fra indbakken

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

SEACAT-Schmeding: 24 timer fra forespørgsel til levering

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

Ny salgstilling i Jylland

Utætte aerosoldåser kan udgøre en risiko

Mirit Glas tilbyder Glasvarer efter opgave

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

Dykkerfirma tester undervandsprodukter

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

NOS A/S tilbyder lodslejder

Copenhagen Pump fører Allweiler slangepumper

Kundespecifikke ventiler til bl.a. regulering og afspærring - ProMetal

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Vindmølleindustrien bruger måtter fra Olet Industrigummi

Gravlund Industrigummi sætter omsætningsrekord

Vil du gøre 400+ erhvervsfolk selskab den 9. januar?

TAON Hydraulik har ny hjemmeside på vej!

Containernet sikrer din last i alt slags vejr!

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Emner udføres

Send til en kollega

0.817