23948sdkhjf

"Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen"

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Troels André Larsen, 18 år, går i 3G på den nautiske linje på HF-Søfart i Nordjylland. Han har altid sejlet og satser på en karriere til søs med et handelsskib

Hvorfor har du valgt at tage en HF-Søfart?

- Jeg har sejlet lige siden jeg var seks-syv år gammel - bl.a. med optimistjoller - og er blevet rigtig dygtig til det. Derigennem lærte jeg, at jeg virkelig godt kan lide havet og at være på vandet. Og lige siden jeg begyndte at sejle, har jeg altid vidst, at jeg skulle et eller andet inden for det maritime. Så da jeg startede på efterskole, hvor min studievejleder fortalte, at der er noget, der hedder HF-Søfart i Frederikshavn, tog jeg på brobygning deroppe. Og dér blev jeg bare helt forelsket i det og syntes, det var det vildeste.

Du har valgt den nautiske linje. Hvorfor?

- Det første år på uddannelsen brugte vi rigtig meget krudt på at rejse rundt og se på skibe. Og dér overvejede jeg også en maskinmesteruddannelse. Men så tænkte jeg, at jeg hellere må holde mig til det, jeg virkelig brænder for. Jeg har altid vidst, at jeg ville stå deroppe på broen.

Hvad er det, du synes er så fedt ved at sejle?

- Jeg tror, det er fordi det er så stor en del af mit liv. Jeg er hele tiden på vandet og nyder virkelig at være ét med naturen og folk om bord. Det er ligetil, og der er ikke alt det der snakkeri i krogene.

Læs også: "Mega-fedt at komme ud og opleve verden"

Handler det også om, at alle har faste opgaver om bord, og alle ved, hvad de skal?

- Lige præcis. Der er jo et hierarki på skibet, og det må man bare rette ind efter, for du kan ikke nå op til toppen, hvis du ikke har prøvet at være i bunden. Det går ikke, hvis nogen er uvenner, for hvis dem i maskinen er sur på broen, kan skibet jo ikke sejle.

Hvad skal der ske, efter du er blevet student til næste sommer?

- Jeg har valgt at kigge på Simac (søfartsuddannelse i Svendborg, red.), fordi jeg synes de tilbyder noget rigtig godt dernede, og det hele er lagt på skinner. Når man starter på forløbet dér, så ved man, hvor det ender henne.

Når man ser på dansk søfart, så er der ikke så mange danske søfolk tilbage på langfarten. De bliver erstattet af filippinere og indere osv. Kan man ikke godt, når man er ung, blive bekymret for, om der er et job, når du engang er færdiguddannet?

- Vi har sådan en god og stærk uddannelse, og der er selvfølgelig nogle rederier, der bare vil have det bedste af det bedste, og det får man gennem de danske uddannelser. Så jeg tror, vi står rimelig stærkt, fordi vi har så godt en uddannelse.

Hvad drømmer du om at blive?

- Jeg er rimelig sikker på, at jeg tager med handelsflåden ud at sejle. Jeg har godt nok også overvejet Søværnet, og jeg synes, det er virkelig spændende. Men jeg tror, jeg er i en lidt anden boldgade. Jeg kan godt lide, at tingene er lidt mere planlagt - ligesom busplanen - så man ved, hvor man er hver dag.

Læs også: Maritime uddannelser i kamp om de unge

FAKTA: HF-Søfart på Martec

Hvad indeholder uddannelsen?
HF Søfart på søfartsskolen Martec i Frederikshavn og Skagen er en treårig, SU-berettiget gymnasial uddannelse, der veksler mellem teori, skumsprøjt og praksis. Kort fortalt indeholder uddannelsen:

- En hf-uddannelse
- Skibsassistentuddannelsens grundmodul
- Et togt med ’Skoleskibet Danmark’ eller et tilsvarende landmodul.

Der er to valglinjer: A. En maskinteknisk linje, som indeholder et fælles værkstedsmodul samt mulighed for at vælge mellem en maskinteknisk offshore-linje eller højniveaufag (matematik, fysik eller engelsk). B. En nautisk linje, som indeholder et fælles nautisk modul samt mulighed for at vælge mellem en nautisk offshorelinje eller en shippinglinje.

Den boglige del får du primært på Frederikshavn Gymnasium & HF-kursus. Her får du en hf-uddannelse, der desuden giver dig adgang til at søge optagelse på en videregående uddannelse (fag og niveau afgør, hvilke uddannelser du kan søge).

Den praktiske del af HF Søfart foregår på ’Skoleskibet Danmark’ samt Martecs afdelinger i Frederikshavn og Skagen. På togtet med ’Skoleskibet Danmark’ får du din grunduddannelse som sømand, og du lærer bl.a. om søvejsregler, skibsteknik, sundhedslære og søsikkerhed. Undervisningen i valglinjerne foregår på Martec i Frederikshavn og Skagen.

Hvad kan jeg blive?
Med en HF Søfart får du - uanset hvilken linje (nautisk eller maskinteknisk) du vælger - først og fremmest den indledende uddannelse til skibsassistent og ender med at være "ubefaren skibsassistent". Det betyder bl.a., at du ved noget om brandbekæmpelse, sø- og arbejdssikkerhed samt førstehjælp. Denne uddannelse er obligatorisk for alle elever på HF Søfart.

Som "ubefaren skibsassistent" kan du komme ud at sejle som den praktiske medarbejder om bord på et handelsskib. Du er med helt fremme, når skibet skal fortøjes i havnen og bagefter losses. Du er med til at holde vagt på skibets bro, men er også med i maskinrummet hvor du fx assisterer maskinmesteren med at vedligeholde motorer.

Adgangskrav:
For at komme på togt med skoleskibet, skal du: Være mellem 17½ og 23 år. Kunne få et sundhedsbevis for søfarende. Kunne fremvises en ren straffeattest
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Nyhedsbrev

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Online Avis Arkiv

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

Plus

Indisk rederi henter endnu et dansk tankskib

Mumbai-tankoperatør køber 15 år gammel danskflaget handysize’er fra Mærsk

VIDEO
Iran lover gengæld for angreb på tankskib

Plus

Er centrum-venstre ligeglad med søfarten?

Ugens leder

Bent Østergaard gav et halvt århundrede til Lauritzen

PORTRÆT / GALLERI: Efter næsten 50 år i en myriade af funktioner i Lauritzen-koncernen har Bent Østergaard takket af - og fortsætter i øvrigt med at arbejde for Lauritzen

Plus

Ny bog går bag om 195 navngivne Krigssejlere

Den dramatiske historie om 195 maskinfolk, der døde i krig, fortalt i ny bog, som bogstaveligt går bag om en mindetavle

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Dansk skibsdesigner skal være vagthund i tysk megaprojekt

Tysk delstat og bank hyrer OMT til at holde øje med bygningen af to af verdens største krydstogtskibe

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus 2

’Nordstjernen’ besøgte Hobro og Mariager Fjord

GALLERI: Smukt gammelt Hurtigrute-skib på Tour de Port i den danske provins

Plus

Direktør: "Jeg vil blive glad, hvis jeg kan sælge et par anlæg"

Plus

Powercon masseansætter til norsk kæmpeordre

Ingeniørvirksomheden i Hadsund har udvidet produktionen og ansat flere folk for at kunne levere det hidtil største landstrømsanlæg til krydstogtskibe nogensinde

Nu fanger Maersk-partner plastik i Stillehavet

En ny prototype fra The Ocean Cleanup kan nu ved egen hjælp indsamle plastikaffald i Stillehavets store ø af affald.

Medie: Missiler sætter iransk tankskib i brand

APMT slår terminaler i Aarhus og Gøteborg sammen

Fremover vil containerterminalerne i Gøteborg og Aarhus blive ledet af den samme direktør

Plus

"Der skal bruges 17 forskellige skibstyper til en havvindmøllepark"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Technoflex Koblinger

Se hvor let det er - når du skal tjekke hvad vi har på lager…

Technoflex Koblinger

32 T kraner til Storstrømsbro projektet

Palfinger Marine: Det bedste fra to verdener

Kender du det der Linke-din?

Nyt søvandsfilter - levetidsforlænget med mindst 10 år

Tranemo Workwear

Send til en kollega

0.223