23948sdkhjf

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Aldrig før har verden set så stor en nedgang i den globale produktion af olie, som da saudiske produktionsfaciliteter i weekenden blev sat ud af spil af droneangreb. 

Ifølge det saudiske olieselskab Saudi Aramco er produktionen nedsat med 5,7 pct., hvilket svarer til mere end fem pct. af den globale produktion. På den første åbningsdag siden angrebet er råolie i dag blevet handlet til priser op mod 20 pct. over niveauet inden angrebene, om end prisen nu lader til at have stabiliseret sig på ved en stigning på omtrent 10 pct.

Alt imens venter både olieindustrien, tankrederierne og iagttagere på særligt én ting: Vished for, hvornår Saudi Aramco vil være tilbage i normal produktion igen. 

- Det er en uafklaret situation, hvor vi hverken ved, hvornår eksporten kommer tilbage, eller om der kommer flere angreb, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand til Søfart og fortsætter:

- Men det er klart, at fundamentalt står vi jo og kigger på nogle mængder, der går ned, og det er entydigt negativt for markedet.

Læs også: Iran beskylder regeringer for at stå bag angreb på tankskib

Kan booste rater

Blandt andre iagttagere er der langt fra enighed om, hvad konsekvenserne af weekendens angreb bliver for shipping.

Én ting er, at nedgangen i produktion svarer til 2,5 VLCC’ere ud af Saudi-Arabien på daglig basis. En anden ting er, at når der sker noget i én del af tankmarkedet, har det som regel også konsekvenser for andre dele af tankmarkedet, hvor danske tankrederier er mere eksponerede end i fragten af råolie. Og en tredje ting er, at der i nogen grad vil blive kompenseret for den tabte produktion i Saudi-Arabien ved at trække på lagre i både Saudi-Arabien og andre lande.

I Arctic Securities vurderer senioranalytiker Ole-Rikard Hammer over for Tradewinds, at angrebene kommer til at føre til højere rater. 

- Vi mener, at indkøberne hos raffinaderierne nu fokuserer på at opbygge lagre og sikre forsyningen. Det vil blive sværere at få fat på olie, og olien vil blive nødt til at rejse længere fra USA, Brasilien og Rusland, siger han og tilføjer, at der på den måde er højere rater og mindre udbud af tonnage i vente. 

Læs også: Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

Omvendt ser researchchef Joakim Hannisdahl fra Cleaves Securities mere skeptisk på sagen. 

- Vores foreløbige vurdering på baggrund af den tilgængelig information er, at det her vil komme som et midlertidigt chok for efterspørgslen efter olietankere, siger han ifølge Tradewinds i en orientering til investorer.

Han tilføjer, at effekten dog i nogen grad vil blive afværget af træk på lagre i Saudi-Arabien samt forøget eksport fra andre OPEC-lande og måske også Rusland. 

Spørgsmål om tid

I og med at den direkte effekt af angrebene først og fremmest vil kunne mærkes for VLCC’ere, kommer konsekvenserne for de danske rederier først lidt længere henne ad banen, vurderer Peter Sand.

Læs også: VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Ingen danske rederier har de største råolietankere i flåden, og selvom der måske også kan blive tale om et øjeblikkeligt fald i eksporten af nafta fra Saudi-Arabien, afhænger effekten for produkttankrederier i høj grad af, hvor hurtigt Saudi-Arabien for reetableret sin produktion. 

Én ting står dog klart, fortæller Bimcos chefanalytiker. Verden mangler ikke olie, for der er blevet opbygget store lagre ad flere omgange siden olieprisens bratte fald i 2014.

- Ingen ved med sikkerhed, hvor store lagre, der befinder sig rundt omkring i verden, men vores bud er, at der i OPEC og USA er i omegnen af 3000 mio. tønder. På den måde er vi dækket nok ind bare i den ene halvdel af verden, så jeg forventer ikke, at vi kommer til at mangle olie her og nu, siger han.

Saudi Aramco forventes at frigive flere detaljer om skadernes omfang i løbet af de kommende døgn. 

Læs mere: Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Første af DFDS’ mega-ro/ro’er har nu kurs mod Nordeuropa

’Hollandia Seaways’ er lige nu undervejs mod Nordeuropa og forbliver som det første af de nye skibe under dansk flag

Plus 1

Dansk lov: "Der skal oprejses Galger langs Strandene"

Er det virkelig sandt, at barske fiskere i kystsamfund langs fjernt beliggende kyster tjente penge på at lokke skibe ind på grund i hårdt vejr? En dansk lovtekst fra 1521 giver et fingerpeg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus 1

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Nyhedsbrev

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Online Avis Arkiv
Plus

Onego Shipping åbner kontor i Danmark

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Plus

Derfor skulle Middelfart sælges

Plus

Afrejse fra Gabet mod genforening i Middelhavet

DFDS holder snart byttedag med Moby Line, der samler på gamle færger fra det danske rederi

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Positionsbillede

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.198