23948sdkhjf

Nye havnekajer på en halv kilometer i Køge

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Udvidelsen af Køge Havn stormer derudaf. Nu er man klar til at åbne fire nye kajstrækninger. Dermed er 75 pct. af det samlede nye kajanlæg i Køge færdigbygget og klar til at blive indviet

Fremover vil skibe på op til 200 meter i længden, 30 meter i bredden og otte en halv meter i dybden kunne lægge til i Køges Nordhavn.

Åbningen af de nye kajer betyder, at Køge Havn nu næsten er færdig med den årelange udbygning af Køges havnefaciliteter.

- Det er utroligt tilfredsstillende, at vi nu er nået i mål med de nye kajstrækninger. Efter at Søndre Havn er overgået til Køge Kysts boligbyggerier, har vi haft stor mangel på kajpladser i Køge Havn. Oveni trænger mange af de gamle kajer til renovering. Med de fire nye kajanlæg tilbyder vi erhvervskunderne i havnen et moderne anlæg med en meget høj sikkerhed, siger Køge Havns bestyrelsesformand, Kim Lindsø.

De fire nye kajer har en samlet længde på 420 meter, og er alle udstyret med et særligt afløbssystem med sandfang og olieudskiller, som betyder, at forurenende spild kan blive opsamlet, hvis uheldet skulle være ude.

Anlæggene er også terrorsikrede med hegn, som det kræves af alle danske havne efter terrorangrebet mod New York 11. september 2001. Derfor er der heller ikke til daglig adgang for offentligheden.

Læs også: Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

- Med åbningen af de fire nye kajanlæg tager vi et afgørende skridt frem mod at realisere Køge Havns målsætning om at fordoble omsætningen på gods indenfor en overskuelig årrække, siger direktør for Køge Havn, Thomas Elm Kampmann.

- Nu kan vi modtage skibe, som er dobbelt så store som hidtil og bliver dermed en endnu stærkere samarbejdspartner for de mange lokale virksomheder i byen og oplandet, som vi betjener hver dag, slutter han.

Det er Køges borgmester, Marie Stærke, der indvier det nye havneanlæg, og det sker på onsdag 25. september 2019 kl. 14.00 alle er velkomne til at se og høre om den historiske havneudvidelse.

Køge Havn er blandt Danmarks 10 største havne og omsætter hvert år to millioner ton gods. Udvidelsen af havnen er det største anlægsprojekt i Køges historie og koster over en milliard kroner. Udvidelsen har været i gang siden 2007 og skal stå færdig i 2022.

Mere om: havne | Køge Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Første af DFDS’ mega-ro/ro’er har nu kurs mod Nordeuropa

’Hollandia Seaways’ er lige nu undervejs mod Nordeuropa og forbliver som det første af de nye skibe under dansk flag

Plus 1

Dansk lov: "Der skal oprejses Galger langs Strandene"

Er det virkelig sandt, at barske fiskere i kystsamfund langs fjernt beliggende kyster tjente penge på at lokke skibe ind på grund i hårdt vejr? En dansk lovtekst fra 1521 giver et fingerpeg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus

Onego Shipping åbner kontor i Danmark

Nyhedsbrev

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Online Avis Arkiv
Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus 1

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Plus

Derfor skulle Middelfart sælges

Plus

Afrejse fra Gabet mod genforening i Middelhavet

DFDS holder snart byttedag med Moby Line, der samler på gamle færger fra det danske rederi

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Positionsbillede

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.262