23948sdkhjf

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

| Af Af Tine Kirk | Tip redaktionen om en historie

KRONIKKEN: I efteråret 2018 åbnede Europas største landstrømsanlæg i Kristiansand Havn - erfaringerne derfra er dyre, men gode

Ugens kronik er forfattet af Tine Kirk, adm. direktør, Danske Havne

Der har det seneste års tid været en tiltagende debat om, hvorvidt Danmark skal satse på landstrøm til særligt krydstogtturismen, der vinder voldsomt frem herhjemme i disse år, og som i 2019 alene genererede over en million turister til landet - og dermed masser af penge og arbejdspladser.

Både Danske Havne som brancheorganisation og vores medlemmer i havnene er meget optagede af at bidrage til den grønne omstilling. Ingen tvivl om det. Men vi skal også have fokus på, at vi i forhold til udgifterne får de løsninger, som giver de bedste miljømæssige forbedringer. For det er miljøet, det først og fremmest handler om.

Dyre erfaringer fra Norge
Landstrømsanlæg til krydstogtsskibe er endnu ikke særligt udbredt i Europa. Der findes lige nu kun to - et i Hamborg og et i Kristiansand i Norge. Teknologien er lidt mere udbredt i USA, blandt andet fordi strømmen her ikke skal omformes, som tilfældet er i Europa.

I efteråret 2018 åbnede Europas største landstrømsanlæg i Kristiansand Havn, som jeg selv besøgte i sidste måned for blandt andet at blive klogere på teknologien. Erfaringerne derfra er dyre men gode. Det interessante ved Norge er også, at nordmændene har indgået en ambitiøs aftale om, at yderligere 14 havne etablerer landstrøm til krydstogtskibe fra 2025. Det er bestemt værd at søge inspiration fra.

Men det nye landstrømsanlæg deroppe har været bekosteligt og er etableret med et betragteligt økonomisk tilskud fra EU. Der er altså på den ene side gode erfaringer med landstrøm i Kristiansand, men etablering af anlægget har også været dyrt, og de store landstrømsanlæg til krydstogtskibe ventes at blive etableret med økonomisk støtte fra norske fonde, der fremmer den grønne omstilling. Fonde, vi desværre ikke har i Danmark - men det skulle vi måske tage at se nærmere på.

Hjælpende hånd
I Norge er udviklingen af landstrøm nemlig hjulpet på vej af offentlig støtte, og det skal vi måske lade os inspirere af. Havnene kan ikke klare etableringen af landstrøm alene, fordi teknologien er bekostelig, og fordi det endnu ikke er alle krydstogtskibe, der er klar til det og dermed kan være med til at finansiere. Det skal også med i ligningen, at ét er omkostningerne til landstrømsanlægget i havnen, men dertil kommer ikke ubetydelige omkostninger til kabelføring fra det eksisterende forsyningsnet og konvertering til stærkstrøm, som kræves for at etablere landstrøm til krydstogtskibe.

Når det så er sagt, viser erfaringerne fra Norge ikke overraskende, at der er miljømæssige gevinster i form af mindre udledninger og dermed renere luft at hente. Vi bliver derfor nødt til at se nærmere på nogle samlede løsninger, der også involverer det offentlige forsyningsnet. Og de løsninger skal samtidig tage højde for, at det, der virker i én havn, ikke nødvendigvis også er det bedste at bruge pengene på i en anden havn. Derfor har vi brug for en hjælpende hånd - men absolut ikke tvang.

Må ikke blive religion
Der er helt klart en grøn tendens i gang, som vi fra Danske Havnes side støtter fuldt. For os er det dog ikke afgørende i sig selv, at vi får nedbragt de miljømæssige konsekvenser fra eksempelvis krydstogt ved lige præcis landstrøm. Det kan i virkeligheden også godt være andre løsninger.

De politiske strømninger og debatten i medierne har ofte været centreret meget omkring landstrøm. Det har til tider nærmest virket religiøst, men vi bliver nødt til at se det lidt bredere.

Sidste år tog danske havne imod krydstogtskibe i alt 520 gange, men der er stor variation fra havn til havn ud over landet. København er førende, og her lagde 345 skibe til. Så har vi en række andre krydstogthavne, der har 30-40 anløb årligt - men derudover er der også mange havne. Derfor er landstrøm, som er bekosteligt, ikke nødvendigvis den bedste løsning for alle.

Det er derfor helt afgørende, at hvis vi tager hul på landstrømmen, at det sker på de mest oplyste forudsætninger. Vi skal investere i miljøteknologi, der er relevant både i dag og i morgen. Kun på den måde får vi flest mulige miljøgevinster for pengene.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Første af DFDS’ mega-ro/ro’er har nu kurs mod Nordeuropa

’Hollandia Seaways’ er lige nu undervejs mod Nordeuropa og forbliver som det første af de nye skibe under dansk flag

Plus 1

Dansk lov: "Der skal oprejses Galger langs Strandene"

Er det virkelig sandt, at barske fiskere i kystsamfund langs fjernt beliggende kyster tjente penge på at lokke skibe ind på grund i hårdt vejr? En dansk lovtekst fra 1521 giver et fingerpeg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus

Onego Shipping åbner kontor i Danmark

Nyhedsbrev

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Online Avis Arkiv
Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus 1

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Plus

Derfor skulle Middelfart sælges

Plus

Afrejse fra Gabet mod genforening i Middelhavet

DFDS holder snart byttedag med Moby Line, der samler på gamle færger fra det danske rederi

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Positionsbillede

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.262