23948sdkhjf

Dødsfald på Mærsks foretrukne skrotværft i Alang

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

To arbejdere har ifølge NGO mistet livet på to ophugningsværfter i Alang, Indien. Den ene ulykke skete på Shree Ram-værftet, hvor flere Mærsk-skibe er ophugget. Begge værfter har ansøgt om at blive optaget på EU's liste over godkendte skrotværfter

To arbejdere mistede for nylig livet i to separate ulykker på ophugningsværfter i Alang, Indien.

Det ene af værfterne - Shree Ram Yard - har i en årrække aktivt samarbejdet med Mærsk-koncernen om at hæve standarden for miljø og sikkerhed i forbindelse med skibsophugning.

Ifølge en pressemeddelelse fra NGO’en Shipbreaking Platform skete den første ulykke på værftet Priya Blue Yard Plot V1 den 29. juli. Her døde en arbejder, da en metalplade faldt ned i hovedet på ham.

Den anden dødsulykke fandt sted på Shree Ram Yard Plot 78/81 den 3. september, da en eksplosion dræbte en arbejder, mens en anden blev alvorligt såret. Politiet undersøger nu omstændighederne omkring ulykken, oplyser NGO’en.

– Vi forventer gennemsigtighed, når det gælder årsagerne til disse dødsfald, og at begge værfter og ejerne af de fartøjer, hvor ulykkerne skete, bliver holdt ansvarlige, udtaler Ingvild Jenssen, adm. direktør for NGO Shipbreaking Platform.

Certificerede værfter

Begge ophugningsværfter er certificerede i henhold til den såkaldte Hong Kong-konvention om sikker og miljøvenlig genanvendelse af skibe.
De to skrotværfter har desuden ansøgt om at blive optaget på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter.

Her dumpede Shree Ram-værftet dog på en række parametre ifølge en rapport, som klasseselskabet DNV/GL tidligere på året udarbejdede for EU-Kommissionen.

Læs også: Bimco anklager EU for protektionisme

– De nævnte værfter undersøger ulykkerne, og vi forventer, at de følger standardproceduren for rapportering. Vi vil vurdere undersøgelsesrapporten og implementere erfaringerne på de værfter, som vi i øjeblikket samarbejder med gennem vores eget inspektions-team, hvor vi på stedet overvåger den ansvarlige ophugning af vores udtjente fartøjer, skriver Mærsk i en kommentar til Søfart.

Mærsk har samarbejdet med Shree Ram-gruppen siden 2016, hvor rederiet begyndte at få sine udtjente fartøjer ophugget hos de kontroversielle ’beaching’-værfter i Alang. Her kan der typisk opnås bedre priser for stålet end hos værfter i eksempelvis Tyrkiet, Kina eller Europa, hvor der er højere miljø- og sikkerhedskrav.

Siden da har Mærsk i alt sendt 11 fartøjer til Alang. Heraf er fem skibe skrottet hos værfter i Shree Ram-gruppen, oplyser koncernens presseafdeling til Søfart.

Mærsks egen standard

Tilbage i 2016 mødte Mærsk-koncernen kraftig kritik for sin beslutning om at sende sine udtjente skibe til ophugning i Alang, hvis metoder historisk har medført voldsom forurening og hundredevis af dødsulykker.

Men det danske rederi har indført sin egen standard for ansvarlig ophugning, RSRS (Responsible Ship Recycling Standard).

Ifølge selskabet lever 11 ud af i alt 167 skrotværfter i Alang i dag op til RSRS-standarden, hvor kun tre værfter levede op til Mærsks krav i december 2016.
Samtidig er 90 af værfterne certificeret i henhold til Hong Kong-konventionen.

Ved at stille krav til skrotværfterne håber Mærsk at motivere såvel værfter som resten af shippingbranchen til at hæve standarden for ophugning af skibe. Og ifølge Mærsk er tingene ved at ændre sig i Alang.

– Mærsks engagement på værfterne, såvel som investeringer fra de indiske værftsejere har bidraget til at skabe momentum i Alang i forhold til at transformere industrien i retning af at blive bæredygtig, skriver rederiet.

Læs også: Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

FAKTA: Mærsk i Alang

11 Mærsk-skibe er sendt til ophugning i Alang, Indien, siden 2016 (værft i parentes):

’Thomas Maersk’ (Y.S Investments)
’Clara Maersk’ (J.R.D: Industries - Plot 30)
’Claes Maersk’ (Alang Auto Gen Engg. Co. (P) Ltd. - Plot 24)
’Cecilie Maersk’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Maersk Phuket’ (Baijnath Melaram, Plot 13)
’Sea-Land Charger’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Racer’ (R.K. Industries Unit II - Plot V7)*
’Sea-Land Eagle’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Sea-Land Meteor’ (Y.S Investments - Plot 59)
’Maersk Wyoming’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)
’Maersk Georgia’ (Shree Ram Vessel Scrap (P) Ltd. - Plot 78)

* Et datterselskab i Shree Ram-gruppen

Kilde: A.P. Møller-Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

Nyhedsbrev

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Online Avis Arkiv

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Plus

Esvagt gør klar til Brexit

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Show Truck, Heavy Metal Tour

Lær, hvordan du sikrer dine gennemføringer i marine- og offshore miljøer

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyheder på HI messen

Er du klar til at gå pro?

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ...

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Send til en kollega

0.16