23948sdkhjf

DFDS henter færger i Middelhavet til Nordsøen

De to nuværende Amsterdam – Newcastle-færger sendes omvendt sydpå

DFDS har indgået en aftale med det italienske færgeselskab Moby om køb af to kombinerede fragt- og passagerfærger— ’Moby Wonder’ og ’Moby Aki’, bygget i henholdsvis 2001 og 2005 — med det formål at øge kundeoplevelsen og kapaciteten for både passagerer og fragtkunder på Amsterdam-Newcastle.

Det oplyser DFDS i en selskabsmeddelelse sent fredag eftermiddag.

Samtidig køber Moby de to passagerfærger, der i øjeblikket sejler på Amsterdam-Newcastle — ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’, bygget i henholdsvis 1987 og 1986.

- De nye færger egner sig perfekt til Amsterdam-Newcastle. Deres moderne faciliteter og større bildæk giver os mulighed for at øge indtægterne ved at imødekomme den voksende efterspørgsel fra passagerer i bil, der betaler en højere pris. Vores fragtkunder vil vi kunne tilbyde øget kapacitet, der kan forblive konstant gennem hele året, siger Peder Gellert Pedersen, EVP og chef for DFDS' Ferry Division.

Læs også: DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

Aftalen forventes afsluttet i anden halvdel af oktober 2019. DFDS vil derefter bareboat-chartre ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’ fra Moby indtil henholdsvis januar og februar 2020.

I mellemtiden vil færgerne, der overtages fra Moby, blive renoveret, så de er tilpasset Amsterdam-Newcastle-ruten. Dette inkluderer kommercielle og tekniske investeringer om bord samt havneinvesteringer. De renoverede færger forventes indsat på Amsterdam-Newcastle i løbet af første kvartal 2020.

Fragtkapaciteten vil stige omkring 40 pct. på helårsbasis. Bilkapaciteten vil stige omkring 5% på helårsbasis understøttet af en kabine-konfiguration, der er velegnet til kravene hos feriegæster, der rejser i bil.

I 2018 transporterede Amsterdam-Newcastle mere end 600.000 passagerer, 122.000 personbiler og 350.000 banemeter fragt.

Kapacitetsforøgelsen vil give mulighed for at imødekomme fortsat vækst i handel og rejser, herunder en stor turismestrøm, mellem Storbritannien og Kontinental-Europa.

I juni 2019 lancerede DFDS WIN23-strategien drevet af fire strategiske søjler.

Fornyelsen af Amsterdam-Newcastle er en vigtig del af den fjerde søjle: Skabelse af mere værdi for passagerer.

- Jeg er meget glad for allerede at kunne sætte hak ved en vigtig milepæl i vores WIN23-strategi. Vi har nu et stærkt set-up til fortsætte rutens udvikling, siger Torben Carlsen, CEO for DFDS.

Den forventede afslutning af salgsprocessen for de to færger i oktober 2019 skønnes at medføre en regnskabsmæssig gevinst på omkring 100 mio. kr., der indregnes under Særlige poster i 4. kvartal 2019. Helårsforventningen til Særlige poster øges således til 70 mio. kr. fra tidligere 30 mio. kr

Nettoinvesteringen i fornyelsen, inklusive salget af ’Princess Seaways’ og ’King Seaways’, forventes at udgøre omkring 1,0 mia. kr., hvoraf 650 mio. kr. forventes betalt i 2019. De resterende 350 mio. kr. forventes betalt i 2020. Investeringen indeholder en betydelig investering i renovering.

Investeringerne for 2019 forventes herefter at ville udgøre omkring 3,4 mia. kr. mod tidligere 2,8 mia. kr.

Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Plus

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Plus

Uni-Tankers-skib skifter ejer

Søren Skou åbner for ny struktur efter direktør-afgang

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Nyhedsbrev

8.489 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Online Avis Arkiv

Rusland returnerer tre beslaglagte skibe til Ukraine

Konflikten mellem Ukraine og Rusland har stået på i årevis. De seneste måneder har vist tegn på opblødning.

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

1

Million-donation til Aalborgs havnefront

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront. Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Nu bliver der sejlet affaldstræ fra Køge til Letland

Remontowa gør 'Copenhagen' klar til rotorsejl

Kina kæmper for havneudvidelse i Grækenland

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

VLCC-festen ebber ud

Ekspeditions-rederier dropper HFO

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Emner udføres

Skal i løfte non-stop?

Er du klar til at tage dine lederevner til næste niveau?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Siemens hjælper dig med at tjekke din virksomheds security-niveau

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Norske Vard bygger Prysmians nye kabellægningsfartøj

Technoflex Koblinger

Vakuumaflufter

Ny hjemmeside om bæredygtighed

Technoflex notstikker

Ajos' kraner løfter ny Metroudvidelse i København

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Process Engineering er igen kåret som én af Danmarks Bedste

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Send til en kollega

0.265