23948sdkhjf

DFDS henter færger i Middelhavet til Nordsøen

De to nuværende Amsterdam – Newcastle-færger sendes omvendt sydpå

DFDS har indgået en aftale med det italienske færgeselskab Moby om køb af to kombinerede fragt- og passagerfærger— ’Moby Wonder’ og ’Moby Aki’, bygget i henholdsvis 2001 og 2005 — med det formål at øge kundeoplevelsen og kapaciteten for både passagerer og fragtkunder på Amsterdam-Newcastle.

Det oplyser DFDS i en selskabsmeddelelse sent fredag eftermiddag.

Samtidig køber Moby de to passagerfærger, der i øjeblikket sejler på Amsterdam-Newcastle — ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’, bygget i henholdsvis 1987 og 1986.

- De nye færger egner sig perfekt til Amsterdam-Newcastle. Deres moderne faciliteter og større bildæk giver os mulighed for at øge indtægterne ved at imødekomme den voksende efterspørgsel fra passagerer i bil, der betaler en højere pris. Vores fragtkunder vil vi kunne tilbyde øget kapacitet, der kan forblive konstant gennem hele året, siger Peder Gellert Pedersen, EVP og chef for DFDS' Ferry Division.

Læs også: DFDS klar til nytænkning på Newcastle-rute

Aftalen forventes afsluttet i anden halvdel af oktober 2019. DFDS vil derefter bareboat-chartre ’King Seaways’ og ’Princess Seaways’ fra Moby indtil henholdsvis januar og februar 2020.

I mellemtiden vil færgerne, der overtages fra Moby, blive renoveret, så de er tilpasset Amsterdam-Newcastle-ruten. Dette inkluderer kommercielle og tekniske investeringer om bord samt havneinvesteringer. De renoverede færger forventes indsat på Amsterdam-Newcastle i løbet af første kvartal 2020.

Fragtkapaciteten vil stige omkring 40 pct. på helårsbasis. Bilkapaciteten vil stige omkring 5% på helårsbasis understøttet af en kabine-konfiguration, der er velegnet til kravene hos feriegæster, der rejser i bil.

I 2018 transporterede Amsterdam-Newcastle mere end 600.000 passagerer, 122.000 personbiler og 350.000 banemeter fragt.

Kapacitetsforøgelsen vil give mulighed for at imødekomme fortsat vækst i handel og rejser, herunder en stor turismestrøm, mellem Storbritannien og Kontinental-Europa.

I juni 2019 lancerede DFDS WIN23-strategien drevet af fire strategiske søjler.

Fornyelsen af Amsterdam-Newcastle er en vigtig del af den fjerde søjle: Skabelse af mere værdi for passagerer.

- Jeg er meget glad for allerede at kunne sætte hak ved en vigtig milepæl i vores WIN23-strategi. Vi har nu et stærkt set-up til fortsætte rutens udvikling, siger Torben Carlsen, CEO for DFDS.

Den forventede afslutning af salgsprocessen for de to færger i oktober 2019 skønnes at medføre en regnskabsmæssig gevinst på omkring 100 mio. kr., der indregnes under Særlige poster i 4. kvartal 2019. Helårsforventningen til Særlige poster øges således til 70 mio. kr. fra tidligere 30 mio. kr

Nettoinvesteringen i fornyelsen, inklusive salget af ’Princess Seaways’ og ’King Seaways’, forventes at udgøre omkring 1,0 mia. kr., hvoraf 650 mio. kr. forventes betalt i 2019. De resterende 350 mio. kr. forventes betalt i 2020. Investeringen indeholder en betydelig investering i renovering.

Investeringerne for 2019 forventes herefter at ville udgøre omkring 3,4 mia. kr. mod tidligere 2,8 mia. kr.

Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Nyhedsbrev

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Online Avis Arkiv

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

Plus

Esvagt gør klar til Brexit

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Show Truck, Heavy Metal Tour

Lær, hvordan du sikrer dine gennemføringer i marine- og offshore miljøer

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyheder på HI messen

Er du klar til at gå pro?

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ...

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Send til en kollega

0.216