23948sdkhjf

Chef for 12.000 Mærsk-søfolk: Vi har et alvorligt problem

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Mærsks omkostninger til skibsbesætninger ligger 25 pct. højere end konkurrenternes, og i den kommende tid vil der skulle træffes tunge beslutninger for at bringe omkostningerne ned. Sådan lyder det fra Niels Bruus, chef for Mærsks 12.000 søfolk

De 12.000 søfolk hos Mærsk er for dyre i drift.

Sådan lyder den kontante analyse fra chef for Marine HR, Niels Bruus.

- Vi må erkende, at vores konkurrencedygtighed er under pres. Vores omkostninger til skibsbesætninger ligger relativt set 25 pct. over vores konkurrenters, forklarer Niels Bruus.

Han fortsætter:

- Vi bruger 500 mio. dollars om året på driften af vores besætninger, og hvis vi skulle drive vores besætninger på samme måde som vores konkurrenter gør, så ville vi spare ca. 80 eller 90 mio. dollars på driftsbudgettet hvert år. Denne omkostningsforskel må og skal vi gøre noget ved. Det kommer til at stå øverst på min agenda i det kommende år. Halvdelen af vores driftsomkostninger går til aflønning, træning og transport af besætninger. Vi skal være knivskarpe på dette område, og vi må vende hver en sten.

Forandringer på vej
For ca. et år siden overtog Niels Bruus posten som chef for Marine HR i Mærsk, hvilket betyder, at han har det daglige ansvar for rekruttering, fastholdelse og udvikling af søfarende i verdens største containerrederi, Maersk Line. Rederiet har ca. 12.000 søfolk på lønningslisten.

Og når det gælder de søfarende hos Mærsk, er der store forandringer undervejs.

Bruus har efter eget udsagn brugt det første år på posten til at skabe et billede af, hvor rederiet står og hvilke udfordringer, som rederiet er oppe i mod. Han ser det som sin største mission at sikre, at Mærsk bemander rederiets skibe med engagerede, kompetente og konkurrencedygtige besætninger.

Hvorfor har Mærsk relativt højere omkostninger til sine søfolk?

- Det er der flere forklaringer på. Vores udmønstringsperioder er skruet anderledes sammen end vores konkurrenters, og generelt er vores lønniveau typisk højere end konkurrenternes. En del af vores officerer er rekrutteret fra Danmark og det øvrige Vesteuropa, hvilket også er dyrere.

Glade for danskere
Men der er vel sammenhæng mellem pris og kvalitet. Er det et problem, at søfolk hos Mærsk er lidt dyrere i drift, hvis de til gengæld er bedre?

- At vi bruger så mange flere penge på driften af vores besætninger er i allerhøjeste grad et problem. Hvis Mærsk ikke kan fastholde sin konkurrencedygtighed mister vi lige så stille vores license to operate. På den lidt længere bane kan virksomheden ikke bære at have et omkostningsniveau, der ligger så markant højere end vores konkurrenters.

Så forskellen mellem Mærsk og konkurrenterne skal ned på ’0’?

- Sådan tror jeg ikke, at det kommer til at gå. Der er nogle ting, som vi ikke vil røre ved. Vi insisterer på at ville have danske officerer om bord på vores danskflagede skibe. Det koster ekstra, men det vil vi gerne betale, fordi det er en del af vores ophav og tradition at gøre brug af danske officerer og tage ansvaret for, at der bliver uddannet skibsofficerer af høj kvalitet i Danmark. Dette ansvar er vi glade for at påtage os, og det vil vi gerne holde fast i.

Andre goder
Niels Bruus frygter ikke, at Mærsk vil komme til at miste kompetente søfolk, hvis man begynder at ændre på arbejdsbetingelserne.

- Hvis man kigger på de internationale kontrakter for officerer, så kan jeg altså ikke forstå, at Mærsk skal betale mere for en officer end alle andre rederier. Vi kan sagtens fastholde vores position som et rederi, der kan tiltrække de bedste søfolk. Men den status skal vi fastholde via noget andet end lønnen, siger Niels Bruus.

Læs også: Mærsk præsenterer årets første opkøb

- Vi skal kunne tilbyde andre goder, som er værdsatte hos vores besætninger: At den enkelte sømand kommer hjem til tiden, at han får god mad om bord, at han får sin løn til tiden, at komforten på skibene er den bedste, at søfolkene har bredbåndsforbindelse så de kan kommunikere med deres familier samt at vi er kendt for et godt psykisk arbejdsmiljø. Det skal fortsat være attraktivt at arbejde om bord på et Mærsk-skib - men vi kommer ikke til at differentiere os på løn eller kontraktlængde.

Ned i løn?
Skal danske skibsofficerer hos Mærsk indstille sig på at gå ned i løn?

- En dansk skibsofficer hos Mærsk får den løn, som er fastsat i overenskomsten, eller i individuelle kontrakter. Den nuværende overenskomst skal genforhandles næste år, og her må eventuelle ændringer jo bero på en konkret forhandling. Hvad vi vil spille ind med af ændringsforslag her, har vi ikke gjort os klart. Men det er da klart, at vilkårene i overenskomsten så vidt muligt må afspejle den kommercielle virkelighed, som rederiet befinder sig i.

Synes du, at en dansk skibsofficer er for dyr i forhold til en tilsvarende officer fra f.eks. Indien?

- Sådan kan man ikke stille det op. Vi har ikke noget problem med, at udbetale den aftalte løn til danske skibsofficerer. Men igen: Vi er i en situation, hvor vi må vende hver en sten, og her kan man ikke ignorere selv mindre forskelle i omkostningsniveauet. Denne diskussion bliver vi nødt til at tage under de næste overenskomstforhandlinger.

Vil du være klar til at sætte dine søfolk ned i løn?

- Det kommer an på, hvordan man ser på det. Jeg kan godt forestille mig, at gennemsnitslønnen for en andenstyrmand på et Mærsk-skib vil gå ned i forhold til i dag, men det behøver ikke nødvendigvis betyde, at de nuværende officerer vil blive dikteret en lønnedgang.


FAKTA: Sådan rekrutterer Mærsk
Maersk Line rekrutterer primært sine kadetter fra Danmark og Indien, mere præcist ca. 150 fra Danmark pr. år og mellem 200 og 250 fra Indien. Herudover har man en såkaldt ’strategisk sourcing’ fra Rumænien og Filippinerne på enkelte ranks

Tidligere var der større geografisk spredning på optaget af kadetter, men med et mere entydigt fokus på Danmark og Indien er rederiet efter eget udsagn bedre rustet til at gå i dialog med uddannelsesinstitutionerne og få indflydelse på det pensum, som de studerende skal igennem.

Maersk Line har 12.000 søfarende på lønningslisten. I 2017 var tallet ca. 10.000, men med opkøbet af Hamburg Süd er der kommet mange ny søfolk ind under rederiets vinger.

Mærsk-søfolkene kommer fra op imod 30 forskellige nationaliteter.

Rederiet har 625 skibsofficerer med dansk statsborgerskab. Det svarer til ca. 12 pct. af det samlede antal skibsofficerer i verdens største containerrederi.

På et danskflaget Mærsk-skib er der typisk mellem 2 og 8 danskere om bord. Det kan typisk være en eller flere juniorofficerer, kadetter, kaptajnen og maskinmesteren, som er fra Danmark.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (8)
Forsiden lige nu
Plus

Første af DFDS’ mega-ro/ro’er har nu kurs mod Nordeuropa

’Hollandia Seaways’ er lige nu undervejs mod Nordeuropa og forbliver som det første af de nye skibe under dansk flag

Plus 1

Dansk lov: "Der skal oprejses Galger langs Strandene"

Er det virkelig sandt, at barske fiskere i kystsamfund langs fjernt beliggende kyster tjente penge på at lokke skibe ind på grund i hårdt vejr? En dansk lovtekst fra 1521 giver et fingerpeg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus 1

Mærsk har standset indtaget af dual-kadetter

Mærsk er holdt op med at optage såkaldte dual-kadetter på sine skibe. Dualofficeren har den længste og mest krævende søfartsuddannelse i Danmark og er maskinmester og navigatør på samme tid. Men i langfarten foretrækker rederierne stadigvæk at ansætte deres officerer som enten maskinmestre eller navigatører

Nyhedsbrev

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Online Avis Arkiv
Plus

Onego Shipping åbner kontor i Danmark

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Plus

Derfor skulle Middelfart sælges

Plus

Afrejse fra Gabet mod genforening i Middelhavet

DFDS holder snart byttedag med Moby Line, der samler på gamle færger fra det danske rederi

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Positionsbillede

Plus 1

Nyt Esbjerg-eventyr i at genopbygge Tyra-feltet

Esbjerg Havn kom aldrig i spil som skrothavn for Tyra-feltet, og Frederikshavn løb med det USA-baserede skrotværft MARS. Men virksomheder fra Esbjerg skal nu bygge Tyra-feltet op igen, og de fleste af de nye 2.000 arbejdspladser vil gå til Esbjerg

Plus

LA-boss om syltet havnelov: "Helt uforståeligt"

Plus 1

Kommende måneder bliver afgørende for nyt forskningsskib

Ny ’Dana’ skal på den næste finanslov, hvis Danmark ikke skal stå uden et oceangående havforskningsskib i 2023

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Rubjerg Knude Fyr flyttes tirsdag

Det ikoniske fyrtårn i Nordjylland er sat på ”rulleskøjter”, der skal fragte fyret væk fra kystlinjen og dermed sikre fyret for fremtiden. Hvis vejrudsigten holder, bliver flytningen sat i gang på tirsdag

Plus

"Dem, der vil rejse længst væk, skal altid have ret"

Den store udstilling om Troels Kløvedal på M/S Museet for Søfart giver et enestående indblik i en kaptajn, der vendte op og ned på befolkningens syn på Søfart

Plus

Dansk-tysk rederisamarbejde i offshore vind har base i Esbjerg

FOGA i Esbjerg er kernen i O.S. Energys danske base, hvor en serviceminded flagstat også er en afgørende faktor hos det Glückstadt-baserede rederi for at se mod nord

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

DSV's bestyrelsesformand trækker sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

HF Jensen præsenterer nye motorsensorer på KORMARINE

Reguleringsventiler til manuel eller automatisk regulering - ProMetal

Siemens sætter nye standarder med lanceringen af Simatic PCS neo

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Original Char-Lynn motor

Har du styr på din dunk?

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Send til en kollega

0.218