23948sdkhjf

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

29 mio. dollars eller 192 mio. kroner. Så meget har Torm hentet i overskud før skat i første halvår 2019. Det er vel at mærke sket i et marked, hvor en række konkurrenter i produkttankmarkedet bløder.

I går måtte et andet dansk rederi, Norden, således melde ud om et tab på 3 mio. dollars i sin tankdivision alene i andet kvartal.

Produkttankmarkedet har ifølge Torm været negativt påvirket af en unormalt høj og lang vedligeholdelsesperiode hos verdens raffinaderier.

Læs også: Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Når Torm i modsætning til konkurrenterne alligevel er lykkedes med at fået sorte tal på bundlinjen, skyldes det ifølge topchef Jacob Meldgaard rederiets forretningsmodel, som internt i virksomheden går under navnet 'One Torm'.

Vi har på One Torm platformen formået at leveret et positivt resultat i et udfordret marked også i andet kvartal, og det er jo meget tilfredsstillende, at det kan lade sig gøre. Når jeg ser på andre platforme, som laver det samme som os og har de samme markedsvilkår, så har de fået et resultat, som er negativt i den samme periode, siger Jacob Meldgaard til Søfart.

Integreret model

Han har stået i spidsen for Torm gennem de seneste 10 år. Det har været en særdeles turbulent periode for det 130 år gamle danske rederi, som i kølvandet på den økonomiske krise i 2009 var tæt på at synke.

Hvad har I gjort anderledes eller bedre end jeres konkurrenter, siden I kunne komme ud med sorte tal?

Læs også: Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

- Vi gør det, som vi har gjort hele tiden. Vi har en integreret model, og vi ejer alle vores skibe og kontrollerer dem. Vi kontrollerer hele værdikæden og vores organisation til søs og til lands og kan derigennem skabe det, vi kalder One Torm-platformen, hvor alle arbejder for det samme. Det er nok den vigtigste ingrediens til, at alle i organisationen er fokuserede på hele tiden at gøre det, der er rigtigst for Torm.

Har I bedre styr på jeres omkostninger end nogle af konkurrenterne?

- Ser man på den indtjening, vi har fra vores flåde, så er vi det, man kalder en price taker i det her marked, og det er alle andre også. Så vi opnår alt andet lige de samme fragtrater i et givet marked. Det kan vi ikke differentiere os på. Det vi kan differentiere os på, er vores beslutninger kommercielt, fx om hvor i verden vi lægger vores flåde, og hvordan vores skibe bliver drevet. Det gælder hele infrastrukturen, og det er det, jeg tror gør forskellen, siger Jacob Meldgaard og fortsætter:

- Vi kan jo ikke ændre ved markedsdynamikken. Men det vi selv er herre over – altså den måde vi går til markedet – det gør, at vi formår at tjene penge her i andet kvartal, hvor jeg kan konstatere, at de andre virksomheder, der har annonceret resultater i produkttank, alle sammen har tabt penge.

Under breakeven

Torm er dobbeltnoteret på børsen i København og New York og melder på grund af de amerikanske børsregler ikke sine forventninger til årets indtjening ud. 

Læs også: Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Men i forbindelse med selskabets regnskab for første kvartal i maj, oplyste ledelsen, at Torm skal opnå TCE-rater (Time Charter Equivalent) på mindst 14.300 dollars for at nå breakeven i 2019.

Ved udgangen af andet kvartal lå raterne i gennemsnit på 15.197 dollars om dagen. Siden er raterne dog faldet tilbage igen og ligger nu omkring 13.700 dollars - dvs. under niveauet, der kræves for at Torm kan tjene penge.

Jacob Meldgaard understreger, at det er for tidligt at spå om, hvorvidt Torm ender med overskud i hele 2019. 

Men rederiets ledelse har store forhåbninger til IMO's svovlregler, der træder i kraft 1. januar 2020, fremgår det af kvartalsrapporten. De nye miljøkrav vil nemlig medføre, forudser Torm, at efterspørgslen på raffinerede olieprodukter vil stige kraftigt. Og effekten vil formentlig allerede begynde at indfinde sig i fjerde kvartal i år, vurderer Jacob Meldgaard.

Læs også: Norden siger farvel til 11 medarbejdere

- Det er for tidligt nu at vurdere det samlede års resultat. Men her i tredje kvartal har raterne været lige under det, der er vores breakeven, så raterne skal op herfra, for at vi igen viser et positivt nettoresultat for andet halvår, siger direktøren og tilføjer:

- Men vi kan se på forward raterne, at raterne er væsentligt højere i fjerde kvartal end lige nu og her i spotmarkedet. Det indikerer jo, at vil vi få højere fragtrater resten af året. 

Fokus på flådefornyelse

Torm forventer, at det globale produkttankmarked vil vokse med omkring 5 pct. årligt frem mod 2021. Samtidig lyder forventningen på en vækst i den globale flåde af produkttankskibe på omkring 3,3 pct. Dermed vil balancen mellem udbud og efterspørgsel på skibe tippe til fordel for skibsejerne, hvis Torms prognose holder stik.

Torm kontrollerer omkring 73 skibe. Skal I udvide flåden for at kunne følge med efterspørgslen?

- Nej, nu købte vi jo en lille håndfuld skibe i andet kvartal, og vi har også solgt et par ældre skibe fra efter kvartalets udløb. Så vi har konstant fokus på at have en løbende flådefornyelse. Torm har den største flåde, vi nogensinde har haft, og det er vi ganske tilfredse med. Men det er klart, at kommer der muligheder i markedet, som er attraktive, så vil vi vurdere det, lyder det fra Torm-chefen.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

København får nyt ship management selskab

Synergy Group, som har overtaget den tekniske management af Nordens tørlastskibe, åbner europæisk kontor i Danmark

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Nyhedsbrev

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

Online Avis Arkiv

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Plus

Esvagt gør klar til Brexit

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Show Truck, Heavy Metal Tour

Lær, hvordan du sikrer dine gennemføringer i marine- og offshore miljøer

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Send til en kollega

0.299