23948sdkhjf

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Den første fuldstændig eldrevne færge Ellen er torsdag morgen sejlet ud fra Søby på Ærø til Als, skriver DR. Færgen er bygget på Søby Værft i samarbejde mellem Ærø Kommune og EU.

Selv om andre færger i Danmark sejler ved hjælp af el, er Ellen dog den første, som ikke har en dieselmotor i baghånden. Der er kun batterier.

Ellen har taget to år at bygge, og der har været flere problemer med udviklingen undervejs. Men direktør for Søby Værft Roar C. Falkenberg mener, at udviklingen kan give brugbar viden til fremtiden.

- Vi tror på, at el-færger er fremtiden, og vi har en enorm viden nu. Så vi føler os godt rustet til de kommende år og udviklingen af batteridrift på færger, siger han til DR.

Skibsingeniør Hans Otto Kristensen fortæller til DR, at skibet sammenlignet med en helt konventionel færge har en række fordele om sine omgivelser. CO2-udledningen er det halve. Samtidig er partikeludledningen nedbragt til en 30. del.

Læs også: ”Flere af partnerne har nok været for små”

Erhvervsdirektør i Danske Rederier Jacob Clasen fortæller, at Ellen meget vel kan få følgeskab af andre 'rene' el-færger i fremtiden.

- På de kommercielle ruter skal forretningen hænge sammen med teknologien. Men vi er nået til en situation, hvor det også hænger sammen forretningsmæssigt, siger han til Ritzau.

- Hver færgerute er unik. Så man bliver nødt til at se det rute for rute. Mange af færgeruterne til de mindre øer er også støttet, så det er også et spørgsmål om vilje.

Han peger på, at den store udfordring ofte ligger på kajen og ikke i færgerne. For at el-drevne færger giver mening, skal de nemlig kunne oplade i havnen. Det kræver, at der er en stærk nok el-forsyning, forklarer han.

/ritzau/

Fakta om E-ferry projektet

E-ferry projektet er et EU støttet udviklingsprojekt, med det formål at designe, bygge og demonstrere en 100 % elektrisk drevet passager- og bilfærge.

El-færgen Ellen er på mange måder en pionér indenfor sit felt, noget der især ses på rækkevidden.

Hun kan sejle op til 22 sømil mellem hver opladning, hvilket er 7 gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Det banebrydende projekt er nu i sin endelige fase, hvor den elektriske færge sættes i normal drift og skal demonstrere at det er muligt at sejle op til 7 daglige dobbeltture mellem Søby og Fynshav.

Kilde: E-ferry

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Nyhedsbrev

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

Online Avis Arkiv

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Plus

Esvagt gør klar til Brexit

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Politisk strid om dansk bidrag til Hormuz-flåde

Dansk fregat skal sejle med amerikansk hangarskib i Nordatlanten, og Søværnet skal deltage i en europæisk Hormuz-flåde. Men på Christiansborg strides politikerne om, hvorvidt Danmark puster til ilden

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Show Truck, Heavy Metal Tour

Lær, hvordan du sikrer dine gennemføringer i marine- og offshore miljøer

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Send til en kollega

0.274