23948sdkhjf

Dansk CTV-rederi rammer økonomisk monsterbølge

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Der er brug for en investor, hvis KEM Offshore skal fortsætte, fremgår det af regnskab

Et økonomisk uvejr af de helt store har ramt det danske offshore-rederi KEM Offshore. 

Rederiet gjorde sig positivt bemærket for omtrent 15 år siden, da det som et af de første slog sig ned på at transportere mandskab ud til vindmølleparker. Siden er konkurrencen på markedet blevet skærpet markant, og efter et par ualmindeligt hårde år er der nu tvivl om, hvorvidt rederiet kan fortsætte. 

Som det fremgår af det seneste årsregnskab for rederiet, er gælden nu markant højere end værdien af de otte fartøjer i flåden. Som følge af den pressede konkurrencesituation har KEM Offshore valgt at nedskrive værdien af den samlede flåde med 21,2 mio. kroner, så den nu er bogført til en værdi af 62,2 mio. kroner.

Gælden er imidlertid på 81,6 mio. kroner. Efter en såkaldt reklassificering er hele gælden nu at betegne som langsigtet, og der er ikke noget af gælden, der forfalder i løbet af i år. Dermed bliver der ikke problemer med likviditeten i år, skriver ledelsen i regnskabet.

Men om fem måneders tid venter der som bekendt endnu et år, og i sin beretning beskriver rederiet sin finansielle situation som følger: 

Læs også: Offshore vind har rødder i fiskeriet

- Den aktuelle markedssituation for selskabets skibe og den nuværende kapitalstruktur giver dog efter ledelsens vurdering på længere sigt udfordringer for selskabets afviklingen af den samlede gæld, hvorfor ledelsen i samarbejde med selskabets pengeinstitut arbejder med en samlet rekapitaliseringsplan for selskabet.

Ville gerne sælge skibe

Det fremgår også af regnskabet, at der har været forsøg på at sælge ud af flåden. En af de store knaster for KEM Offshore opstod, da en lempelse af reglerne fra Søfartsstyrelsen gjorde det praktisk muligt at transportere 24 mølleteknikere ad gangen i stedet for 12 teknikere, som alle KEM's fartøjer ellers var bygget til. Det gjorde med ét KEM Offshores flåde langt mindre konkurrencedygtig. 

Siden da er rederiets to største fartøjer, 'KEM 1' og 'KEM 2' fra 2015, blevet ombygget, så også de kan tage 24 teknikere. Alligevel har de indkomne bud på flåden været så lave, at rederiet sammen med sin bank har besluttet at beholde skibene. 

Det fremgår ikke nøjagtigt af regnskabet, hvad tilbudene har været. Der står dog, at ledelsens skøn på genindvindingsværdien af selskabets anlægsaktiver – det vil primært sige fartøjerne – udgør 50,6 mio. kroner. Og at ledelsen skøn er baseret på de modtagne tilbud på køb af skibene.

Læs også: Pioner vil tilbage som frontløber

Har brug for pengemand

I regnskabet tager revisoren forbehold for den fortsatte drift i selskabet. Revisoren henviser dog til ledelesens syn på rederiets fremtid. En fremtid, der efter alt at dømme afhænger af, om det lykkes at finde en investor.

- Der er udarbejdet salgsmateriale og involveret eksterne rådgivere i processen med gennemførsel af rekapitaliseringsplanen, og ledelsen forventer, at denne vil falde positivt ud for selskabet. Dette kombineret med, at årets likviditetsbehov ud fra selskabets budgetter er sikret inden for de nuværende aftalte kreditrammer og at pengeinstituttet har tilkendegivet opbakning til de lagte budgetter medfører, at ledelsen har aflagt årsregnskabet med fortsat drift for øje, står der i regnskabet. 

Søfart har været i kontakt med KEM Offshores adm. direktør og medejer Orla S. Møller. Det er dog ikke lykkedes at få en kommentar inden deadline for denne artikel.

Læs også: Pioner vil tilbage som frontløber

KEM Offshore
mio. kr. 2018 2017
Bruttofortjeneste 27,0 15,8
Af- og nedskrivninger -26,1 -6,6
Driftsresultat -18,0 -5,4
Årets resultat -20,9 -12,2
Egenkapital -24,1 -3,2
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2018.
Mere om: CTV | KEM Offshore
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Stærkt forynget færge sat til salg

Ny broforbindelse over Kertjstrædet sender 35 år forynget tidligere dansk færge ud på markedet

'Pacific Osprey' opdateret til ny hollandsk kontrakt

Plus

Norsk rederi overtager dansk slæber

Tidligere Svitzer-skib var forbi Struer-rederi inden det nu er på vej til Norge

Plus

Royal Arctic tager levering af nyt flagskib

’Tukuma Arctica’ har premiereanløb af Aalborg og Aarhus i marts, inden første tur nordover mod Nuuk den 10. april

Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Den danske tonnageskat lokker nu tankrederiet Concordia Maritime til Danmark, skriver Sjöfartstidningen

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Der var færre piratangreb i 2019 – bare ikke i Guinea-bugten

Imens antallet af piratangreb globalt set faldt i 2019, blev dobbelt så mange søfolk kidnappet i Guinea-bugten som året før, viser tal fra IMB

Online Avis Arkiv

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Regeringen udskyder beslutning om ny oliejagt i Nordsøen

Plus

Dyre boreskibe tynger Stena

Dramatisk år for Stena-konglomeratet, hvor gigantiske nedskrivninger på milliarddyrt materiel tynger regnskabet. Men skibsreder Dan Sten Olsson nægter fortsat at sælge ud af de dyre boreskibe

Northern Offshore indtager Japan med ny alliance

En alliance med japanske NYK Line skal bane vejen for, at offshore vind-rederiet Northern Offshore Services kan indtage det voksende marked i øst

Maersk Tankers øremærker barsel til mænd globalt

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Handelsaftale kan ramme dansk eksport til Kina

Plus

Torms CFO: Medarbejderne kan være stolte af ny bankaftale

En ny omlægning af gæld for 3,3 mia. kroner giver Torm ro til at fokusere på driften, siger finansdirektør til Søfart

Handelskrig nedtrappes med ny aftale mellem USA og Kina

Plus

Nordjyder henter stort overskud på at smøre skibsmotorer

Nordjysk virksomhed tjener stadig godt på at smøre skibsmotorer HJ Lubricators har tilsyneladende greb om et marked, som giver udfordringer på grund af handelskrig og shipping-krise

Semco og Bladt vinder US-kontrakt sammen

Milliard-investeringer skal trække internationale kunder til Aalborg Havn

Dansk offshore vind-rederi vender forretningen helt på hovedet

Navnet er nyt, rederiet forlader Svendborg, flådeoperationen bliver udliciteret og et kendt ansigt kommer i toppen af bestyrelsen

Plus

PROFIL: De røde skibes forretningsudvikler

Flemming Hjorth blev i fjor hentet til Esvagt, hvor han har fået til opgave at finde nye måder at udnytte offshorerederiets skibe og derved udvide porteføljen af services til kunderne

Svendborg Bugser skifter navnet ud

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Orskov Yard tjener dobbelt så mange penge

Ny flydedok og landstrømanlæg er blandt investeringerne efter et regnskabsår, hvor mere end dobbelt så mange kroner fandt vej til bundlinjen

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos flytter øst-afdeling og udvider faciliteter

Germanium glas fra Mirit Glas

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

PLM-software partnerskab

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

Brugt grej købes kontant

Ny salgschef hos Klingspor

Har du fået REOLER på hjernen?

Sikker håndtering af papirsække med moderne vakuumteknologi

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Til Kloakmessen med splinternyt koncept

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Spidex kobling

Åbent hus HF-søfart Ærø

AutoCAD Grundlæggende

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Ny kran video > Funktioner som løfter din virksomhed

Helt elektrisk med strithår eller store mængder hårgelé?

Send til en kollega

0.173