23948sdkhjf

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

| Af Redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Antallet af kapringer og skudangreb mod skibe som sejler ud for Nigeria, er faldet, det viser nye tal fra det internationale center for registrering af pirateri, IMB.

Skud mod skibe, overfald og gidseltagninger af besætningsmedlemmer. Piratangreb har længe været en alvorlig trussel, som skaber utryghed for både besætningsmedlemmer og rederierne. Men nu viser nye tal, at antallet af piratangreb er nedadgående.

Det skriver Danske Rederier.

På verdensplan er der indtil videre blevet registeret 78 tilfælde af pirateri og væbnet røveri mod skibe, sammenlignet med 107 hændelser i samme periode i 2018.

For Guineabugten og ud for Nigeria er der særligt i 2. kvartal blevet registret færre overfald. I første halvdel af 2019 er der blevet registeret 21 piratangreb ud for Nigeria. Det tal er faldet fra 31 hændelser i samme periode af 2018. Faldet skyldes blandt andet en hurtigere indsats fra den nigerianske flåde, mener Danske Rederier.

- Vi er rigtig glad for, at antallet af angreb går den rigtige vej. Udviklingen understreger vigtigheden i at landene i de udsatte regioner, er begynder at leve op til deres ansvar om at sikre deres farvande, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim Forskning hos Danske Rederier.

Guineabugten og farvandet ud for Nigeria er fortsat værst ramt af pirater

Selvom tallet er nedadgående, så er Guineabugten og særligt farvandet ud for Nigeria i Vestafrika stadig det område, som er hårdest ramt af med voldelige overfald og kidnapninger. 8 ud af 9 hændelser hvor der blev skudt mod handelsskibe fandt sted ud for Nigeria, mens knap halvdelen af de anmeldte piratangreb på verdensplan skete i Guineabugten.

Guineabugten er derfor også det område, hvor der vurderes den højeste risiko for søfarende. 73% af de globale kidnapninger og 92% af de samlede gidseltagninger er registret i det område.

I første halvdel af 2019 blev 27 besætningsmedlemmer kidnappet i Guineabugten. Anttalet er stort set uændret siden sidste år, hvor 25 kidnapninger fandt sted.

Danske Rederier opfordrer derfor rederierne til fortsat at tage deres sikkerhedsforanstaltninger, når de sejler i disse områder.

- Piratangreb er et alvorligt problem for handelsskibene og deres besætningsmedlemmer. Det er derfor vigtigt at der fortsat arbejdes målrettet med at bekæmpe pirateri, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.

Danske rederier har 10 % af deres aktiviteter i Afrika.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kronprinsen forlader Mærsk

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

1

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Nyhedsbrev

8.488 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hoyer udvider massivt i Kina

Online Avis Arkiv
Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Monjasa udvider i Angola

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Spritnye skibsførere fra Simac

Regeringen peger på Søren Skou som klimaformand

Plus

Rederier tror fortsat på dualofficeren

Dualofficeren har fortsat en fremtid - også i langfarten. Sådan lyder det fra Danske Rederier. Her mener man tværtimod, at uddannelsen indtil videre har været forud for sin tid

Derfor havde ØK sin storhedstid frem til halvfjerdserne

I anden del om ØK’s historie gennemgår Niels Storinggaard, hvordan ØK var et Kompagni med ’style’. Rederiets skibe førte splitflag som det eneste danske rederi, og ØK blev anset som Danmarks fornemste virksomhed

Plus

"Du skal betragte FN’s verdensmål som en fremtidssikring af din kerneforretning"

Som den første branche i Danmark har det maritime erhverv sat sig for at undersøge, hvordan et helt erhverv kan og bør arbejde systematisk med FN’s 17 verdensmål

Mærsk-chef til Grenaa Havn

Positionsbillede

Plus

Søfartsmuseum byder byens studerende gratis inden for

Studerende i Esbjerg får viden om den store sydvestjyske maritime klynge, de befinder sig i – og kan gratis komme på byens søfartsmuseum, hvor der er indrettet loungemiljø med havneudsigt og wi-fi til studiegrupper

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Brugte værktøjsmaskiner - kraner & udstyr købes kontant

Forskningsaftale giver 1,5 mia. til grøn forskning

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Send til en kollega

0.219