23948sdkhjf

Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Ærø-værftet tabte i alt 13 mio. kr. før skat i 2018. Årsagen er primært forsinkelser i elfærge-projektet E-Ferry, og at en kunde trak sig fra en ombygningsordre

Elfærgen 'Ellen' har de seneste år udviklet sig til en større økonomisk hovedpine for Søby Værft.

Talrige forsinkelser og bøvl med bl.a. myndighedsgodkendelser har kostet dyrt på bundlinjen hos Ærø-værftet, som i sit netop offentliggjorte årsregnskab for 2018 tilskriver elfærgen en stor del af årsagen til årets underskud på i alt 13 mio. kr. før skat.

Elfærgen er nu to år forsinket, og ifølge Søby Værft skyldes forsinkelserne forhold, der har været udenfor værftets indflydelse og kontrol.

- Som byggeværft og teknisk koordinator på E-Ferry projektet har de nævnte forhold krævet ekstraordinære indsatser og ressourceforbrug fra værftets side, hedder det i ledelsesberetningen.

- Projektet har beslaglagt kapacitet, der var planlagt anvendt til værftets øvrige arbejdsopgaver. Dette har umuliggjort en optimal og effektiv styring og afvikling af værftets øvrige nybygninger og reparationsarbejder, fremgår det videre.

Søby Værft forventer nu at levere færgen til Ærø Kommune inden udgangen af juni, efter kommunen har indvilget i at betale 8,8 mio. kr. som kompensation for de ekstraordinære omkostninger, værftet har haft under konstruktionen af 'Ellen'.

Læs også: Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

Foruden elfærgen tynges årsregnskabet endvidere af en tabt ordre på ombygning af et skib, der skulle være udført i fjerde kvartal 2018.

- Årsagen til annulleringen var udelukkende forhold hos kunden, og kunden har erkendt erstatningspligt over for værftet, skriver ledelsen.

Stigende aktivitet

Selv om ledelsen betegner resultatet i 2018 som 'meget utilfredstillende', har Søby Værft også oplevet stigende aktivitet i det forløbne år inden for service- og reparation af skibe.

Der har ligeledes været god aktivitet indenfor nybygninger, hvor værftet sidste år dels afleverede en hybridfærge til Thyborøn-Agger overfarten og en trawler til Norge. Værftet byggede sidste år yderligere to trawlere, som er leveret i starten af 2019.

Desuden har værftet hen over året øget medarbejderstaben med 15 personer og beskæftigede i gennemsnit 120 personer i 2018.

Søby Værft ser på den baggrund optimistisk på fremtiden og forventer vækst inden for service og reparation. Værftet har også modtaget flere forespørgsler på nybygning af såvel trawlere som færger.

I 2018 forlængede værftet en dok, så det nu har mulighed for at servicere større skibe og en udvidet kundegruppe.

- Værftet vurderer generelt skibsmarkedet positivt og med yderligere projektmuligheder som følge af dokudvidelsen i 2018, forventes der fortsat vækst og positiv udvikling, skriver ledelsen.

Læs også: ’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

ÅRSREGNSKAB:SØBY VÆFT
Mio. kr. 2018 2017
Bruttofortjeneste 28,7 34,7
Resultat af primær drift -11,1 2,8
Resultat før skat -13,1 1,9
Årets resultat -11,7 1,5
Egenkapital 20,5 32,2
Antal medarbejdere 66 54
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

25 migranter fundet i kølecontainer på 'Britannia Seaways'

DFDS bekræfter fundet af 25 blinde passagerer på et fragtskib i Holland. Alle meldes i live

CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

Houthi-oprørere frigiver tre både efter kapring

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Medarbejdere hos Royal Artic Line i Aalborg er gået hjem

Online Avis Arkiv
1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Nu er det officielt: Søren Toft bliver CEO hos konkurrenten

Efter at Søren Toft i sidste uge tog afsked med Mærsk, er det nu bekræftet, at han bliver ny CEO hos konkurrenten MSC

Sand i sejlrende sprænger budgettet i Agger

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Houthier tilbageholder 16 besætningsmedlemmer og tre fartøjer

Plus

"Der er alt for meget spekulation i tørlastmarkedet lige nu"

Strejke slut: Medarbejderne på Royal Arctic Line arbejder igen

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Søren Skou åbner for ny struktur efter direktør-afgang

Rusland returnerer tre beslaglagte skibe til Ukraine

Konflikten mellem Ukraine og Rusland har stået på i årevis. De seneste måneder har vist tegn på opblødning.

Plus

Uni-Tankers-skib skifter ejer

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

1

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Forebyg maskinfejl med laseropretning og koblingsmåling

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Projektleder - Kursus

Presenting the TRON TR30 AIR

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

Fokus på hydraulik! Få rådgivning på Ajour d. 28.-29. nov.

Technoflex Koblinger

VIDEO: NAVADAN event by the Opera!

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Sikkerhed på skibe

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Emner udføres

Skal i løfte non-stop?

Er du klar til at tage dine lederevner til næste niveau?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.291