23948sdkhjf

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

| Af Af Kurt Rye Damkjær | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Der er ikke nogen dokumentation for, at de danske rederier mangler adgang til arbejdsskraft. Snarere tværtimod, lyder det fra dagens debattør

Dette debatindlæg er skrevet af Kurt Rye Damkjær, kaptajn og teknisk chef i Survey Association

Et nyt netværk af erhvervsorganisationer har set dagens lys. Netværket kalder sig ’5 Styrker’. Danske Rederier er et af de fem medlemmer.

I en meddelelse, som blev lagt på Danske Rederiers hjemmeside den 21. marts, argumenterer de fem lobbyorganisationer for, at dansk erhvervsliv skal have øget og bedre adgang til at bruge udenlandsk arbejdskraft.

Et par af argumenterne, der bruges, er, at de økonomiske vismænd mener, at der vil være brug for 70.000 flere udlændinge frem til 2025 for at fastholde den høje vækst, et andet - at udlændinge forlader Danmark, når det ikke går så økonomisk godt. Hvis det skulle gælde for den maritime branche, så burde der ikke være en eneste udlænding tilbage.

Ren tristesse
På det generelle plan er der kun at bemærke, at økonomiske analyser og vismændenes rapporter er meget dårlige til at forudsige fremtiden. Dagbladet information lavede i 2013 en analyse af de sidste fire årtiers forudsigelser fra de forskellige økonomiske råd og finansministeriet. Den viste, at kun en ud af 35 rapporter ramte indenfor skiven. Med andre ord ikke just sandhedsvidner.

Når de fem organisationer skriver om den høje vækst, så er de fleste enige om, at væksten i denne omgang er for aftagene, og for rederierne er resultaterne og fremtidsudsigterne med enkelte undtagelser den ren tristesse.

Rederibranchen har hidtil usete muligheder for at beskæftige udenlandsk arbejdskraft

Man kan kun undre sig over, at Danske Rederier, kaster sig ind i ønsket om øget adgang til udenlandsk arbejdskraft. Intet andet dansk erhverv har bedre muligheder for at bruge udenlandsk arbejdskraft, og det endda under forhold, hvor det er lovbestemt, at danske faglige organisationer ikke må indgå overenskomst.

Musen og elefanten
Det er svært ikke at få den mistanke, at Danske Rederier skjuler sig bag de 4 andre medlemmer af gruppen, ligesom musen i historien om musen og elefanten der går over en bro, og hvor musen siger til elefanten ’nej, hvor vi gungrer’. I røgsløret heraf håber man så nok på, at få sat minimumslønkravet til udenlandsk arbejdskraft ned på et niveau, hvor man på kontorer som førhen i skibene, skifter store dele af arbejdsstyrken ud.

Mon jeg er den eneste, der har svært ved at se, at der skulle være behov for yderligere adgang til udenlandsk arbejdskraft i rederierhvervet? Det kan ikke gælde det område, hvor langt den største beskæftigelse findes - til søs.

Hvor så? Tilbage er alene stillinger på kontorerne i land. Drejer det sig om de traditionelle landstillinger, udenfor de tekniske afdelinger og i nogen grad operationsafdelingerne, så er der mig bekendt ikke problemer med at rekruttere.

Masser af arbejdskraft
Der er problemer med at fastholde arbejdskraften, hvilket påvises af en nylig undersøgelse, der afslører, at mange ledere ønsker sig væk fra branchen. Men det er en anden sag og kræver andre virkemidler.

Der er ledige hænder med maritime kompetencer, men med en forventning om, at løn og ansættelsesvilkår som matcher det øvrige arbejdsmarked.

For arbejdskraft med maritime kompetencer - maskinmestre, navigatører og skibsingeniører - er der intet som tyder på mangel på arbejdskraft. Tværtimod. Vel vidende at det mest af alt må sammenlignes med en vox-pop, så gav et nyligt opslag på Facebook, forfattet af undertegnede rigtig mange nedslående tilbagemeldinger på, at mange ikke kan finde sig en fornuftig beskæftigelse indenfor deres kompetenceområde. Der er sent utallige uopfordrede ansøgninger og ansøgninger til opslåede stillinger, hvoraf langt størstedelen end ikke bliver besvaret.

En henvendelse til Lederne Søfart viser, at de har stor arbejdsløshed set i forhold til den generelle ledighed på det danske arbejdsmarked. En lignende henvendelse til maskinmestrenes forening, forblev trods flere rykkere, ligeså ubesvaret som de uopfordrede ansøgninger. Den enkelte læser kan så selv gætte på baggrunden.

Min påstand er, at der er masser af arbejdskraft at få, så længe man er parat til at tilbyde attraktive løn og arbejdsvilkår. Her halter rederibranchen på næsten alle parametre bagefter. Læg hertil de ringe økonomiske resultater for rederierne, som har præget de sidste mange år, og hvor der ikke skal megen analytisk sans til, for at se, at det også vil præge fremtiden. Det er en giftig cocktail.

Ny begyndelse
Hvad blev der af de 50.000 arbejdspladser som de sidste 20 år er forsvundet ud af det maritime cluster?

Branchen har i de seneste 20 år været udsat for et massivt tab af arbejdspladser. I slut 90’erne mente man, at der var beskæftiget omkring 140.000 i det maritime cluster. Det tal er nu nede på 90.000. Jeg tvivler endda på de 90.000, med mindre man da tæller selv alle de, der har løst fritidsfiskertegn med.

Derfor må rederierhvervet genopfinde sig selv eller dø

Det er på tide, at politikerne stopper med igen og igen at falde på halen, når rederierhvervet kommer rendende med ønsker om nye støttetiltag, hvilket typisk bare kan oversættes til et krav om øget adgang til udenlandsk arbejdskraft. Og det er på tide, at erhvervet trækker sig op ved håret og indser, at de nuværende forretningsmodeller ikke peger ind i fremtiden. Det burde hverken oppustet spind om styrkeposition, talenter, bruttoindtjening osv. sløre for de nationale beslutningstagere.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Plus

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Rusland returnerer tre beslaglagte skibe til Ukraine

Konflikten mellem Ukraine og Rusland har stået på i årevis. De seneste måneder har vist tegn på opblødning.

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Nyhedsbrev

8.490 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Online Avis Arkiv
1

Million-donation til Aalborgs havnefront

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront. Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Plus

Sådan forløb den værste nærved-katastrofe til søs i nyere tid

Havarirapport om det potentielt ekstremt farlige black-out på ’Viking Sky’ i marts er klar. Lavt smøreolieniveau var årsagen

Remontowa gør 'Copenhagen' klar til rotorsejl

Kina kæmper for havneudvidelse i Grækenland

Nu bliver der sejlet affaldstræ fra Køge til Letland

Skibsrederen blev fyret to gange

FØDSELSDAG: Både i Danske Bank og Novo-fonden blev Eivind Kolding fyret hurtigt trods et vægtigt CV fra Mærsk. Men han er tilbage på hesten igen. Lørdag fylder han 60 år.

Mærsk-konkurrent klar med vindskærm på 20.000 TEU'er

'Harald Blåtand' til salg for under 1 million

VLCC-festen ebber ud

Ekspeditions-rederier dropper HFO

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Siemens hjælper dig med at tjekke din virksomheds security-niveau

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Norske Vard bygger Prysmians nye kabellægningsfartøj

Technoflex Koblinger

Vakuumaflufter

Ny hjemmeside om bæredygtighed

Technoflex notstikker

Ajos' kraner løfter ny Metroudvidelse i København

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Process Engineering er igen kåret som én af Danmarks Bedste

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ny Lamelvakuumpume med trykregulering

FMV temadag d. 26. november 2019

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Vores guide til FALCON by DENIOS

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Send til en kollega

0.927