23948sdkhjf

Kære maritime kolleger; der er store muligheder i FN’s verdensmål

| Af Af Lotte Lundberg | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst - Så lad os nu komme i gang!

Dette debatindlæg er skrevet af Lotte Lundberg, leder Den Danske Maritime Fond.

Via det just overståede folketingsvalg er den bæredygtige dagsorden, og herunder specifikt klimadiskussionen, for alvor kommet i fokus. På tværs af fløjene er der bred enighed om, at tiden nu er inde til at tage dette alvorligt. Ikke blot i det samfundspolitiske billede. Men også erhvervspolitisk. Folkemødet på Bornholm havde i år FN’s Verdensmål som det overordnede tema, ligesom årets VL Døgn i juni i FN Byen også var tilrettelagt i bæredygtighedens navn, idet en række markante stemmer var samlet for at inspirere de over 600 danske og udenlandske virksomheds- og organisationsledere til at sætte farten op i kapløbet om at nå FNs Verdensmål for en bæredygtig udvikling - og samtidig gøre en god forretning. Kommende fra en meget filantropisk tilgang og holdning til FN Verdensmål er der nu en klar strømning hen imod at inddrage bæredygtig vækst i det strategiske arbejde i virksomhederne og organisationer. Dermed er det ikke længere blot et spørgsmål om grundholdninger, værdisæt og CSR, men det er i høj grad blevet legitimt at inddrage Verdensmålene som en mulighed for at skabe forretningsmæssig vækst.

Bæredygtig shipping
Disse tanker er ikke nye for Det Blå Danmark, hvor vi har adresseret særligt klimaindsatsen i mange år. Som en del af FN, arbejder IMO (the International Maritime Organisation) aktivt med bæredygtig udvikling og de tilknyttede Verdensmål, idet man indser, at stort set alle Verdensmålenes elementer kun kan realiseres med en bæredygtig shipping- og transportsektor, som understøtter verdenshandel og global økonomisk vækst. Shipping er den mest bæredygtige transportform med laveste carbon footprint pr. transporteret godsenhed og anses af IMO som enabler for de fleste verdensmål. Også private virksomheder har sat sig endog strengere mål, herunder A.P. Møller - Mærsk.

Danmark i front
En række fonde arbejder allerede aktivt med særlige uddelingsprogrammer, der understøtter FNs 17 Verdensmål. Det er vi blevet inspireret af i Den Danske Maritime Fond. Vi finder, at der under denne dagsorden er nært tilknyttede muligheder for den danske maritime erhverv, og sektoren har berøringsflade med og kan påvirke aktiviteter under et betydeligt antal af FNs 17 verdensmål. Det bliver en agenda, der tiltagende vil drive forretningsstrategi, - adfærd og - vækst, forskning, uddannelse og ikke mindst bedre mulighed for rekruttering af de yngre generationer.

Og vi har noget at komme med i det maritime Danmark. Vi er verdens 6. største søfartsnation og verdens 7. største maritime industrination. Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst. Vi har derfor i Den Danske Maritime Fond besluttet at sætte et strategisk fokus på støtteansøgninger, der også kan underbygge og henføres til et eller flere af de 17 verdensmål. Hvad der ligger lige for, er maritime aktiviteter, der henhører under men ikke begrænset til Mål 4 - Kvalitetsuddannelse, Mål 5 - Ligestilling mellem kønnene / Mål 10 - Mindre ulighed, Mål 9 - Industri, innovation og infrastruktur, Mål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion, Mål 13 - Klimaindsats, Mål 14 - Livet i havet.

Klar sammenhæng
Den Danske Maritime Fonds formål er at yde økonomisk støtte til initiativer, der kan medvirke til at fremme dansk skibsfart og værftsindustri inkl. udstyrsproducenter, således at nye arbejdspladser skabes, og branchen styrkes internationalt. Vi modtager gennemsnitligt omkring 150 ansøgninger om året, og blot dette års ansøgningsfelt år til dato har vist, at langt de fleste projekter allerede har en klar sammenhæng med og tilknytning til Verdensmålene, særligt indenfor klima og CO2 neutralitet, livet i havet, digitalisering og diversitet.

Vort generelle fokus i Den Danske Maritime Fond er at styrke og medvirke til at forme det fremtidige Blå Danmark gennem støtte af:

• rekruttering, udvikling og uddannelse af den nødvendige og fremtidsorienterede maritime arbejdskraft

• markeds- og praksisnær maritim forskning, produkt- og serviceudvikling og udvikling af nye forretningsmodeller

• aktiviteter indenfor fremtidens måde at effektivisere, optimere, automatisere og digitalisere i den maritime sektor

• den maritime sektors aktiviteter til fremme og understøttelse af FNs 17 Verdensmål, eksempelvis (men ikke begrænset til) klima, miljø, cirkularitet, innovation, uddannelse, lige muligheder

• aktiviteter, der fremmer kendskabet til Det Blå Danmark generelt, herunder støtte til politiske initiativer.

Early engagement
I vores uddelinger er vi risikovillige og stræber efter at præge udviklingen gennem fokusering på innovative og fremtidsorienterede projekter. Vi ønsker tillige, at initiativerne bedst muligt kommer til at gavne forskellige faglige og geografiske områder inden for Det Blå Danmark. Vi ønsker at bidrage med midler til relevante projektområder - fordelt mellem erhvervsmæssige og almennyttige uddelinger - for at styrke den langsigtede vækst. For erhvervsmæssige projekter prioriterer vi særligt early engagement funding af start-ups med risikovillig kapital (lån) men har også fokus på moderate risk initiativer i scale up/SMV segmentet. Vi ønsker at brede vore midler ud til flere modtagere af mindre bevillinger fremfor få større projekter.

Med vores udmelding om et mere strategisk fokus mod projekter, der også understøtter FNs 17 Verdensmål, håber vi på, at danske maritime virksomheder, danske maritime entreprenører og danske universiteter og uddannelsesinstitutioner med maritim tilknytning vil benytte sig af den mulighed, der ligger i at søge støtte til projekter indenfor disse temaer. Det vil vi gerne opmuntre Det Blå Danmark til at udnytte i endnu højere grad. Vi synes, det er et vigtigt signal at sende til aktører i den maritime sektor, at der er midler at hente til den gode ide, der kan fremme sektoren i arbejdet på at mobilisere kræfter til den bæredygtige vækst. Den Danske Maritime Fond støtter erhvervsmæssige projekter dels med lån på op til 50 pct. af projektbudgettet og dels yder donationer til almennyttige formål med et tydeligt erhvervsorienteret sigte.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

25 migranter fundet i kølecontainer på 'Britannia Seaways'

DFDS bekræfter fundet af 25 blinde passagerer på et fragtskib i Holland. Alle meldes i live

CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

Houthi-oprørere frigiver tre både efter kapring

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Tine Revsbech går til canadisk tørlast

Online Avis Arkiv
1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Medarbejdere hos Royal Artic Line i Aalborg er gået hjem

Nu er det officielt: Søren Toft bliver CEO hos konkurrenten

Efter at Søren Toft i sidste uge tog afsked med Mærsk, er det nu bekræftet, at han bliver ny CEO hos konkurrenten MSC

Sand i sejlrende sprænger budgettet i Agger

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Houthier tilbageholder 16 besætningsmedlemmer og tre fartøjer

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Plus

"Der er alt for meget spekulation i tørlastmarkedet lige nu"

Strejke slut: Medarbejderne på Royal Arctic Line arbejder igen

Søren Skou åbner for ny struktur efter direktør-afgang

Rusland returnerer tre beslaglagte skibe til Ukraine

Konflikten mellem Ukraine og Rusland har stået på i årevis. De seneste måneder har vist tegn på opblødning.

Plus

Uni-Tankers-skib skifter ejer

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

1

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Forebyg maskinfejl med laseropretning og koblingsmåling

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Projektleder - Kursus

Presenting the TRON TR30 AIR

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

Fokus på hydraulik! Få rådgivning på Ajour d. 28.-29. nov.

Technoflex Koblinger

VIDEO: NAVADAN event by the Opera!

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Sikkerhed på skibe

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Emner udføres

Skal i løfte non-stop?

Er du klar til at tage dine lederevner til næste niveau?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.218