23948sdkhjf

Kære maritime kolleger; der er store muligheder i FN’s verdensmål

| Af Af Lotte Lundberg | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst - Så lad os nu komme i gang!

Dette debatindlæg er skrevet af Lotte Lundberg, leder Den Danske Maritime Fond.

Via det just overståede folketingsvalg er den bæredygtige dagsorden, og herunder specifikt klimadiskussionen, for alvor kommet i fokus. På tværs af fløjene er der bred enighed om, at tiden nu er inde til at tage dette alvorligt. Ikke blot i det samfundspolitiske billede. Men også erhvervspolitisk. Folkemødet på Bornholm havde i år FN’s Verdensmål som det overordnede tema, ligesom årets VL Døgn i juni i FN Byen også var tilrettelagt i bæredygtighedens navn, idet en række markante stemmer var samlet for at inspirere de over 600 danske og udenlandske virksomheds- og organisationsledere til at sætte farten op i kapløbet om at nå FNs Verdensmål for en bæredygtig udvikling - og samtidig gøre en god forretning. Kommende fra en meget filantropisk tilgang og holdning til FN Verdensmål er der nu en klar strømning hen imod at inddrage bæredygtig vækst i det strategiske arbejde i virksomhederne og organisationer. Dermed er det ikke længere blot et spørgsmål om grundholdninger, værdisæt og CSR, men det er i høj grad blevet legitimt at inddrage Verdensmålene som en mulighed for at skabe forretningsmæssig vækst.

Bæredygtig shipping
Disse tanker er ikke nye for Det Blå Danmark, hvor vi har adresseret særligt klimaindsatsen i mange år. Som en del af FN, arbejder IMO (the International Maritime Organisation) aktivt med bæredygtig udvikling og de tilknyttede Verdensmål, idet man indser, at stort set alle Verdensmålenes elementer kun kan realiseres med en bæredygtig shipping- og transportsektor, som understøtter verdenshandel og global økonomisk vækst. Shipping er den mest bæredygtige transportform med laveste carbon footprint pr. transporteret godsenhed og anses af IMO som enabler for de fleste verdensmål. Også private virksomheder har sat sig endog strengere mål, herunder A.P. Møller - Mærsk.

Danmark i front
En række fonde arbejder allerede aktivt med særlige uddelingsprogrammer, der understøtter FNs 17 Verdensmål. Det er vi blevet inspireret af i Den Danske Maritime Fond. Vi finder, at der under denne dagsorden er nært tilknyttede muligheder for den danske maritime erhverv, og sektoren har berøringsflade med og kan påvirke aktiviteter under et betydeligt antal af FNs 17 verdensmål. Det bliver en agenda, der tiltagende vil drive forretningsstrategi, - adfærd og - vækst, forskning, uddannelse og ikke mindst bedre mulighed for rekruttering af de yngre generationer.

Og vi har noget at komme med i det maritime Danmark. Vi er verdens 6. største søfartsnation og verdens 7. største maritime industrination. Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst. Vi har derfor i Den Danske Maritime Fond besluttet at sætte et strategisk fokus på støtteansøgninger, der også kan underbygge og henføres til et eller flere af de 17 verdensmål. Hvad der ligger lige for, er maritime aktiviteter, der henhører under men ikke begrænset til Mål 4 - Kvalitetsuddannelse, Mål 5 - Ligestilling mellem kønnene / Mål 10 - Mindre ulighed, Mål 9 - Industri, innovation og infrastruktur, Mål 12 - Ansvarligt forbrug og produktion, Mål 13 - Klimaindsats, Mål 14 - Livet i havet.

Klar sammenhæng
Den Danske Maritime Fonds formål er at yde økonomisk støtte til initiativer, der kan medvirke til at fremme dansk skibsfart og værftsindustri inkl. udstyrsproducenter, således at nye arbejdspladser skabes, og branchen styrkes internationalt. Vi modtager gennemsnitligt omkring 150 ansøgninger om året, og blot dette års ansøgningsfelt år til dato har vist, at langt de fleste projekter allerede har en klar sammenhæng med og tilknytning til Verdensmålene, særligt indenfor klima og CO2 neutralitet, livet i havet, digitalisering og diversitet.

Vort generelle fokus i Den Danske Maritime Fond er at styrke og medvirke til at forme det fremtidige Blå Danmark gennem støtte af:

• rekruttering, udvikling og uddannelse af den nødvendige og fremtidsorienterede maritime arbejdskraft

• markeds- og praksisnær maritim forskning, produkt- og serviceudvikling og udvikling af nye forretningsmodeller

• aktiviteter indenfor fremtidens måde at effektivisere, optimere, automatisere og digitalisere i den maritime sektor

• den maritime sektors aktiviteter til fremme og understøttelse af FNs 17 Verdensmål, eksempelvis (men ikke begrænset til) klima, miljø, cirkularitet, innovation, uddannelse, lige muligheder

• aktiviteter, der fremmer kendskabet til Det Blå Danmark generelt, herunder støtte til politiske initiativer.

Early engagement
I vores uddelinger er vi risikovillige og stræber efter at præge udviklingen gennem fokusering på innovative og fremtidsorienterede projekter. Vi ønsker tillige, at initiativerne bedst muligt kommer til at gavne forskellige faglige og geografiske områder inden for Det Blå Danmark. Vi ønsker at bidrage med midler til relevante projektområder - fordelt mellem erhvervsmæssige og almennyttige uddelinger - for at styrke den langsigtede vækst. For erhvervsmæssige projekter prioriterer vi særligt early engagement funding af start-ups med risikovillig kapital (lån) men har også fokus på moderate risk initiativer i scale up/SMV segmentet. Vi ønsker at brede vore midler ud til flere modtagere af mindre bevillinger fremfor få større projekter.

Med vores udmelding om et mere strategisk fokus mod projekter, der også understøtter FNs 17 Verdensmål, håber vi på, at danske maritime virksomheder, danske maritime entreprenører og danske universiteter og uddannelsesinstitutioner med maritim tilknytning vil benytte sig af den mulighed, der ligger i at søge støtte til projekter indenfor disse temaer. Det vil vi gerne opmuntre Det Blå Danmark til at udnytte i endnu højere grad. Vi synes, det er et vigtigt signal at sende til aktører i den maritime sektor, at der er midler at hente til den gode ide, der kan fremme sektoren i arbejdet på at mobilisere kræfter til den bæredygtige vækst. Den Danske Maritime Fond støtter erhvervsmæssige projekter dels med lån på op til 50 pct. af projektbudgettet og dels yder donationer til almennyttige formål med et tydeligt erhvervsorienteret sigte.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv
Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.165