23948sdkhjf

BILLEDSERIE: Maritim drone på jomfrusejlads i Svendborg

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Danmarks første sejlende autonome drone til søopmålinger blev mandag søsat i Svendborg Havn.

Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, der var fadøl i hanerne og sodavand og sandwich til alle de fremmødte i Svendborg Havn, da iværksætterfirmaet DanaDynamics og Fyns Maritime Klynge i går indbød til søsætning af en nyudviklet dansk maritim drone.

De to ejere af DanaDynamics, Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm, har i halvandet år arbejdet på at udvikle dronen, som skal anvendes til bl.a. ubemandede søopmålinger.

Efter et målrettet forløb i Fyns Maritime Klynges startup hub er DanaDynamics nu en sejlklar virksomhed med otte ansatte og en færdig drone, der er klar til at indtage markedet.

- Jeg døber dig Ankerstjernen. Med de ord svingede folketingsmedlem Jane Heitmann (V) en fynsk specialøl, der som planlagt smadrede mod dronens side. Herefter var dronen, der er opkaldt efter leder af Maritim Startup Hub, Troels Ankerstjerne, klar til sin jomfrurejse, og i høj sol navigerede den autonome maritime robot på egen hånd ud af Svendborg Havn.

SE VIDEO AF DRONENS SEJLADS I SVENDBORG HAVN:



Vil indtage havne i hele Europa

De første positive tilkendegivelser er allerede givet fra flere danske havne, der vil benytte dronen til opmåling af bundforholdene. På sigt er det planen, at dronen skal indtage havne i hele Europa.

- Bundforholdene i en havn ændrer sig hele tiden. Det kan være som følge af ændrede strømforhold, sedimentudvaskninger eller afledet af brugen af bowthrustere på større skibe. Der er derfor løbende brug for opmålinger i forbindelse med havneentreprenørarbejde, så havnene altid kan garantere skibene en tilstrækkelig vanddybde, når de anløber. Det er et enormt marked, vi kigger ind i, og med dronen kan vi lave søopmålinger hurtigt, til konkurrencedygtig pris og det bliver nemt at reproducere opmålingsdata. Og så er driften bæredygtig, fordi den sejler på el, siger Martin Stockholm i en pressemeddelelse.

De to stiftere af virksomheden fik idéen, da de var til et foredrag om autonomi til søs, og for et år siden pitchede de sig selv og deres gode idé ind i den maritime startup hub i Svendborg som den første virksomhed i hubben. Advisory Boardet begrundede bl.a. optagelsen med, at de så et stort kommercielt potentiale i den nytænkende teknologi.

- For os har det hele tiden handlet om at skabe noget, som der er et reelt behov for. Vi vil ud og se det leve, og det kan vi allerede nu halvandet år efter vi fik idéen, siger Lasse Skriver Møller.

På kun et år har Lasse og Martin ansat seks medarbejdere og de forventer at ansætte yderligere tre i løbet af det næste halve år.

Styrket maritim autonomi i Det Blå Danmark

Fyns Maritime Klynge, som leder og driver hubben, arbejder bl.a. for at tiltrække autonom testaktivitet til det sydfynske Øhav. Dette skal understøtte ambitionerne for Det Blå Danmark i Vækstplanen fra 2018 og sikre, at Fyn og Danmark får en bid af et væsentligt fremtidigt globalt vækstmarked. Ifølge en markedsanalyse fra 2018 vil det samlede globale marked for autonom skibsfart have en værdi på næsten 100 mia. kr. i 2030.

Den maritime startup hub har derfor særligt fokus på maritime startups, der arbejder med automatiserede og digitale teknologier, og det er DanaDynamics drone ifølge Fyns Maritime Klynge et stærkt eksempel på.

Læs også: Shipping Lab lægger fra kaj med kurs mod fremtidens grønne, autonome skib

- Det unikke ved Ankerstjernen er, at DanaDynamics selv har udviklet autonomien, som er 100 pct. dansk udviklet. Det, at vi har den slags virksomheder på Sydfyn sammenholdt med vores unikke øhav; vores maritime understøttende videninstitutioner og synergier til teknologirelaterede indsatser som robotter og droner, kan positionere Fyn som førende indenfor autonomi til søs og tiltrække forretning her til bl.a. i form af testaktivitet, siger Lars Ahrendtsen, forretningschef i Fyns Maritime Klynge.

Han fremhæver, at Fyn også snart kan bryste sig af at maritimt kraftcenter på Svendborg Havn, når den nye maritime uddannelsesinstitution SIMAC og den Maritime Erhvervspark står klar om et par år.

- Så har vi virkelig gode kort på hånden og dem skal vi selvfølgelig spille rigtigt, så vi får endnu flere virksomheder som DanaDynamics og dermed vækst og arbejdspladser til Fyn, siger han.

Fakta: DanaDynamics

Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm ejer virksomheden sammen med Syddansk Innovation.

De to stiftere er begge direktører i virksomheden. Otte ansatte og yderligere tre forventes ansat i løbet af det næste halve år

Læs også: J. Lauritzen går med i ShippingLab

DanaDynamics er fundet af: Den Danske Maritime Fond Syddansk Innovation Innovationsfonden



Fakta: Maritim Startup Hub

En plads i hubben giver adgang til et struktureret accelerator‐forløb med milepæle undervejs

Desuden fri adgang til at bruge professionelt udstyr, værktøj, maskiner og 3D printere til udvikling og test af prototyper på Svendborg Erhvervsskole, SIMAC og en række erfarne virksomheder

Forløbet indebærer sparring med professionelle erfarne forretningsudviklere, kontakt til investorer og adgang til test‐ udviklings‐ værksted‐ og kontorfaciliteter

En plads i hubben er gratis og hubben kræver ikke ejerandele

Maritim Startup Hub ejes af Fyns Maritime Klynge, drives i samarbejde med ShareFifty5 og finansieres af Syddansk Vækstforum og EU´s Socialfond.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Sommerferie på Søfart

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Faaborg-rederi konkurs

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Wrist Ship Supply på opkøb

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.239