23948sdkhjf

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Et fastmonteret landstrømanlæg med strøm fra den etablerede energiforsyning vil blive   alt for dyr og ufleksibel for Aarhus Havn.

Sådan lyder det fra havnens direktør Jakob Flyvbjerg Christensen, der nu løfter sløret for planer om en alternativ løsning, som skal skaffe bæredygtig energi til havnen. 

I stedet skal en mobil løsning både lagre og levere energi, som bliver produceret på havnen igennem solceller på havnens tage samt vindmøller og med andre miljøvenlige brændstofformer som supplement. 

- Den største udfordring er nok, at hvis man skulle have strømudtag over alt på de 13 km kaj, vi har, så bliver det ekstremt dyrt. Derfor skal vi have fundet nogle løsninger, så man kan flytte sine anlæg derhen, hvor skibene ligger til kaj, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Løsning ligger ikke fast

Udmeldingen kommer efter, at en analyse fra Cowi konkluderer, at det vil koste 42 mio. kroner at etablere et landstrømanlæg på havnen, som blot 20 krydstogtskibe ud af de 7000 årlige anløb i havnen vil kunne benytte. 

Læs også: Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

- I Aarhus har vi et mål om at være CO2-neturale i 2030. Derfor kan vi ikke investere 42 mio. kroner i et landstrømsanlæg, der kun ændrer CO2-udledningen marginalt, siger havnedirektøren og fortsætter:

Hvis vi etablerer energiforsyning her på havnen, vil vi også kunne levere strøm til fx mobile landstrømsenheder, der kan anvendes af de øvrige skibstyper. Det er et meget ambitiøst projekt, som kræver udvikling af ny teknologi, men vi mener, det er den rigtige vej at gå, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Han forklarer, at det på ingen måde ligger fast, hvad løsningen bliver. Blandt andet efterlyser han teknologi, der kan lagre tilstrækkelig meget energi til, at det bliver muligt at forsyne et krydstogtskib med 1 MW i 18 eller 24 timer fra et mobilt anlæg. Indtil den teknologi er på plads, kunne en løsning være at supplere med strøm fra LNG eller biobrændsel, som det for eksempel foregår i Hamborg Havn. 

Læs mere: Hamborg tilbyder landstrøm fra LNG til containerskibe

Læs også: CMP og DFDS etablerer landstrøm i København

- Der kan både være flere trin i det, og der kan være vekslende teknologier, siger han.

Vil ikke være energiselskab 

Jakob Flyvbjerg Christensen er dog ikke afvisende over for at udrulle fast landstrøm i dele af havnen. Forudsætning er bare, at det ikke må gå ud over fleksibiliteten i havnens operation, og at energien er 100 pct. grøn. 

Han pointerer, at der kan være regulatoriske hindringer for, at havnen kan agere som energiselskab. Det er da heller ikke afgørende, at den bæredygtige el bliver produceret af havneselskabet. 

- Men det skal være på vores arealer. Og så finder vi sikkert en model for, at nogle andre kan drive det, siger han. 

Læs også: Aarhus Havn vil beregne klimaaftryk

På et mere overordnet plan havde han helst set, at løsningen på luftforurening fra skibe i havn var dikteret af staten eller EU. 

- En politisk regulering i forhold til krydstogtskibene ville stille alle havne lige. Men det kan vi ikke vente på, og derfor er det min vurdering, at den løsning, vi vælger nu, er langt den bedste for Aarhus og for byens borgere, siger havnedirektøren.

Han erkender, at det aktuelt kan være ganske svært at lovgive om landstrøm, fordi hver dag har sin nye historie om fremtidens brændstof til skibe. Således er der ifølge havnedirektøren en risiko for, at mens man bygger landstrømsanlæg, vil skibene gå over til andre typer brændstof som fx LNG, brint eller batteridrift.

- Jeg tror, at mange kan nikke genkendende til, at det er svært at agere i feltet omkring bæredygtighed, fordi udviklingen går så stærkt, at det, vi ved i dag, er forældet viden og teknologi i morgen. Vi har derfor valgt at satse på en seriøs løsning, der kan skaffe 100 pct. grøn energi, og som kan bruges i bredere forstand end blot til krydstogtskibe.

Læs også: Miljøminister vil have grønnere krydstogtskibe i danske havne

Mere om: Aarhus Havn | landstrøm
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

25 migranter fundet i kølecontainer på 'Britannia Seaways'

DFDS bekræfter fundet af 25 blinde passagerer på et fragtskib i Holland. Alle meldes i live

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Tine Revsbech går til canadisk tørlast

Houthi-oprørere frigiver tre både efter kapring

CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

Online Avis Arkiv
1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Medarbejdere hos Royal Artic Line i Aalborg er gået hjem

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

Nu er det officielt: Søren Toft bliver CEO hos konkurrenten

Efter at Søren Toft i sidste uge tog afsked med Mærsk, er det nu bekræftet, at han bliver ny CEO hos konkurrenten MSC

Sand i sejlrende sprænger budgettet i Agger

Houthier tilbageholder 16 besætningsmedlemmer og tre fartøjer

Plus

"Der er alt for meget spekulation i tørlastmarkedet lige nu"

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Strejke slut: Medarbejderne på Royal Arctic Line arbejder igen

Søren Skou åbner for ny struktur efter direktør-afgang

Rusland returnerer tre beslaglagte skibe til Ukraine

Konflikten mellem Ukraine og Rusland har stået på i årevis. De seneste måneder har vist tegn på opblødning.

Plus

Uni-Tankers-skib skifter ejer

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

1

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Forebyg maskinfejl med laseropretning og koblingsmåling

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Projektleder - Kursus

Presenting the TRON TR30 AIR

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

Fokus på hydraulik! Få rådgivning på Ajour d. 28.-29. nov.

Technoflex Koblinger

VIDEO: NAVADAN event by the Opera!

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Sikkerhed på skibe

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Emner udføres

Skal i løfte non-stop?

Er du klar til at tage dine lederevner til næste niveau?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.23