23948sdkhjf

Succesfuld storskala-test af autonom sejlads

Norled og Wärtsilä demonstrerede fuldstændig automatiseret sejlads mellem A, B og C med 85 meter lang færge

Wärtsilä har med succes gennemført en række tests af et ”færgeleje-til-færgeleje” automatiseret system. Testforløbet blev foretaget i overværelse af den norske søfartsstyrelse NMA. Senere blev systemet live-testet om bord på Norleds 85 meter lange dobbeltender færge ’Folgefonn’.

Her blev systemet rullet fuldt ud, således at færgen helt autonomt kunne afgå og anløbe sine tre faste havne på sin trekantrute, uden menneskelig indgriben. Det oplyser Wärtsilä i en pressemeddelelse udsendt under Nor-Shipping 2019.

– Dette her repræsenterer et stort skridt fremad i valideret autonome løsninger til skibsfarten, og er en vigtig udvikling af vores Smart Marine-program. Det understreger atter Wärtsiläs anerkendte position som den globale leder i maritim innovation, udtaler Joonas Makkonen, Vice Precident, Voyage Solutions, hos Wärtsilä i pressemeddelelsen.

Bare tryk på ”sail”

Systemet muliggør, at færgens kaptajn blot vælger næste destinations-færgeleje. Herefter skal der blot trykkes på ”sail” knappen, hvorved systemet overtager kontrollen over fartøjet. Det vil sige, at færgen er i stand til at afgå færgelejet, manøvrere ud af havnen, sejle til næste havn, manøvrere ind til lejet og ligge til i det – uden nogen form for intervention fra besætningen.

Ifølge Wärtsilä er det succesfulde testforløb om bord på ’Folgefonn’, der indbefattede ovenstående autonome sejlads, angiveligt det første af sin slags og omfang i verden.
Styringen af færgen sker med anvendelse af en serie af tracks og waypoints, som guider skibet til den næste destination. Autonomi-kontrolleren er baseret på Wärtsiläs eksisterende Dynamic Positioning-system, og kontrollerer færgens hastighed, position og prædefinerede rute og kurser.

GNSS er anvendt som den primære sensor, mens Wärtsiläs Guidance Marine CyScan SA i testforløbene er blevet testet som en sekundær positionssensor under anløbet af færgelejerne.

DFDS deltog

– Vi var under de tre dages test vidne til den første fuldskala-demonstration af autonom drift af et stort skib. Dette var meget imponerende. Der er ingen tvivl om, at den her slags teknologi kommer til at øge sikkerheden og den overordnede effektivitet af havnemanøvre og anduvninger for skibe. Der skal selvfølgelig stadig noget udviklingsarbejde til, men jeg er imponeret over, hvor stabilt systemet allerede er her på forsøgsstadiet, udtaler Nils Haktor Bua, Project Manager hos den norske søfartsstyrelse.

Jakob Steffensen, Head of innovation and technology hos DFDS, deltog også:

– Systemet kan medvirke til at øge sikkerheden og effektiviteten af eksisterende skibe, men endnu vigtigere er det, at det udgør en central del af de løsninger, vi skal bruge i fremtidens generationer af skibe, udtalte han efterfølgende.

Wärtsilä har tidligere leveret verdens første autodokning-system til Norled til brug på netop ’Folgefonn’, som tilbage i 2013/14 også blev retrofittet til batteri-hybrid dieseldrift, hvor Wärtsilä også var en af de deltagende projektpartnere.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188