23948sdkhjf

Succesfuld storskala-test af autonom sejlads

Norled og Wärtsilä demonstrerede fuldstændig automatiseret sejlads mellem A, B og C med 85 meter lang færge

Wärtsilä har med succes gennemført en række tests af et ”færgeleje-til-færgeleje” automatiseret system. Testforløbet blev foretaget i overværelse af den norske søfartsstyrelse NMA. Senere blev systemet live-testet om bord på Norleds 85 meter lange dobbeltender færge ’Folgefonn’.

Her blev systemet rullet fuldt ud, således at færgen helt autonomt kunne afgå og anløbe sine tre faste havne på sin trekantrute, uden menneskelig indgriben. Det oplyser Wärtsilä i en pressemeddelelse udsendt under Nor-Shipping 2019.

– Dette her repræsenterer et stort skridt fremad i valideret autonome løsninger til skibsfarten, og er en vigtig udvikling af vores Smart Marine-program. Det understreger atter Wärtsiläs anerkendte position som den globale leder i maritim innovation, udtaler Joonas Makkonen, Vice Precident, Voyage Solutions, hos Wärtsilä i pressemeddelelsen.

Bare tryk på ”sail”

Systemet muliggør, at færgens kaptajn blot vælger næste destinations-færgeleje. Herefter skal der blot trykkes på ”sail” knappen, hvorved systemet overtager kontrollen over fartøjet. Det vil sige, at færgen er i stand til at afgå færgelejet, manøvrere ud af havnen, sejle til næste havn, manøvrere ind til lejet og ligge til i det – uden nogen form for intervention fra besætningen.

Ifølge Wärtsilä er det succesfulde testforløb om bord på ’Folgefonn’, der indbefattede ovenstående autonome sejlads, angiveligt det første af sin slags og omfang i verden.
Styringen af færgen sker med anvendelse af en serie af tracks og waypoints, som guider skibet til den næste destination. Autonomi-kontrolleren er baseret på Wärtsiläs eksisterende Dynamic Positioning-system, og kontrollerer færgens hastighed, position og prædefinerede rute og kurser.

GNSS er anvendt som den primære sensor, mens Wärtsiläs Guidance Marine CyScan SA i testforløbene er blevet testet som en sekundær positionssensor under anløbet af færgelejerne.

DFDS deltog

– Vi var under de tre dages test vidne til den første fuldskala-demonstration af autonom drift af et stort skib. Dette var meget imponerende. Der er ingen tvivl om, at den her slags teknologi kommer til at øge sikkerheden og den overordnede effektivitet af havnemanøvre og anduvninger for skibe. Der skal selvfølgelig stadig noget udviklingsarbejde til, men jeg er imponeret over, hvor stabilt systemet allerede er her på forsøgsstadiet, udtaler Nils Haktor Bua, Project Manager hos den norske søfartsstyrelse.

Læs også: Maersk Supply køber nyt system til energistyring

Jakob Steffensen, Head of innovation and technology hos DFDS, deltog også:

– Systemet kan medvirke til at øge sikkerheden og effektiviteten af eksisterende skibe, men endnu vigtigere er det, at det udgør en central del af de løsninger, vi skal bruge i fremtidens generationer af skibe, udtalte han efterfølgende.

Wärtsilä har tidligere leveret verdens første autodokning-system til Norled til brug på netop ’Folgefonn’, som tilbage i 2013/14 også blev retrofittet til batteri-hybrid dieseldrift, hvor Wärtsilä også var en af de deltagende projektpartnere.

Mere om: Wärtsilä
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
2

Ærøfærgerne: Tillidsmand raser over rygeforbud

Plus

Pensioneret skipper bruger sommeren på ’Bertha-K’: - Man skal jo holde sig i gang

72-årige Lejf Petersen udgør sammen med matros Tom Christensen sæsonens færgebesætning på ture rundt i Limfjorden

Plus

Limfjordens autonome færge starter forfra

Projektet omkring en autonom og emissionsfri færge mellem Nørresundby og Aalborg har ligget brak. Men nu er der kommet ny projektledelse og ny tidsplan

Plus

Havnene har en lys fremtid, hvis de indretter sig efter fremtiden

KRONIK: Der kommer ikke nogen forbi og kaster guldklumper ned i favnen på os, så derfor må vi selv både effektivisere, inddrage nye teknologier og udnytte de muligheder, markedet giver os

Underskud i Maersk Drilling trods øget ordrebog

Nyhedsbrev

8.334 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sømandshjem rundede 50 år i Sisimiut og Nuuk

Medmenneskelig varme indendørs i den arktiske kulde for rejsende og søfolk gennem et halvt århundred

Online Avis Arkiv

VIDEO: Startup vil bygge containerskib med hydrofoil

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Ny stærk ”altmuligmand” hjælper til i Hvide Sande

Danmarks største havmøllepark indviet

ME Production udvider med serviceafdeling til scrubbere

Plus

Forlænget inspektionsfartøj rationaliserer Søfartsstyrelsen

Søby Værft færdiggør næste måned stor opgradering af ’Poul Løwenørn’, som overtager søopmålingsopgaverne fra ’Jens Sørensen’, der udfases

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Plus

Mercy Ships får flere hjælpende hænder fra MAN Energy Solutions

Jens-Erik Engelbrecht: ”Væsentlig og forudsætningsskabende for driften af ’Africa Mercy’”

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Mærsk ude af dansk top 5

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Process Engineering støtter ”Danmark planter træer”

Ny projekttegner hos DS Flexhal

Lys på byggepladsen er også et emne i den lyse tid

Opsæt din positioner med blot én finger...

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyt...

Send til en kollega

0.195