23948sdkhjf

Sovcomflot vandt over norsk favorit

LNG og miljø i aframax’er bygget efter polarkoden blev anerkendt med Next Generation Award’en 2019

Det blev russiske Sovcomflot, der rendte med Next Generation Award’en ved Nor-Shipping 2019. Rederiets nybygning ’Gagarin Prospect’ vandt således prisen som det mest fremadskuende skibsdesign over to shuttletanker-nybygninger fra Teekay og AET samt det norske fuldt elektriske og delvist autonome containerskib ’Yara Birkeland’.

En ellers umiddelbart oplagt vinder ud fra en innovationsmæssig målestok, men modsat de øvrige tre udvalgte skibe, så er ’Yara Birkeland’ på en lang række af områder fortsat på et forsøgsstadie.

’Gagarin Prospect’ er verdens første aframax-tankskib, der er designet til at bruge LNG som det primære brændstof. Skibet blev leveret fra Hyundai Samho HI juli sidste år til en tiårig timecharter til Shell. Nybygningen er det første af i alt seks enheder til russiske Sovcomflots særlige flådefornyelsesprogram under navnet ”Green Funnel”.

Kombineret pris

Flådefornyelsesprogrammet sker med Shell som partner, og har som mål at introducere LNG som skibsbunker i store tankskibe og andre store deepsea-skibe, der ikke sejler på faste linjer. Skibsserien har isklasse 1A-skrog og bygges i det hele taget efter en række principper i den nye Polar Kode til operation i arktiske havområdet året rundt.

Når totakts-hovedmaskineriet ikke anvender LNG, vil røggassen fra marinegasolien blive sendt gennem katalysatorer, således, at seriens skibe lever op til Tier III-kravene om kvælstofreducering fra skibsfarten.

Årets Next Generation Award er for første gang kombineret med Energy Efficiency Award’en, der til og med Nor-Shipping 2017 var en selvstændig pris.

Må vente på regelværket

– Jeg har været involveret i de her priser siden de blev introduceret, og jeg kan ikke huske, at vi i juryen tidligere har haft så passionerede diskussioner som op til dette års uddeling. Vi havde således en meget engageret og langvarig diskussion i juryen omkring de fire nominerede skibe, men vi formåede at nå frem til en majoritetsbeslutning, udtaler Next Generation Award-jury formanden Malcolm Latarche, der bl.a. er forhenværende redaktør på LR Fairplay.

Læs også: Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Når ’Yara Birkeland’ leveres næste år fra det norske Vard-værft bliver det verdens første kombinererede fuldt elektriske, og med grønt-produceret strøm, også verdens første nul-emissions autonome containerskib.

Skibets koncept består ligeledes af fuldt elektrisk-drevne kraner og øvrigt mobilt havneudstyr i de terminaler, det skal ligge i fast rutefart mellem. Skibet vil ligeledes også blive udrustet med automatisk fortøjning. Det vil dog angiveligt gå en del år før skibet ville kunne udnytte sin evne til autonom sejlads fra et kontrolcenter i land – ikke mindst ift. regelværket.

To Samsung-nybygninger

Det andet af de nominerede skibe er under bygning til Singaporebaserede AET ved Samsung i Sydkorea, og beskrives som et exceptionel energieffektiv tankskib.

Drivlinjen med to propellere bliver drevet af en low-pressure totakts WinGD hovedmotor akkompagneret af dualfuel hjælpemaskineri fra Wärtsilä.
Dermed kan hjælpemaskineriet både drives på LNG samt via et såkaldt VOC, Volatile Organic Compound genindvindingssystem. Det vil sige fra afdampningen fra olie-lasterne.

Den kombinerede anvendelse af LNG og VOC i maskineriet ventes at give en årlig besparelse på omkring 3.000 tons brændstof med deraf følgende lavere CO2-udledning. Skibet vil ydermere også have to akselgeneratorer, som ventes at kunne bidrage med yderligere 1.000 tons bunkerbesparelse årligt.

AET Tankers

Det er også Samsung-værftet, der bygger det tredje nominerede skibsprojekt. Det består af en serie af shuttle-tankskibe med projektnavnet ’E-Shuttle’.

Læs også: LNG-carrier sætter rekord gennem nordøst-passagen

Skibene vil operere på LNG som det primære brændstof, suppleret med et miks af LNG og afdampning fra lasten efter samme VOC-princip som nybygningen til AET Tankers. Dualfuel-maskineriet giver endvidere mulighed for anvendelse af konventionel marinegasolie, der også vil være til stede om bord som backup.

Skibenes maskineri vil under rejserne ude fra oliefelterne til terminalen i land kunne anvende al den afdampning fra råolien, der ellers vil gå ud i atmosfæren.

Afdampningen toppes således op til det nødvendige samlede brændstof input af LNG.
Da shuttle-tankskibes drift også indbefatter DP-operationer ude ved felterne, udstyres skibene ligeledes med en batteripakke, som efterhånden er ved at have nogen udbredelse i dieselelektriske offshoreskibe, der også skal kunne ligge i DP-mode.

Ud over en forventet reducering i vedligeholdelse af hjælpemaskineri, ventes de samlede grønne tiltag om bord at give en årlig CO2-reduktion på op til 42 pct. sammenlignet med et konventionelt shuttle-tankskib.

Mere om: Sovcomflot
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Kronprinsen forlader Mærsk

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

1

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Nyhedsbrev

8.488 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Hoyer udvider massivt i Kina

Online Avis Arkiv
Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Monjasa udvider i Angola

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Spritnye skibsførere fra Simac

Regeringen peger på Søren Skou som klimaformand

Plus

Rederier tror fortsat på dualofficeren

Dualofficeren har fortsat en fremtid - også i langfarten. Sådan lyder det fra Danske Rederier. Her mener man tværtimod, at uddannelsen indtil videre har været forud for sin tid

Plus

"Du skal betragte FN’s verdensmål som en fremtidssikring af din kerneforretning"

Som den første branche i Danmark har det maritime erhverv sat sig for at undersøge, hvordan et helt erhverv kan og bør arbejde systematisk med FN’s 17 verdensmål

Derfor havde ØK sin storhedstid frem til halvfjerdserne

I anden del om ØK’s historie gennemgår Niels Storinggaard, hvordan ØK var et Kompagni med ’style’. Rederiets skibe førte splitflag som det eneste danske rederi, og ØK blev anset som Danmarks fornemste virksomhed

Mærsk-chef til Grenaa Havn

Positionsbillede

Plus

Søfartsmuseum byder byens studerende gratis inden for

Studerende i Esbjerg får viden om den store sydvestjyske maritime klynge, de befinder sig i – og kan gratis komme på byens søfartsmuseum, hvor der er indrettet loungemiljø med havneudsigt og wi-fi til studiegrupper

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Brugte værktøjsmaskiner - kraner & udstyr købes kontant

Forskningsaftale giver 1,5 mia. til grøn forskning

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Send til en kollega

0.204