23948sdkhjf

Én krydstogtreder udleder mere svovl end alle Europas biler

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

København er på top 10 blandt de mest forurenede krydstogtdestinationer i Europa i ny undersøgelse fra Transport & Environment

Alene de 47 krydstogtskibe, som under forskellige varemærker hører under Carnival-rederiet, udleder 10 gange så meget SOX som alle de 260 mio. personbiler, der kører i Europa. 

Det konkluderer NGO'en Transport & Environment (T&E) i en ny rapport, der også ser nærmere på de krydstogtdestinationer i Europa, hvor den største udledning finder sted. 

Her sniger København sig ind på en tiendeplads. De 71 krydstogtskibe, der frekventerede København i løbet af 2017, lå sammenlagt i havnen i 4.069 timer igennem året. Imens udledte de 14.425 kg SOX. Til sammenligning udledte de 206.054 personbiler, der var registreret i København i 2017, 2.511 kg SOX i årets løb. Det svarer til, at krydstogtskibe i København i 2017 udledte 5,7 gange så meget SOX som personbilerne i byen. 

Til trods for, at danske farvende er Seca-zone, hvor grænsen for svovl i skibes brændstof er 0,1 pct., ser tallet endnu værre ud, hvis man ser krydstogtskibenes totale udledning af SOX.

Peger på landstrøm

107 krydstogtskibe sejlede sammenlagt 29.547 timer i dansk farvand, og i den tid udledte de 18 gange så meget SOX, som vores næsten 2,5 mio. personbiler ifølge T&E udledte på det danske fastland. Krydstogtskibenes udledningen af NOX i dansk farvand svarede desuden til 55 pct. af den mængde NOX, som den danske flåde af personbiler udledte i 2017. 

Læs også: Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

T&E benytter lejligheden til at slå et slag for landstrøm, som NGO'en betegner som en "moden teknologi" med stort potentiale til at reducere luftforureningen, når krydstogtskibene ligger ved kaj. T&E henviser dog til særligt to problemer, der står i vejen for implementeringen af landstrøm. 

For det første er der et hønen-eller-ægget-dilemma, hvor havnene er tilbageholdende med at investere i faciliteterne, når kun de færreste skibe er forberedte til at bruge dem. Og kun de færreste redere vil investere i retrofit, når landstrøm kun er en mulighed i ganske få havne. 

For det andet er der prisen på at benytte strøm fra land i stedet for at producere strømmen med skibenes egne motorer. I dag er landstrøm beskattet i hele EU, imens maritimt brændstof er fritaget for afgifter. Organisationen opfordrer derfor EU til at skride til handling. 

Læs også: Landstrømmen breder sig på danmarkskortet

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Bjærgning af gravko fra kæntret pram ved Avedøreværket

Se billederne: Sådan gik det til, da Vordingborg Bugser hev en gravko op af havet

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Plus

Kanonjollen ’Corsør’ søsættes på lørdag

Maritim kultur og folkemøde i Korsør danner rammen på søsætning af en tro kopi af en kanonjolle fra 1809

Plus

Oliekrisen lagde hurtigt en dæmper på ’Selandia’

Høj fart blev hurtigt afløst af lavere bunkerforbrug i halvfjerdsernes linjefart, men udviklingen af hurtige containerskibe fortsatte ind i det nye årtusinde

Nyhedsbrev

8.336 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Online Avis Arkiv
Plus

Tredje nye MR-tanker leveret til Torm

’Torm Solution’ er leveret og følges ind i flåden hos regnskabsaktuelle Torm i den kommende tid af fire second hand MR-tankskibe

Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Se billederne af 'Ellens' første anløb i Fynshav Færgehavn

USA-rederi åbner kontor i København

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

VIDEO: MSC-nybygning slår Mærsks TEU-rekord

Nye USA-ruter giver travlhed i Hamborg Havn

Tidligere Storebælts-færge beværter gratis operationer i Senegal

Verdens største civile hospitalsskib, 'Africa Mercy' – den tidligere Storebæltsfærge 'Dronning Ingrid' – har netop lagt til kaj i Dakar.

Gibraltar har frigivet det iranske tankskib 'Grace 1'

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Plus

Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Tørlast- og tankrederiet fik røde tal på bundlinjen i andet kvartal, efter rederiet fejllæste efterspørgslen i tørlastmarkedet. Men topchef Jan Rindbo tror stadig på overskud i 2019. Nye svovlregler vil nemlig give tankmarkedet et gevaldigt skub, forudser han

1

'Mercendia IV' skal konverteres til godsfærge

Norden lander store kontrakter på kul og træpiller

Medie: Iransk olietanker bliver frigivet i dag

Norden på det forkerte tørlastben i andet kvartal

Særligt aktiviteterne med lejede skibe trak ned i resultatet, men tørlast- og tankrederiet fastholder forventningerne til det samlede resultat for hele året

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

SH Group opruster i Svendborg med erfaring fra Wärtsilä

Plus

Rederier har rasende travlt med scrubber-installationer

Danske rederier sætter scrubbere i deres skibe i et hæsblæsende tempo. D/S Norden skal have scrubbere på 16 skibe alene i dette efterår

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Koblinger

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Data i skyen med Siemens

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

Technoflex Akkumulatorer

EN 50110

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Online Vibration Monitoring

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Mød Rubow Arkitekter på BIM Forum 2019 d. 17/9

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

En nyhed der batter- IBIX TWIN

Gravlund Industrigummi leverer gummidele til bølgeenergianlæg

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Mød det billige alternativ – uden så mange dikkedarer

Mirit Glas tilbyder displayglas til skærme og touch screens

IBIX besøger Slagelse

Send til en kollega

0.268