23948sdkhjf

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Kina og klimaudfordringen spøger, men otte ud af ti topchefer i danske rederier ser positivt på fremtiden

De danske rederier må hver dag navigere gennem de bølgeskvulp, som blandt andet øgede toldsatser, Brexit og protektionistiske tiltag skaber.

Alligevel forventer et stort flertal af rederierne fremgang i aktivitetsniveauet og højere fragtpriser i løbet af det næste år. Det viser Danske Rederiers rundspørge blandt topcheferne i en række danske rederivirksomheder.

Her svarer godt 80 pct., at de forventer øget omsætning de næste 12 måneder, og knap 74 pct. spår en positiv udvikling i fragtrater.

En af de direktører, der ser positive tendenser i horisonten, er Johnny Schmolker fra Stena Rederi A/S. Hans 70 tankskibe sejler produkttank, som f.eks. gasolie, benzin og diesel mellem havne verden over. Og ifølge direktøren er det et marked, der er på vej op.

 - Når de nye skrappere regler for svovlindhold i brændstof træder i kraft ved årsskiftet til 2020, så forventer vi, at det vil disrupte markedet på en måde, der vil skabe øget aktivitet. Samtidigt vokser flåden af tankskibe lige nu langsommere end markedet, så derfor tror vi også på højere fragtpriser, siger Johnny Schmolker, adm. direktør i Stena Rederi A/S, i en pressemeddelelse fra Danske Rederier. 

Realistik forventning

Hos Danske Rederier, der i sidste uge fejrede årsdag ombord på DFDS' 'Pearl Seaways', noterer adm. direktør Anne H. Steffensen sig medlemmernes optimisme med tilfredshed.

Læs også: Ny chef for Green Ship of the Future

- Vores medlemmer har hver dag fingeren på pulsen og kender deres markeder ud og ind. De ser selvfølgelig også de geopolitiske udfordringer rundtomkring i verden, men uanset det forventer OECD en vækst i verdensøkonomien på mere end tre pct., både i år og fremover, siger Anne H. Steffensen og tilføjer:

- Vores rederier har historisk set kunne følge med eller slå markedet. Derfor virker det samlet set ikke urealistisk, når de har mod på fremtiden. 

Kina spøger i kulissen

Rederierne peger dog også på en række udfordringer de næste 12 måneder i rundspørgen.

Højt på rederiernes radar står blandt andet klimaudfordringen, cyberangreb og Brexit.

Specielt står muligheder og udfordringer i Kina højt på CEO’ernes dagsorden. Knap 74 pct. vurderer, at et Kina, som ikke agerer efter markedsprincipperne, har en negativ eller meget negativ effekt på deres forretning.

- Kina er en kompleks størrelse at håndtere for vores medlemmer. På en og samme tid er landet vores største eksportmarked, men også det marked, hvor vi oplever flest problemer med f.eks. konkurrenceforvridende statsstøtte og diskriminering af udenlandske skibe, Anne H. Steffensen, som derfor valgte at bruge en stor del af årsdagen på netop at debattere forholdet til Kina.

FAKTA - Danske Rederiers rundspørge

  • Danske Rederiers rederipanel består af 36 topchefer fra danske rederier.
  • To gange årligt udfylder topcheferne et spørgeskema med en række konjunkturspørgsmål samt enkle tematiske spørgsmål.
  • Konjunkturspørgsmålene gør det muligt at følge udviklingen i rederiernes forventning til fremtiden, mens de tematiske spørgsmål tager temperaturen på højaktuelle emner.
  • Besvarelsen i april 2019 repræsenterer 80 pct. af den dansk opererede handelsflåde.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dårligt vejr koster Bornholm en million krydstogt-kroner

Plus

København får nyt ship management selskab

Synergy Group, som har overtaget den tekniske management af Nordens tørlastskibe, åbner europæisk kontor i Danmark

Maersk Drillings hybrid-rig forlænget i Norge

1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

Nyhedsbrev

Plus

Rederier er for alvor gået i gang med rensning af ballastvand

De store rederier bestiller nu i stor stil nye ballastvandanlæg til deres skibe, når disse skal igennem den obligatoriske klassedokning. Det mærker man hos Orskov Yard i Frederikshavn

Online Avis Arkiv

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Show Truck, Heavy Metal Tour

Lær, hvordan du sikrer dine gennemføringer i marine- og offshore miljøer

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Send til en kollega

0.207