23948sdkhjf

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Det går bedre, men stadig ikke godt nok. Omtrent sådan kan man sammenfatte konklusionen af Mærsks regnskab for årets første kvartal. 

For imens omsætning steg med 2,5 pct. til 9,54 mia. dollar, og driftsresultatet steg med 33 pct. til 1,24 mia. dollar, endte kvartalet alligevel med et underskud efter skat på 104 mio. dollar. Det svarer til 694 mio. kroner. 

På Esplanaden fokuserer CEO Søren Skou dog på det positive. 

- Vi havde en god start på 2019, siger han i en pressemeddelelse, hvor han blandt andet nævner, at den rentebærende gæld er nedbragt med 2,4 mia. dollar siden forrige kvartal. 

Højere rater hjælper

Fremgangen i driftsresultatet skyldes ikke mindst, at driften i Ocean-segmentet, der primært bliver udgjort af den søbårne containerfragt, blev forbedret med 42 pct. i forhold til første kvartal sidste år. 

Læs også: Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Det hænger primært sammen med, at de gennemsnitlige fragtrater steg med 3,9 pct. til et gennemsnit på 1.903 dollar pr. fyrrefodsekvivalent (FFE). Samtidig blev de totale driftsomkostninger blev reduceret med 2,8 pct., svarende til 1.882 dollar pr. FFE.

Omsætning i segmentet steg en anelse, selvom den totale fragtvolumen faldt med 2,2 pct. Udgifterne til bunker steg marginalt med 52 mio. dollar til 1.142 mio. dollar i kvartalet, selvom den gennemsnitlige bunkerpris steg til 417 dollar i dette års første kvartal fra 382 dollar i samme periode sidste år.

Den ejede flåde af containerskibe udgjorde ved udgangen af kvartalet 305 fartøjer, imens 408 var inde på charter. Ved udgangen af samme kvartal sidste år bestod Mærsks containerflåde af 289 ejede og 478 indchartrede skibe. 

Valuta koster for Svitzer

Også segmentet Terminals & Towage gik frem, i hvert fald målt på omsætningen. Den landede på 991 mio. dollar i første kvartal i år kontra 911 mio. dollar i samme periode sidste år. Mærsk fremhæver åbningen af Moin-terminalen i Costa Rica som en af de faktorerer, der har haft positiv indflydelse i perioden.

Læs også: Mærsk-boss om scrubber: ”Det ligner en supergod forretning”

Omvendt gik det tilbage for Svitzer, der hører hjemme under samme segment. Her faldt omsætningen til 173 mio. dollar fra 177 mio. dollar i første kvartal sidste år. Det hænger primært sammen med en uhensigtsmæssig valutaudvikling i den australske dollar, det britiske pund og euro'en. 

Modregnet valutaudsving er der dog tale om en stigning i omsætningen på 4,3 pct., fordi der har været mere arbejde til Svitzers slæbebåde i både Amerika, Asien, Mellemøsten og Afrika. 

Samlet set steg antallet af slæb med 2,3 pct. I Amerika er der tale om mere aktivitet i de eksisterende havne, imens fremgangen i Asien, Mellemøsten og Afrika primært kan tilskrives indtog i nye havne. 

Sort får tilbage i folden

Trods et ihærdigt forsøg på at komme af med de olie-relaterede selskaber, er det ikke lykkedes at finde en passende ejer til Maersk Supply Service. Derfor er offshorerederiet nu tilbage som en del af Mærsks fortsættende aktiviteter i segmentet Manufactoring & Others. 

Læs også: Mærsk ude af dansk top 5

Samlet set kom segmentet ud af årets første tre måneder med en omsætning på 558 mio. dollar, hvilket er 18 pct. under omsætningen i samme periode sidste år. 

Maersk Supply Service bidrog til segmentets samlede omsætning med 69 mio. dollar, hvor samme periode sidste år indbragte 60 mio. dollar. Stigningen kommer fra højere rater på subsea supply-skibe. Driftsresultatet i Maersk Supply Service endte på fem mio. dollar, hvilket er to mio. dollar mere end i samme periode sidste år. 

Offshorerederiet havde 12 skibe i oplag i perioden, svarende til 27 pct. af den samlede flåde. Dermed er der nu to skibe færre ude af drift end de 14 skibe, der var lagt op i første kvartal 2018.

I samme segment finder vi også Maersk Container Industri (MCI), som sidste år lukkede en fabrik i Chile og en i Kina. Dermed har MCI fokuseret forretning om kølecontainere, hvilket kan aflæses i en tilbagegang i omsætningen til 140 mio. dollar fra 288 mio. dollar i samme periode sidste år. 

Læs også: Maersks containerfabrik ud af 2018 med dundrende underskud

A.P. Møller-Mærsk
mio. dollar 1. kvartal 2019 1. kvartal 2018
Nettoomsætning 9.540 9.305
Resultat af primær drift (ebitda) 1.236 931
Resultat før skat 2 -213
Årets resultat efter skat -104 -311
Årets resultat inkl. ikke-fortsættende aktiviteter -656 2.670
Egenkapital 32.843 34.217
Regnskabsåret blev afsluttet 31. marts 2019.
Maersk Supply Service er medregnet som fortsættende aktivitet i begge de angivne perioder.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Se billederne: Verdens største mobile havnekran er ankommet til Esbjerg Havn

Mærsk ude af dansk top 5

Iran i ny advarsel om usikre farvande

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Stena Bulk-CEO mødes med iransk minister

Nyhedsbrev

8.332 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ambassadører til gruppearbejde hos Danske Rederier

Online Avis Arkiv

SDK udvider med 12.000 kvm på Aarhus havn

Iransk råolietanker har slukket AIS i Middelhavet

1

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Shell chartrer 14 LNG-nybygninger

Politiet genåbner sag om Mærsk-forurening af Nordsøen

Politiet har fået nye oplysninger om Maersk Oils udledning af miljøfarligt kemikalie i Nordsøen

Nyt om navne: Kendt ansigt til SH Group

Rateløft giver medvind til trængt produkttankrederi

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Italien opbringer redningsskib med migranter

Plus

Bimco: Stilhed før stormen i shipping

Én enkeltfaktor får afgørende indflydelse på hele branchen i de kommende måneder, vurderer shippingorganisationen

Plus 2

Forsker: Dansk fregat i Hormuzstrædet vil give falsk tryghed

Irans adfærd over for skibstrafikken hænger sammen med atomaftalen, fastslår Lars Erslev Andersen. Derfor forsøger europæerne at holde distance til amerikanerne

Plus

Værdien af danske rederier dykker på børsen

De fire store danske rederier har tabt markant i børsværdi henover sommeren - selv succeshistorien DFDS er nu slået omkuld af massiv global usikkerhed, der rammer alle rederiernes kernemarkeder på én gang

Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Heavy fuel rasler ned i pris forud for IMO 2020

Medie: J. Lauritzen sælger bulk-skib

Justitsministeren kritiserer politiet i Dan-Bunkering-sag

Justitsminister Nick Hækkerup kalder forløbet omkring Dan-Bunkering uskønt og langstrakt.

RAL vil åbne ny rute til USA

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

1

USA advarer Grækenland mod at assistere iransk tankskib

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Invitation til Cruise & Ferry messe i Hamborg

Technoflex magnetiskkobling

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

Drønlækre kemikalieskabe fra DENIOS

Står du overfor en kompliceret løfteopgave?

Bliv klogere på Per Aarsleffs VDC strategi på BIM Forum 2019 d. 17/9

Kom nu ´Mulle... Du vil jo gerne være med i hulen ikk' Mulle?

Portalkran til CRH Concrete leveret af CERTEX Danmark A/S

Process Engineering A/S er for andet år i træk blevet Great Place to Work®-certificeret!

Technoflex Hydraulikstationer

Vejrbestandig Hydraulikslange - TESS Equator

Støbning af produkter i gummi (f.eks. i EPDM og Silikone)

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Skandinaviens største online-udvalg af bælge

Vi har løsningen til din load test opgave!

Revolutionerende design indenfor industriel HMI

Elektrisk NPDS kran - en innovativ båd kran hvor alle komponenter er beskyttet indeni konstruktionen

Du går aldrig galt i byen med classic-line by DENIOS

Mission rent træ og klar til en ny behandling

Technoflex notstikker

Tag med Huxi på jagt efter potentialerne i sydjysk erhvervsliv.

Solar angriber markedet for mekanik og teknik

Send til en kollega

0.228