23948sdkhjf

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Det går bedre, men stadig ikke godt nok. Omtrent sådan kan man sammenfatte konklusionen af Mærsks regnskab for årets første kvartal. 

For imens omsætning steg med 2,5 pct. til 9,54 mia. dollar, og driftsresultatet steg med 33 pct. til 1,24 mia. dollar, endte kvartalet alligevel med et underskud efter skat på 104 mio. dollar. Det svarer til 694 mio. kroner. 

På Esplanaden fokuserer CEO Søren Skou dog på det positive. 

- Vi havde en god start på 2019, siger han i en pressemeddelelse, hvor han blandt andet nævner, at den rentebærende gæld er nedbragt med 2,4 mia. dollar siden forrige kvartal. 

Højere rater hjælper

Fremgangen i driftsresultatet skyldes ikke mindst, at driften i Ocean-segmentet, der primært bliver udgjort af den søbårne containerfragt, blev forbedret med 42 pct. i forhold til første kvartal sidste år. 

Det hænger primært sammen med, at de gennemsnitlige fragtrater steg med 3,9 pct. til et gennemsnit på 1.903 dollar pr. fyrrefodsekvivalent (FFE). Samtidig blev de totale driftsomkostninger blev reduceret med 2,8 pct., svarende til 1.882 dollar pr. FFE.

Omsætning i segmentet steg en anelse, selvom den totale fragtvolumen faldt med 2,2 pct. Udgifterne til bunker steg marginalt med 52 mio. dollar til 1.142 mio. dollar i kvartalet, selvom den gennemsnitlige bunkerpris steg til 417 dollar i dette års første kvartal fra 382 dollar i samme periode sidste år.

Den ejede flåde af containerskibe udgjorde ved udgangen af kvartalet 305 fartøjer, imens 408 var inde på charter. Ved udgangen af samme kvartal sidste år bestod Mærsks containerflåde af 289 ejede og 478 indchartrede skibe. 

Valuta koster for Svitzer

Også segmentet Terminals & Towage gik frem, i hvert fald målt på omsætningen. Den landede på 991 mio. dollar i første kvartal i år kontra 911 mio. dollar i samme periode sidste år. Mærsk fremhæver åbningen af Moin-terminalen i Costa Rica som en af de faktorerer, der har haft positiv indflydelse i perioden.

Omvendt gik det tilbage for Svitzer, der hører hjemme under samme segment. Her faldt omsætningen til 173 mio. dollar fra 177 mio. dollar i første kvartal sidste år. Det hænger primært sammen med en uhensigtsmæssig valutaudvikling i den australske dollar, det britiske pund og euro'en. 

Modregnet valutaudsving er der dog tale om en stigning i omsætningen på 4,3 pct., fordi der har været mere arbejde til Svitzers slæbebåde i både Amerika, Asien, Mellemøsten og Afrika. 

Samlet set steg antallet af slæb med 2,3 pct. I Amerika er der tale om mere aktivitet i de eksisterende havne, imens fremgangen i Asien, Mellemøsten og Afrika primært kan tilskrives indtog i nye havne. 

Sort får tilbage i folden

Trods et ihærdigt forsøg på at komme af med de olie-relaterede selskaber, er det ikke lykkedes at finde en passende ejer til Maersk Supply Service. Derfor er offshorerederiet nu tilbage som en del af Mærsks fortsættende aktiviteter i segmentet Manufactoring & Others. 

Samlet set kom segmentet ud af årets første tre måneder med en omsætning på 558 mio. dollar, hvilket er 18 pct. under omsætningen i samme periode sidste år. 

Maersk Supply Service bidrog til segmentets samlede omsætning med 69 mio. dollar, hvor samme periode sidste år indbragte 60 mio. dollar. Stigningen kommer fra højere rater på subsea supply-skibe. Driftsresultatet i Maersk Supply Service endte på fem mio. dollar, hvilket er to mio. dollar mere end i samme periode sidste år. 

Offshorerederiet havde 12 skibe i oplag i perioden, svarende til 27 pct. af den samlede flåde. Dermed er der nu to skibe færre ude af drift end de 14 skibe, der var lagt op i første kvartal 2018.

I samme segment finder vi også Maersk Container Industri (MCI), som sidste år lukkede en fabrik i Chile og en i Kina. Dermed har MCI fokuseret forretning om kølecontainere, hvilket kan aflæses i en tilbagegang i omsætningen til 140 mio. dollar fra 288 mio. dollar i samme periode sidste år. 

Læs også: Maersks containerfabrik ud af 2018 med dundrende underskud

A.P. Møller-Mærsk
mio. dollar 1. kvartal 2019 1. kvartal 2018
Nettoomsætning 9.540 9.305
Resultat af primær drift (ebitda) 1.236 931
Resultat før skat 2 -213
Årets resultat efter skat -104 -311
Årets resultat inkl. ikke-fortsættende aktiviteter -656 2.670
Egenkapital 32.843 34.217
Regnskabsåret blev afsluttet 31. marts 2019.
Maersk Supply Service er medregnet som fortsættende aktivitet i begge de angivne perioder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141