23948sdkhjf

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Det går bedre, men stadig ikke godt nok. Omtrent sådan kan man sammenfatte konklusionen af Mærsks regnskab for årets første kvartal. 

For imens omsætning steg med 2,5 pct. til 9,54 mia. dollar, og driftsresultatet steg med 33 pct. til 1,24 mia. dollar, endte kvartalet alligevel med et underskud efter skat på 104 mio. dollar. Det svarer til 694 mio. kroner. 

På Esplanaden fokuserer CEO Søren Skou dog på det positive. 

- Vi havde en god start på 2019, siger han i en pressemeddelelse, hvor han blandt andet nævner, at den rentebærende gæld er nedbragt med 2,4 mia. dollar siden forrige kvartal. 

Højere rater hjælper

Fremgangen i driftsresultatet skyldes ikke mindst, at driften i Ocean-segmentet, der primært bliver udgjort af den søbårne containerfragt, blev forbedret med 42 pct. i forhold til første kvartal sidste år. 

Læs også: Maersk Supply Service fortsætter plastik-operation i Stillehavet

Det hænger primært sammen med, at de gennemsnitlige fragtrater steg med 3,9 pct. til et gennemsnit på 1.903 dollar pr. fyrrefodsekvivalent (FFE). Samtidig blev de totale driftsomkostninger blev reduceret med 2,8 pct., svarende til 1.882 dollar pr. FFE.

Omsætning i segmentet steg en anelse, selvom den totale fragtvolumen faldt med 2,2 pct. Udgifterne til bunker steg marginalt med 52 mio. dollar til 1.142 mio. dollar i kvartalet, selvom den gennemsnitlige bunkerpris steg til 417 dollar i dette års første kvartal fra 382 dollar i samme periode sidste år.

Den ejede flåde af containerskibe udgjorde ved udgangen af kvartalet 305 fartøjer, imens 408 var inde på charter. Ved udgangen af samme kvartal sidste år bestod Mærsks containerflåde af 289 ejede og 478 indchartrede skibe. 

Valuta koster for Svitzer

Også segmentet Terminals & Towage gik frem, i hvert fald målt på omsætningen. Den landede på 991 mio. dollar i første kvartal i år kontra 911 mio. dollar i samme periode sidste år. Mærsk fremhæver åbningen af Moin-terminalen i Costa Rica som en af de faktorerer, der har haft positiv indflydelse i perioden.

Læs også: Maersk bygger kølehus i Rusland

Omvendt gik det tilbage for Svitzer, der hører hjemme under samme segment. Her faldt omsætningen til 173 mio. dollar fra 177 mio. dollar i første kvartal sidste år. Det hænger primært sammen med en uhensigtsmæssig valutaudvikling i den australske dollar, det britiske pund og euro'en. 

Modregnet valutaudsving er der dog tale om en stigning i omsætningen på 4,3 pct., fordi der har været mere arbejde til Svitzers slæbebåde i både Amerika, Asien, Mellemøsten og Afrika. 

Samlet set steg antallet af slæb med 2,3 pct. I Amerika er der tale om mere aktivitet i de eksisterende havne, imens fremgangen i Asien, Mellemøsten og Afrika primært kan tilskrives indtog i nye havne. 

Sort får tilbage i folden

Trods et ihærdigt forsøg på at komme af med de olie-relaterede selskaber, er det ikke lykkedes at finde en passende ejer til Maersk Supply Service. Derfor er offshorerederiet nu tilbage som en del af Mærsks fortsættende aktiviteter i segmentet Manufactoring & Others. 

Læs også: Nye regnskabsregler sender Mærsks gæld i vejret

Samlet set kom segmentet ud af årets første tre måneder med en omsætning på 558 mio. dollar, hvilket er 18 pct. under omsætningen i samme periode sidste år. 

Maersk Supply Service bidrog til segmentets samlede omsætning med 69 mio. dollar, hvor samme periode sidste år indbragte 60 mio. dollar. Stigningen kommer fra højere rater på subsea supply-skibe. Driftsresultatet i Maersk Supply Service endte på fem mio. dollar, hvilket er to mio. dollar mere end i samme periode sidste år. 

Offshorerederiet havde 12 skibe i oplag i perioden, svarende til 27 pct. af den samlede flåde. Dermed er der nu to skibe færre ude af drift end de 14 skibe, der var lagt op i første kvartal 2018.

I samme segment finder vi også Maersk Container Industri (MCI), som sidste år lukkede en fabrik i Chile og en i Kina. Dermed har MCI fokuseret forretning om kølecontainere, hvilket kan aflæses i en tilbagegang i omsætningen til 140 mio. dollar fra 288 mio. dollar i samme periode sidste år. 

Læs også: Maersks containerfabrik ud af 2018 med dundrende underskud

A.P. Møller-Mærsk
mio. dollar 1. kvartal 2019 1. kvartal 2018
Nettoomsætning 9.540 9.305
Resultat af primær drift (ebitda) 1.236 931
Resultat før skat 2 -213
Årets resultat efter skat -104 -311
Årets resultat inkl. ikke-fortsættende aktiviteter -656 2.670
Egenkapital 32.843 34.217
Regnskabsåret blev afsluttet 31. marts 2019.
Maersk Supply Service er medregnet som fortsættende aktivitet i begge de angivne perioder.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Til forsvarsadvokats store overraskelse valgte Vestre Landsret at skærpe Lars Møllers straf

Plus

Sådan sluttede den gyldne epoke for Lauritzens køleskibe

Anden halvdel af historien om J. Lauritzens køleskibe. Pool-samarbejder, familie-skibene og containers indtog

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Mærsk i Nordøst-samarbejde med Rosatomflot

Nyhedsbrev

Kendt natfærge på visit i hovedstaden

Online Avis Arkiv

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Plus

Torm tager hul på ny skibsserie fra Guangzhou

Første MR-tanker købt på roden sidste år, er nu leveret og sat i Dansk International Skibsregister

Plus

VIP-sejlads under Folkemødet

USA’s ambassadør var med om bord og sikkerheden var i top, da ’Postbåden Peter’ repræsenterede Det Blå Danmark under Folkemødet

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Plus

Damptræf byder på sejlture i det historiske Dunkirk-skib ’Ladye Dora’

I weekenden er der i Maribo mulighed for at få en sejltur med træskibet ’Ladye Dora’, der sejlede soldater over den engelske kanal i 1940. Renoveringen af skibet fra 1909 har været både dyr og tidskrævende

DFDS indsætter autonom trækker i Gøteborg

Plus

Forsea sender færge til Estland

HH-færge vender tilbage til estisk ø-trafik som ekstra sommerkapacitet til populære ferieøer i Østersøen

Plus 2

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Navigatører sender papirsøkort på pension

Når elever på Marstal Navigationsskole møder op efter sommerferien, er det gamle utidssvarende stof skåret ind til benet og erstattet med undervisning på kortplottere og i fremtidens autonome systemer. It-revolution skal lokke unge til

VIDEO
USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

En video, der ifølge USA viser iranske tropper fjerne en intakt klæbemine fra 'Kokuka Courageous' er blevet offentliggjort. Se den her

Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Oman-bugten

Plus

A1 Offshore køber skibe fra Bourbon

Flådeopbygningen fortsætter med to norskbyggede søsterskibe, der bliver 10. og 11. enhed hos A1 Offshore Solutions

Formodet angreb i Oman-bugten giver Danske Rederier panderynker

Torpedoangreb: Tre eksplosioner ryster norsk tankskib

Det norske olietankskib 'Front Altair' er i brand i Omanbugten efter torpedoangreb - ifølge iranske myndigheder er skibet sunket, men dette benægtes af skibets ejer, rederiet Frontline

Analytiker om angreb på skibe: Kan være led i Yemen-uro

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Vestre Landsret forhøjer straffen til tidligere OW Bunker-direktør fra halvandet til fem års fængsel

SDK Cruise laver aftale med stort krydstogtrederi

Plus

Mega-konstruktion til søs: Høj som en femetagers bygning og lang som en håndboldbane

Den tekniske udfordring er skyhøj, når kæmpe-molehoved skal bugseres fra Polen til Hanstholm og monteres

Kollisionskaptajn løsladt mod kaution

Kaptajnen fra krydstogtskibet 'Viking Sigyn', der for to uger siden kolliderede med en mindre turistbåd på Donau i Budapest, er løsladt mod kaution

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Hydraulikslanger og Indstik

Buet hærdet glas i bedste kvalitet

Læs nyeste kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt luftfilter fra Des-Case

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Palfinger Marine Tender Boats

Nye controllere fra Siemens

Send til en kollega

0.273