23948sdkhjf

Startup rengør tørlastskibe

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

En ny handelsplatform. Det er, hvad Dry Bulk Chemichals er. Og den lille virksomhed er et godt eksempel på de mange nye online handelsplatforme, som også spirer i den maritime industri.

Virksomheden modtager nu støtte af Marcod via Maritime Stars. Et projekt, der kobler en række etablerede store maritime virksomheder med en håndfuld nye startups via Marcod (se boks).
Virksomheden ønsker nu at bruge de næste ni måneder på at forbedre og udbygge den nuværende forretningsplan via Maritime Stars.

– Vi vil skabe mest muligt værdi for vores brugere, og det kan de her måneder med eksterne kompetencer hjælpe med, siger CEO Lasse Ekdahl, da Søfart møder ham og en af de andre stiftere, Carsten Vinther, i deres domicil midt i Lyngby.

Tørlastplatform
Her sidder den lille virksomhed i et næsten klinisk rent kontorfællesskab med en række andre innovative virksomheder.
– Marcod fokuserer på virksomheder, der ikke er helt spæde sartups, men som har været i gang noget tid, og de vil gerne ’pulje dem’. Alle startups inden for det danske maritime miljø kan komme i betragtning, dog var de fem udvalgte i 2019 mere eller mindre på samme niveau ift. ’market fit’ og produkt, siger Lasse Ekdahl og uddyber, hvad hans virksomhed er for en størrelse:
– Vi etablerede virksomheden i slut 2017 og fokuserer på rengøring af tørlastskibe. Vi faciliterer mødet mellem vores brugere - rederier og leverandører - og skaber et miljø med nødvendige informationer ift havne, laster, instrukser, produkter og tekniske detaljer mm, siger han.
Dry Bulk Chemicals er dermed et sted, hvor alt samles, mener den daglige direktør i en virksomhed, der har en flad organisationsform.
– Vi undgår manuelt arbejde og sørger for at samle interessante data ind til hver enkelt bruger og optimerer hele processen. På sigt sparer vi en masse tid og omkostninger.

Vågnede en nat
Idéen kom til verden på en lidt speciel facon:
– Jeg vågnede en nat og har ikke kunnet slippe idéen siden, fortæller Lasse Ekdahl og uddyber:
– Jeg havde en god dialog med min tidligere chef, og han forstod godt, hvorfor jeg blev nød til at føre dette ud i livet. Mit ønske var og er dog stadig at forbedre processen og skabe en direkte værdi for vores operatører, der dagligt sidder med rengøring af skib ift. næste last, da jeg selv har siddet i denne funktion og kender til udfordringer og muligheder.

På samme måde ønsker virksomheden at skabe transparens inden for rengøring, udstyr og produkter ift. godkendte IMO-kemikalier og udstyr - og man vil fremme de gode og dygtige leverandører.
– Selve rengøringen af et skib er måske én procent af en Operations Managers job, men det er en meget vigtig og essentiel del ift. at klargøre skibet til næste tur. Det kan være lidt en hovedpine for en ’Operations Manager’ at finde ud af, hvem der kan levere, og hvem der er den rigtige kandidat til den speficikke last, forklarer Lasse Ekdahl og understreger, at det i høj grad handler om, hvilke leverandører, der kan levere i hvilke havne og hvilke produkter, der i øvrigt tilgængelige.

– Det er essentielt, at det hele stemmer overens med skibets stramme deadlines i havne, og at det spiller sammen med mandskabet ombord på skibene samt leverandør af udstyr/kemikalier og operation managers, befragterer og rederiets tekniske afdeling samt agenter og mange andre. Det vigtigt, at alle spiller sammen for at løse denne opgave ift. IMO-godkendte produkter, forklarer Lasse Ekdahl.
Det kan eksempelvis være laster som kul, cement (jernmalm, bauxite) etc., og de kemikalier, der skal bruges til rengøringsprocessen har rederierne brug for bliver leveret rigtigt. Her skaber virksomheden en platform til at håndtere processen
.
I første halvdel af 2018 testede virksomheden produktet af med fem danske rederier og operatører.
– Siden har vi været i tæt sparring med danske rederier - primært i Hellerup.

Går I ind på skibsmæglernes områder?
– Der er ikke rigtigt nogle skibsmæglere inden for den her branche, det er en niche. Vi ønsker desuden også at kunne guide, optimere og give værdi for vores brugere på flere områder. Vi skaber et digitalt miljø. Man kan sige, at vi sidder som en mæglerfunktion mellem rederier og leverandører, men uden at vi favoriserer nogen.
– Vi faciliterer mødet mellem rederi og leverandør, når rederiet har behov for rengøring af deres skib og lægger en ordre i udbud. På den måde sørger vores platform for, at der er en sammenhæng, og for at processen er optimal.



FAKTA:
Dry Bulk Chemicals har samarbejdet med Den Danske Maritime Fond (og er støttet heraf) og derigennem kom man i betragtning til Maritime Stars under Marcod. Iværksætterne blev interviewet og kom med om bord og får nu specialrådgivning.

Dry Bulk Chemicals modtager mere konkret ni måneders hjælp og indgår bl.a. i en forretnings ’bootcamp’ for at booste forretningen og gøre den skarpere inden for alle aspekter af virksomheds drift og udvikling.

Konsulentydelserne er opdelt i tre ’sprints’ over 2-3 dage - sammen med de fire andre start-ups under Maritime Stars.

Konceptudvikling og forretningsudvikling er kernen, og ’Liva Consult’ er tilknyttet som partner. En række store danske maritime virksomheder bakker op og følger med.

De fire herrer bag firmaet:

Lasse Ekdahl, CEO. Uddannet i rederi med 10 års erfaring inden for ’Operation’ - dvs. drift af tørlastskibe bl.a. fra Navision Shipping og Norden. Han står for forretningsudvikling og kundepleje.

Carsten Vinther. Bred erfaring fra HR og administration. Står for daglig drift og administration.

Martin Askhøj. Udvikler. Koder og optimerer platformen. Bredt IT-kendskab med interesse for programmering og udvikling af nye forretningsmodeller.

Erling Højsgaard. Bredt netværk og kundskab til tørlast-industrien. Ledelse- og bestyrelseserfaring.





Mere om: maritime stars
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Last af calciumhypochlorit eksploderer på containerskib

Plus

Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

Rederiet har i kølvandet på endnu en bod fra Transportministeriet sendt en række forslag til ændring til færgekontrakten

Tysk politifartøj fra Tuco til specialenhed

Norsk politifartøj fra nyerhvervet Viking-selskab

Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser

Mærsk-boss: Handelskrig vil få betydning

Nyhedsbrev

Plus

The Hales Trophy - Atlanterhavets vandrepokal

Online Avis Arkiv
Plus

Gennembrud på dualfuel-firetakt og ny totakter i pipelinen

Nye krav til faciliteter i havne

Positionsbillede: Offshoreskibe i Esbjerg

Plus

Her er hovedstadens nye beredskabsfartøj

NYBYGNING: Tuco Marine har opgraderet Hovedstadens Beredskab med nybygning, der øger sikkerheden for de stadig flere, der bruger havnefronten

Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Produktfokus: YellowLine

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

HF indgår partnerskab

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern 2018 Bæredygtighedsrapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Send til en kollega

0.17